Tjenare alla!
Det är så att jag har kört oljeblandad bensin på min yamaha neos ett tag men har nu fått tag på en olje pump och då är min fråga hur jag vet säkert att den får olja, te x om det syns på stiftet?
Fortsätt blanda i tanken om du verkligen vill vara på den säkra sidan. Jag känner mig betydligt säkrare när jag vet att det inte finns nån pump eller liknande som kan haverera och göra så att moppen skär genom att inte pumpa fram olja och du har alltid koll på hur många % som du kör på
Har någon nått bra sätt att blanda på? om ni drar till en mack hur gör ni?, har ett oljemått just nu och jag blandar allt i en 1,5l kanna och häller i, tar ju ett tag så hur blandar man snabbast och säkrast?
Perra.S skrev:
potog skrev:
Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.
Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt
Har någon nått bra sätt att blanda på? om ni drar till en mack hur gör ni?, har ett oljemått just nu och jag blandar allt i en 1,5l kanna och häller i, tar ju ett tag så hur blandar man snabbast och säkrast?
jag har köpt två små burkar på 2 dl sen köper jag hem 10liter castrol och fyller dom burkarna hela tiden så har jag med dem små burkarna går att köpa på statoil
får plats under min sadel på crossen
kör på 3% så då tar du fall du tankar 5 l så tar du 5x0.03 fall du vill ha 2% tar du 5x0.02 ah du fatatr säkert
jag har köpt två små burkar på 2 dl sen köper jag hem 10liter castrol och fyller dom burkarna hela tiden så har jag med dem små burkarna går att köpa på statoil
får plats under min sadel på crossen
kör på 3% så då tar du fall du tankar 5 l så tar du 5x0.03 fall du vill ha 2% tar du 5x0.02 ah du fatatr säkert
Smart! värt att ha det i en kaffetermos
Perra.S skrev:
potog skrev:
Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.
Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt
Mattyyy skrev:Fortsätt blanda i tanken om du verkligen vill vara på den säkra sidan. Jag känner mig betydligt säkrare när jag vet att det inte finns nån pump eller liknande som kan haverera och göra så att moppen skär genom att inte pumpa fram olja och du har alltid koll på hur många % som du kör på
Okej ah jo det känns faktiskt bättre haha men jag är såpass slö + att de är smidigare med olje tank enligt mig
säkraste sättet att veta är ju då att ha 1l oljeblandad bensin i tanken och starta, sedan fyller du på olja i oljetanken. sen startar du moppen och sen så tar du bort olje slangen från förgasaren och kikar om den skvätter ut olja helt enkelt, de kmr bara droppa lite ju men du märker de.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
1. Blanda 2% olja i tanken för att moppen inte ska skära
2. Fyll oljetanken ända upp
3. Fyll bensintanken ända upp
4. Ut och kör i ett par mil (lugnt och fint).
5. Fyll på bensin ända upp (kolla hur mycket den dragit)
6. Fyll på olja ända upp (kolla hur mycket den dragit)
* Nu vet du hur mycket olja och bensin moppen dragit och kan räkna ut hur många % olja den fått.
* Nu kan du justera mängden upp eller ner med oljevajern eller på pumpen beroende på vilken modell du har
Ja jag vet att den kommer att gå för fett och ryka men den kommer inte att skära.
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!