Hur vet jag säkert att moppen får olja? (Minarelli)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Douglasson
Svårstartad skrothög

Hur vet jag säkert att moppen får olja? (Minarelli)

Inlägg av Douglasson »

Tjenare alla!
Det är så att jag har kört oljeblandad bensin på min yamaha neos ett tag men har nu fått tag på en olje pump och då är min fråga hur jag vet säkert att den får olja, te x om det syns på stiftet?
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

tror det är om cylindern/kolv inte får olja så skär den.så då vet du om den får eller inte ;)
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd

Inlägg av tompa221 »

TuZx skrev:tror det är om cylindern/kolv inte får olja så skär den.så då vet du om den får eller inte ;)
han har redan skurit en så tror inte han chansar :P
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.

Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Seriöst, är du ens på riktigt?
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Sätt på allt som de ska, sen kollar du om de kommer olja ur slangen du monterar på förgasaren? =)
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

tompa221 skrev:
TuZx skrev:tror det är om cylindern/kolv inte får olja så skär den.så då vet du om den får eller inte ;)
han har redan skurit en så tror inte han chansar :P
ah okej :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Man ser ju på stiftet att de är (fett)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

david96 skrev:Man ser ju på stiftet att de är (fett)
s

Om ja har på den på tomgången ett tag och sen tar av stiftet så är det inte "oljigt" men nästan på gränsen :)
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

då kommer de olja men man kan ju inte vara säker att den ger rätt mäng :/ skulle slängt den och blanda i tnaken fall du vill vara säker :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Fortsätt blanda i tanken om du verkligen vill vara på den säkra sidan. Jag känner mig betydligt säkrare när jag vet att det inte finns nån pump eller liknande som kan haverera och göra så att moppen skär genom att inte pumpa fram olja och du har alltid koll på hur många % som du kör på :)
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd

Inlägg av tompa221 »

Lånar sin topic lite Johan <3

Har någon nått bra sätt att blanda på? om ni drar till en mack hur gör ni?, har ett oljemått just nu och jag blandar allt i en 1,5l kanna och häller i, tar ju ett tag så hur blandar man snabbast och säkrast? :oops:
Perra.S skrev:
potog skrev: Tror dom menar höjden på själva porten. så man vet hur länge porten kommer att vara uppe.

Kommer nog inte avslöja massa för då kommer inte vi som sysslar med sånt här ha några "Jobb" men visst kan man förklara men kommer nog inte säga allt :P
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

tompa221 skrev:Lånar sin topic lite Johan <3

Har någon nått bra sätt att blanda på? om ni drar till en mack hur gör ni?, har ett oljemått just nu och jag blandar allt i en 1,5l kanna och häller i, tar ju ett tag så hur blandar man snabbast och säkrast? :oops:
jag har köpt två små burkar på 2 dl sen köper jag hem 10liter castrol och fyller dom burkarna hela tiden så har jag med dem små burkarna :) går att köpa på statoil :)
får plats under min sadel på crossen :)
kör på 3% så då tar du fall du tankar 5 l så tar du 5x0.03 fall du vill ha 2% tar du 5x0.02 ah du fatatr säkert :)
Användarens profilbild
tompa221
Avstängd

Inlägg av tompa221 »

david96 skrev:
tompa221 skrev:Lånar sin topic lite Johan <3

jag har köpt två små burkar på 2 dl sen köper jag hem 10liter castrol och fyller dom burkarna hela tiden så har jag med dem små burkarna :) går att köpa på statoil :)
får plats under min sadel på crossen :)
kör på 3% så då tar du fall du tankar 5 l så tar du 5x0.03 fall du vill ha 2% tar du 5x0.02 ah du fatatr säkert :)
Smart! värt att ha det i en kaffetermos :D
Perra.S skrev:

Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Mattyyy skrev:Fortsätt blanda i tanken om du verkligen vill vara på den säkra sidan. Jag känner mig betydligt säkrare när jag vet att det inte finns nån pump eller liknande som kan haverera och göra så att moppen skär genom att inte pumpa fram olja och du har alltid koll på hur många % som du kör på :)
Okej ah jo det känns faktiskt bättre haha men jag är såpass slö + att de är smidigare med olje tank enligt mig ;-)

Men tack för svaret!
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

säkraste sättet att veta är ju då att ha 1l oljeblandad bensin i tanken och starta, sedan fyller du på olja i oljetanken. sen startar du moppen och sen så tar du bort olje slangen från förgasaren och kikar om den skvätter ut olja helt enkelt, de kmr bara droppa lite ju men du märker de.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Du lär märka när den inte har fått olja ;) eftersom den lär stanna och inte gå mer...[spoiler] iallafall om du inte byter kolv och cylinder[/spoiler]
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

1. Blanda 2% olja i tanken för att moppen inte ska skära
2. Fyll oljetanken ända upp
3. Fyll bensintanken ända upp
4. Ut och kör i ett par mil (lugnt och fint).
5. Fyll på bensin ända upp (kolla hur mycket den dragit)
6. Fyll på olja ända upp (kolla hur mycket den dragit)

* Nu vet du hur mycket olja och bensin moppen dragit och kan räkna ut hur många % olja den fått.
* Nu kan du justera mängden upp eller ner med oljevajern eller på pumpen beroende på vilken modell du har

Ja jag vet att den kommer att gå för fett och ryka men den kommer inte att skära.
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Skriv svar