Peugeot Ludix Blaster startar ej

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
ihavenolimit
Elmoped

Peugeot Ludix Blaster startar ej

Inlägg av ihavenolimit »

Hejsan min Peugeot Ludix Blaster RS12 som jag nyss fick tillbaks från verkstaden pga att den inte startade har slutat att starta nu igen. Direkt när jag fick tillbaks den startade den direkt och allt fungerade bra förutom att gasen hängde sig hela tiden! Jag körde med den cirka 3-4 dagar utan problem sen bestämde jag mig för att dra v brickan på den för att öka några km/h allting gick bra den gick ca 70-80 km/h startade direkt när jag testade för och se att allting blev rätt gjort. Sen körde jag hem från personen jag drog v-brickan hos och den spöregnade och jag märkte att den lät och gick dåligt. Jag ställde den hemma efter 5 min körning i spöregn och dagen efter vägrade den starta så jag ringde en kompis och han kom hit och vi testade att ta bort luftburken så att vi kom åt luftintaget på förgasaren så testade jag hålla för hela handen så kickade han, Den startade inte sen tog jag halva handen för och då startade den på första kicken men som sagt fortfarande väldigt mycket gashäng hela tiden + att man var tvungen och hålla för halva luftintaget för att den äns skulle starta. Om man kört med den ca 5 min och sen ställde den i kort stund så startade den enkelt med elstart men om man t.ex ställde den över natten så startade den inte normalt dagen efter igen. Jag tänkte att jag skulle göra rent lite enkelt i förgasaren vid flottören och tog bort flottör skålen och gjorde rent den och tömde förgasaren på bensin. när jag skulle sätta tillbaka flottör skålen så lossnade flottören och en lite metallbit med en gummi spiral på toppen som efter lite googlande och trådskapande jag lyckades sätta tillbaks och montera ihop. Jag testade sen starta den utan att det lyckades sen testade jag hålla för handen som det brukade gå innan men inte heller ville den starta så längre, Nu startar den alltså inte alls så jag testade köpa lite startgas och sprutade i luftintaget och testade kicka utan att den starta heller.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Det där låter som om att du har vatten i luftburken....

Originalburk elr sportluftsfilter?
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Piitus96 skrev:Det där låter som om att du har vatten i luftburken....

Originalburk elr sportluftsfilter?
Originalburk som är limmad, Så går ej att öppna upp o kolla utan att förstöra skiten!
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Men om det vore vatten i luftburken så skulle väl den startat utan luftburk, Som den gjorde innan ifall man höll för ca.. halva insuget!
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

nja, på min moppe så va hela luftburken dränkt i vatten efter de att jag kört när det pissregnat, o då starta den inte utan burken, dock så gjorde den det om man höll för halva insuget. Köp nytt luftfilter eller lycka på nogåt sätt öppna upp den. Gör rent o sätt tbx. tvätta också av luftfiltret o torka den med en hårtork! Om du har vatten i burken så släcker den gnistan på tändstiftet, alltså att den nt startar om den e på
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Piitus96 skrev:nja, på min moppe så va hela luftburken dränkt i vatten efter de att jag kört när det pissregnat, o då starta den inte utan burken, dock så gjorde den det om man höll för halva insuget. Köp nytt luftfilter eller lycka på nogåt sätt öppna upp den. Gör rent o sätt tbx. tvätta också av luftfiltret o torka den med en hårtork! Om du har vatten i burken så släcker den gnistan på tändstiftet, alltså att den nt startar om den e på
Okej jag ska testa göra såhär.. ta loss tändhatten + tändstiftet torka rent tändstiftet sätta tillbaks den utan tändhatten slå av tändningen och kolla ifall tändstiftet blir fuktigt av bensinen ifall den blir det ska jag testa hålla för halva insuget + lite startgas och sedan kicka utan luftburken på... kommer tillbaks med svar om en stund
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Okej jag testade och kolla ifall tändstiftet blev blött det blev det och förgasaren får ju också bränsle eftersom jag för säkerhetsskull sprutade in startgas och jag kollade och motorn får också kompression det kollade jag genom att hålla för fingret för tändstifts hålet i topplocket och jag kunde inte hålla kvar fingret alltså har den kompression! den startade inte heller när jag höll för halva insuget och kickade! Vad fan är felet -.-
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Du måste kolla luftburken efter vatten, det är enda förklaringen....

ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Piitus96 skrev:Du måste kolla luftburken efter vatten, det är enda förklaringen....
1 problem den är limmad så går inte att "öppna upp och kolla" Kan någon linka ett Luftfilter som kommer passa till min förgasare så får jag beställa ett..
Skriv svar