Mopeden Startar inte!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
ihavenolimit
Elmoped

Mopeden Startar inte!

Inlägg av ihavenolimit »

Hejsan jag har en Peugeot Ludix Blaster RS12. Mitt problem började när jag drog hem till en kompis och skulle ta bort stänkskyddet eller så kallade "bögläppen". Det var väldigt regnigt och lerigt dagarna efter vilket ledde till att det blev rätt blött och skitigt in mot förgasaren osv. efter varje dag jag hade kört i regnet så gick den bara sämre och sämre efter första turen i regnet ledde det till att jag var tvungen o kicka 20-30 gånger för att den skulle dra igång och då gick den okej men fortfarande väldigt dåligt. Efter ett tag blev det så att när jag startade den på morgonen efter ett tiotals kickar så gick det igång och det var ingen tomgång alls så var alltid tvungen o ha lite gas men om den stängdes av var jag tvungen o vänta 1-3 timmar innan jag kunde få igång den varje gång. några dagar senare lämnade jag in den på en verkstad och dom felsökte hela motorn och det hade kommit in vatten i packningen och lagrerna osv. Det dom gjorde var att byta packningar , lagrerna , och täta allting då startade den. Detta gick sammanlagt på ca 5000 kr . När jag fick tillbaks mopeden gick den rätt bra förutom att den fick sjukt mycket hänggas hela tiden. Efter ca 3-4 dagar i körning av soligt och bra väder så drog jag hem till en kompis och skulle trimma den så jag bytte lite vikter och drog v ringen. Den gick riktigt dåligt hem efter ca 2 min körning i pissregn och lite körning på grusväg så började den axxa sjukt dåligt inte gå över 40 km/h låta rätt högt som om den är på höga varv och när jag kom hem så ställde jag den under tak och dagen efter startade den inte och samma problem har kommit som innan! :cry:
Användarens profilbild
Älg
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Älg »

Vatten i luftfiltret kanske?
Användarens profilbild
robinkarlssson
Svårstartad skrothög

Inlägg av robinkarlssson »

Kolla så att inte vattnet kommer in i tändhatten!
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Jag hade tänkt och kolla det men jag har ju en stor svart luftburk med en ganska stor slang som riktas in mot förgasaren alltså det är en svart stor slang från luftburkens öppning som riktas in mot cylindern och ena endan på slangen är helt öppen. och jag har märkt att ifall jag kör när det regnar kan det enkelt komma ett par dl vatten in där hur kollar jag detta för luftburken verkar inte kunna gå att öpnna..

Bild

Uploaded with ImageShack.us
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Jag kollade nyss tändstiftet och tändhatten och tändstiftet är torrt alltså borde det inte vara något vatten i tändhatten..
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Jag gick precis ut och kickade efter att jag igår tog en slang och sköljde rent förgasaren och allt där så inte det var massa grus / lera ivägen och lät den torka tills idag och det har varit torrt ute enda sen dess med skinande sol så den har torkat rätt bra så jag testade kicka lite första kicken tände den nästan hela vägen men dog sen fortsatte jag kicka den verkar lite piggare idag men efter 20 min kickande så vill den fortfarande inte starta utan lite puttrande då och då fast nej den jäveln vägrar starta.
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Jag testade att ta bort luftburken och kicka utan men den startade fortfarande inte!
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Jag skulle satt på stänkan igen om det jävlas såpass mycket bara för det :?
Eklund^

Derbi Drd Racing!
ihavenolimit
Elmoped

Inlägg av ihavenolimit »

Det är det jag ska göra men först och främst kan det vara bra och få igång mopeden!
Skriv svar