potog skrev:Kul å se va du valt att ha som kylare!
Funderade på att använda dubbla 240 rads till nån hoj i framtiden...
stora + med kylarna är att dom e lätta väger ju bara ett halv kilo tomma.
negativa är ju att man får använda 13mm slang ist för 15mm som det är till cyllarna om jag inte mins fel :S så blir ju lite små jobb med det
för övrigt vilket radd är det? XTX? samt är det verkligen så smart att köra med fläktar till... tänker på att dom kanske bromsar flödet av luft genom kylaren när man kommer upp i fart.. vad är din tanke om det?
Hehe tyckte det var ett bra val då det inte är en gammal kylare som något kört omkull med okänt antal gånger och de går beställa vart som helst på kort tid om man kör sönder en. Alltid samma anslutningar och fästen oavsett tillverkare. Underbart.
Den väger tyvärr något mer än derbikylet som är helt i aluminum, detta är tunn mässing istället och väger därför lite till.
För mig är det inte negativt med små anslutningar, jag har 10 mm ut från pumpen och kör därför bara en 10 mm anslutning också. Ska se vad en industrifirma har för anslutning till andra sidan annars bygger jag en 15-16 mm adapter eller vad de nu är från toppen. Jag har två adaptrar svarvade till 10-16 mm för slang som jag kanske kan använda direkt. Så inte säkert jag behöver mecka något direkt alls. Hade köpt en till 10 mm om det hade funnits i lager.
Nepp bara XT, tyckte inte det behövdes rejälare. Cellpaketet är väldigt snyggt, ser precis ut som hos en cross.
Till tävlingsbruk kommer jag köra helt utan fläktar, kylningen kommer vara tillräcklig då. Kör man upprepade testrepor så blir vattnet lite varmt till slut. När fläktarna nått sitt maxflöde av påskyndad fartvind är kylningen redan tillräckligt bra, så ser ingen oro alls. Kanske kör en fläkt som går samtidigt som pumpen, gött att få lite kylning när varmt vatten hämtas om man står i depå etc. Men helst vill jag slippa för det är onödig strömförbrukning och vikt.
Vattenpumpen är kopplad via insprutet och regleras efter motortemperaturgivaren med en grads marginal. Så det står helt stilla tills den når 67 grader som nu.