plana toppen

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
erikriejumrx
Elmoped

plana toppen

Inlägg av erikriejumrx »

hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
Användarens profilbild
DtSnubben
gärna till den titeln jag ville ha

Re: plana toppen

Inlägg av DtSnubben »

erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
eller är det någon som har några andra förslag förutom att dra pluggen och köpa efektrör
dreva upp :)
erikriejumrx
Elmoped

Inlägg av erikriejumrx »

har gjort men då varvar den ju som jag vet inte vad
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

DtSnubben skrev:
erikriejumrx skrev:hej jag undrar om det ger någon efekt skillnad att plana toppen på en Rieju mrx med minarelli AM6 motor på för som det är nu så går den segt som fan i uppförsbackarna får tup växla ner till tvåan i varge backe.
Läs på lite, han ska såklart dreva ner isåfall! AM6 är kända för att vara sinnessjukt slöa original så dreva ner o fila ur lita av pluggen om du är snuträdd :)
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
DtSnubben

Inlägg av DtSnubben »

erikriejumrx skrev:har gjort men då varvar den ju som jag vet inte vad
då har jag ingen aning :/
Användarens profilbild
DtSnubben

Inlägg av DtSnubben »

k-skåpet skrev:
DtSnubben skrev:
Läs på lite, han ska såklart dreva ner isåfall! AM6 är kända för att vara sinnessjukt slöa original så dreva ner o fila ur lita av pluggen om du är snuträdd :)
haha, jag fick det bakvänt :P
Användarens profilbild
Victorh
F.D Crew

Inlägg av Victorh »

värt att köpa planad topp fö 50kr som är i bra skick?

har sport 50cc trimmrör trimmvariator
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ger några hundradels hästkrafter extra att plana en topp som redan ger rätt komp, planar man för mycket för man motsatt effekt.

Stryp av istället, fortare, enklare, billigare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Fila plugg och byt upp i munstycke istället, får mycket bättre flås då. Plana toppen blir bara onödigt ;)
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

bensinskalle skrev:Ger några hundradels hästkrafter extra att plana en topp som redan ger rätt komp, planar man för mycket för man motsatt effekt.

Stryp av istället, fortare, enklare, billigare.
Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

potog skrev:Hsieh kan man få mottsat effekt?:/ desto högre komp desto bättre?:)
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:
Jag har ingen aning om vad "hsieh" ska betyda, men precis som allt annat är ökad kompression bara bra upp till en viss gräns. Och moderna moppemotorer har redan ganska hög kompression från början, rätt stor skillnad mot de gamla mopparna där kompressionssänkning t.o.m. används som en sorts strypning.
Hur*

Men om man har squish på 0,7 å planar toppen så man får 0,3 då kan ju det omöjligt va dåligt ?:)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Vid 0,3mm squish lär kolven slå mot toppen på åtskilliga motorer när man tar med värmeutvidgning och sviktande grejer vid högvarv i beräkningen. Även om man bortser från det måste man ta hänsyn till att soppan självantänds (spikning/knackning) när den blir för varm, och luft som komprimeras blir varm - såpass varm att det i dieselmotorer används till att antända bränslet.
Har man en aning för hög kompression kan man kompensera i viss mån så den inte spikar genom att bestycka fetare (kyler) eller minska förtändningen (eller givetvis använda soppa med högre oktantal som därmed tål mer värme), men man får mindre effekt än om man hade haft rätt kompression till att börja med.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:Vid 0,3mm squish lär kolven slå mot toppen på åtskilliga motorer när man tar med värmeutvidgning och sviktande grejer vid högvarv i beräkningen. Även om man bortser från det måste man ta hänsyn till att soppan självantänds (spikning/knackning) när den blir för varm, och luft som komprimeras blir varm - såpass varm att det i dieselmotorer används till att antända bränslet.
Har man en aning för hög kompression kan man kompensera i viss mån så den inte spikar genom att bestycka fetare (kyler) eller minska förtändningen (eller givetvis använda soppa med högre oktantal som därmed tål mer värme), men man får mindre effekt än om man hade haft rätt kompression till att börja med.
men om den nu spikar så är det ju bara att köra med lite bredare packningar.
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Packningar gör inte livet lättare för kolven.

Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Erik_ skrev:Packningar gör inte livet lättare för kolven.

Bild
A men dom hör ju inte livet svårare heller
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
Happy4smiler
Elmoped

Inlägg av Happy4smiler »

Om man har för mycket komp så kan skite värme skära.

plana topplocket är som att porta, för mycket ger motsatta effekten!

men potog du kan ju gå och plana 1cm om du så vill, bättre komp bättre effekt, right?

men dehär är inte er tråd så ta det på pm eller chatten.

gör som derbiofc eller bensinskalle sade.

Zere
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

Erik_ skrev:Packningar gör inte livet lättare för kolven.

[img]Bild
Haha det där var nog fan det värsta jag sett :P

Lånar tråden lite: Har läst att det är en dödssynd att plana topplock med vanligt sandpapper och att det ska göras med svarv

Har inte tillgång till nån svarv och jag undrar ifall det går att göra med sandpapper och vilken grovlek man ska ha isåfall?
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Happy4smiler skrev:Om man har för mycket komp så kan skite värme skära.

plana topplocket är som att porta, för mycket ger motsatta effekten!

men potog du kan ju gå och plana 1cm om du så vill, bättre komp bättre effekt, right?

men dehär är inte er tråd så ta det på pm eller chatten.

gör som derbiofc eller bensinskalle sade.

Zere
Mena bara på att ju högre komp du har dessto bättre! Till den gränsen att den börjar spikar då... Är inte dum i huvudet om ni tror det :l

Ont är ingen idé att plakat för dej lägg pengarna på trimm ist ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

potog skrev:
Erik_ skrev:
Hur*

Men om man har squish på 0,7 å planar toppen så man får 0,3 då kan ju det omöjligt va dåligt ?:)
Man minskar inte squischen genom att plana, man minskar förbränningsutrymmet och ökar "squisharean"/ klämspalten. Squishen ska man ge fan i som erik redan beskrivit.

Vid rätt kompression utnyttjar man bränslet effektivast, men med ännu högre komp tappar man extremt mycket mer effekt på att kompensera med bränsle och tändning precis som erik också redan beskrivit. Alltså är det helt onödigt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar