Sida 1 av 1

Aerox:Går dåligt när den är varm-koppling slirar? UPPDATE

Postat: 20 mars 2012, 10:12
av Nickarn
Hej

Det är så att moppen går riktigt dåligt när den är varm, allt funkar bra när den är kall riktigt gött acc och även jämt acc.

Men så fort den blir varm efter kanske 5min eller nått så går den riktigt dåligt den accar ojämt och går dåligt i både mellan registret, men även igenom hela registret. Det är typ som om den inte vill varva ut riktigt. Men kommer det än nedförsbacke typ då kan den varva ut mycket fortare, NOTERA att detta bara är när den är varm

Det är även en automatchock på den

Setup

Yasuni r
Malossi mellan hårda kopplingsfjädrar
75munstycke
4,25 vikter
Stage 6 drivrem
Original cylinder
Original tryckfjäder

Skulle vara riktigt shysst ifall nån kunde hjälpa till

UPPDATE: Idag när jag körde till skolan så var problemet nästan från början, alltså att den stannar på 30km/h och sen segar upp till 50km/h men sedan drar iväg. Kanske ger er nya ide er
//nicklas

Postat: 20 mars 2012, 10:29
av nAn
Kanske får för lite olja?

Postat: 20 mars 2012, 13:47
av BlasterKalle
Är den bestyckad rätt? kan ju vara så att när choken stänger får den för lite bränsle vilket gör att den inte går bra varm? :)

Postat: 20 mars 2012, 14:29
av Nickarn
BlasterKalle skrev:Är den bestyckad rätt? kan ju vara så att när choken stänger får den för lite bränsle vilket gör att den inte går bra varm? :)
Ja asså men men tanke är att chocken inte stängs av att den typ har hängt sig och den får för mycket bensin eller nått? Kan man testa att koppla bort den?

Annars är nog din tankte bra, men jag har ju ganska stort munstycke endå för
Min setup

Postat: 20 mars 2012, 15:01
av Fredd_e
Gå upp i munstycke för det låter som den går bra på chocken

Postat: 20 mars 2012, 15:17
av Nickarn
Fredd_e skrev:Gå upp i munstycke för det låter som den går bra på chocken
Har redan gjort det från 70 till 75..
Asså den gick bra på 70, kanske lite snålt men den gick likadant varm som kall

Men helt plötsligt gör den inte det, kan det vara automatchocken som hängt sig? Eller är det något annat problem

Postat: 20 mars 2012, 16:04
av KoNG
Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it

Postat: 20 mars 2012, 16:18
av Nickarn
KoNG skrev:Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
Såpass?

Men den slirar ju inte i början för då accar den bra när den är varm ju det är typ efter 20km/h då slöar den typ till 50 då accar den som satan upp till tills den inte orkar mer, kan det fortfarande vara kopplingen? För om den slirar borde det väll vara segt hela tiden?

Annars så får ja ta en koll på kopplingen,:)

Postat: 20 mars 2012, 16:44
av KoNG
Nickarn skrev:
KoNG skrev:Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
Såpass?

Men den slirar ju inte i början för då accar den bra när den är varm ju det är typ efter 20km/h då slöar den typ till 50 då accar den som satan upp till tills den inte orkar mer, kan det fortfarande vara kopplingen? För om den slirar borde det väll vara segt hela tiden?

Annars så får ja ta en koll på kopplingen,:)
Den slirar i början för att kopplingen greppar, allt är kallt. Men så fort kopplingen börjar slirar så bildas det värme och den slirar allt mer. Som du säger själv från 20>50 så slöar den, kopplingen greppar inte helt, men den greppar så fort motorn har fått ut varv. Du behöver bara ställa in med fjädrar och variator så löser det sig, om det redan inte har gått så långt så skivan eller kopplingen är bränd vill säga, men det ser du :)

Postat: 21 mars 2012, 12:42
av Nickarn
KoNG skrev:
Nickarn skrev:
KoNG skrev:Din koppling slirar helt klart ;) Inget fel på bestyckning eller oljan på din moped. Thats it
Såpass?

Men den slirar ju inte i början för då accar den bra när den är varm ju det är typ efter 20km/h då slöar den typ till 50 då accar den som satan upp till tills den inte orkar mer, kan det fortfarande vara kopplingen? För om den slirar borde det väll vara segt hela tiden?

Annars så får ja ta en koll på kopplingen,:)
Den slirar i början för att kopplingen greppar, allt är kallt. Men så fort kopplingen börjar slirar så bildas det värme och den slirar allt mer. Som du säger själv från 20>50 så slöar den, kopplingen greppar inte helt, men den greppar så fort motorn har fått ut varv. Du behöver bara ställa in med fjädrar och variator så löser det sig, om det redan inte har gått så långt så skivan eller kopplingen är bränd vill säga, men det ser du :)
Kan det vara så? Nej kopplingen är inte bränd, klockan kanske är lite blå men inte alls mycket

Har ju hårdare fjädrar, slänger ja på hårdare så varvar den sönder och kommer inte framåt..
Det är inte remmen som slirar då? En hårdare tryckfjäder kanske?

Men ja tar en titt på kopplingen

Postat: 23 mars 2012, 15:33
av Nickarn
Tänkte säga att ja löste problemet med att sätta i en annan tryckfjäder, nu går den som den ska.

Så förmodligen var det remslir som det var.

LÅS?

Postat: 23 mars 2012, 16:01
av Livelawe
Min var exakt likadan, öppna variatorkåpan och så kollar du din koppling om den är dålig. Köp ny isåfall. Fast min gick likadant med en annan koppling malossi koppling. sen byttee jag till original och då gick den skit bra !. Du kan gå upp lite i munstycke också :) ! Och en lite hårdare tryckfjäder än original ungefär 10 - 15 +

Postat: 23 mars 2012, 16:02
av Livelawe
Nickarn skrev:Tänkte säga att ja löste problemet med att sätta i en annan tryckfjäder, nu går den som den ska.

Så förmodligen var det remslir som det var.

LÅS?
jaha vad bra att du löste det !