Tjenare!
Jag fixade idag igång min Gilera Smt 07 efter vintern och satte på mitt avgasrör och förgasare.
Men den gick inte att starta! Jag försöker med allt och efter många om och men och försök med startgas så startar den med hjälp av att rulla igång den in en liten backe!
När den startar så varvar den bokstavligt talat EXTREMT mycket!
Så mycket så jag får stänga av och sätta på tändningen var 1-2 sec för att kunna ha den igång!
Efter jag har skruvat på alla skruvar som finns på min förgasare så ser jag att efter jag stänger av den börjar det rinna bensin någonstans från förgasaren!
Skulle nu behöva ha hjälp med vad detta skulle kunna vara!
Min "setup" är inget speciellt!
Metrakit thrower
17.5 fögasare
Munstycke 85
Det jag har testat är :
Tätat luftburken med silikon
Smörjt gasvajern
Smörjt trotteln
Rengjort och blåst ur förgasaren
Bytt slangklämmor till bättre
Testat tjuvluft runt förgasare med startgas
Fifflat med luft / tomgångsskruv
Skulle bli evigt tacksam för hjälp.
Dalahest
Senast redigerad av torskad den 18 mars 2012, 14:23, redigerad totalt 1 gånger.
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
Tror inte att det är trotteln för har nyss haft isär och allt såg normalt ut!
Därimot tänkte jag på det att jag har grejat lite med gasvajern? Kan det vara det som gör att det spökar?
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
Om den varvar EXTREMT mycke så måste de ju vara att trotten fasnat, för tjuvluft, jo visst, den på verkar varvtalen och och ner, men den gör inte "extrema" varv. så kolla trottel och vajer.
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
om du precis haft isär de kanske den hängde sig då? Annars är de förmodligen gasvajern som sitter fast någon stans eller är riktigt segt, har du nyligen ramlat? Eller är gashandtaget trögare än normalt?
MrAndersson skrev:om du precis haft isär de kanske den hängde sig då? Annars är de förmodligen gasvajern som sitter fast någon stans eller är riktigt segt, har du nyligen ramlat? Eller är gashandtaget trögare än normalt?
Där har vi det! Handtaget är mycket trögare än normalt efter jag satte på det!
Vad betyder det?
Jag har inte ramlat eller något sådant men jag har bytt trottellock till ett exakt likadant och tyckte vajern va lite kort så den kanske har hakat upp sig?
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
MrAndersson skrev:om du precis haft isär de kanske den hängde sig då? Annars är de förmodligen gasvajern som sitter fast någon stans eller är riktigt segt, har du nyligen ramlat? Eller är gashandtaget trögare än normalt?
Där har vi det! Handtaget är mycket trögare än normalt efter jag satte på det!
Vad betyder det?
Jag har inte ramlat eller något sådant men jag har bytt trottellock till ett exakt likadant och tyckte vajern va lite kort så den kanske har hakat upp sig?
Förmodligen har trotteln hängt sig då! Felsök förgasaren, gasvajern och ev gashandtaget om det inte löser sig!
MrAndersson skrev:om du precis haft isär de kanske den hängde sig då? Annars är de förmodligen gasvajern som sitter fast någon stans eller är riktigt segt, har du nyligen ramlat? Eller är gashandtaget trögare än normalt?
Där har vi det! Handtaget är mycket trögare än normalt efter jag satte på det!
Vad betyder det?
Jag har inte ramlat eller något sådant men jag har bytt trottellock till ett exakt likadant och tyckte vajern va lite kort så den kanske har hakat upp sig?
Förmodligen har trotteln hängt sig då! Felsök förgasaren, gasvajern och ev gashandtaget om det inte löser sig!
Tjenare var ute igen och nu har jag samma problem med att den gasar som bara den när jag startar den men grejen är att den går fint som fan när man gasar upp!
Det bara att nudda gasen så går den upp till maxvarv!
Alltså är det inga förgasarinställnings problem!
Du sa det men trotteln, hur kollar man det?
Antar att man får öppna trottellocket men jag förstår inte hur man ska se att det har hängt sig?
Tack så jättemycket för allt svar TSR!
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
Såhär ser trotteln ut
skriver från mobilen så ha överseende för stavfel!
Edit : Var ute och testade igen efter jag hade smort in trotteln och alla vajer öppningar och samma problem är kvar!
Håller jag choken halvt inne så varvar den inte upp men går piss dåligt och håller jag för luftfiltret typ helt så går den också piss dåligt men varvar inte upp och har bra tomgång!
Börjar misstänka tjuvluft men har sprayat startgas runt insug, ingång luftfilter, runt luftburken och cylindern!
Jag kan verkligen inte förstå vad detta är!
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
Har du kollat efter is? Med tanke på att det uppstod efter vintern så var min första tanke att något har frusit fast, om den inte har stått varmt d.v.s
Har stått i varm garage hela vintern (20grader)
Va ute och skulle fixa lite och då small gängan till trottellocket av FYFAN va trött jag blev...
Någon som vet om det går att gänga om där eller om det är ny förgasare som gäller?
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
torskad skrev:Har stått i varm garage hela vintern (20grader)
Va ute och skulle fixa lite och då small gängan till trottellocket av FYFAN va trött jag blev...
Någon som vet om det går att gänga om där eller om det är ny förgasare som gäller?
Dom gängorna går nog och gänga om, eventuellt så kan du gänga ditt så du får en större skruv dit.
Tjenare jag har fixat gängorna nu men problemet är kvar!
Det jag har testat är :
Tätat luftburken med silikon
Smörjt gasvajern
Smörjt trotteln
Rengjort och blåst ur förgasaren
Bytt slangklämmor till bättre
Testat tjuvluft runt förgasare med startgas
Fifflat med luft / tomgångsskruv
Som sagt så tvekar den inte på gasen Men om jag gasar till lägger den sig på 12000 varv och om jag bara sparkar igång den så går den uppåt och uppåt till ca 10000 varv och ligger där.
Vill verkligen köra så skulle va gött om någon visste vad det är!
Peace
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
Den kan ju inte gå upp i så höga varv utan att trotteln öppnar sig helt, det är en omöjlighet (om den inte drar tjuvluft).
Ta loss förgasaren och kolla om trotteln sluter tätt helt, dra på gasen och se om trotteln går tillbaka osv, kolla så vajern inte är för spänd, du ska ha ett litet glapp på gasvajern med så du kan röra på handtaget utan att du drar i vajern nåt.
Du har ju separat oljeblandning, dvs du har ju ett par extra vajerhöljes-delningar där dom kan ha hamnat fel, kolla så allt verkligen sitter som det ska på hela vajern.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
CaToXXo skrev:Den kan ju inte gå upp i så höga varv utan att trotteln öppnar sig helt, det är en omöjlighet (om den inte drar tjuvluft).
Ta loss förgasaren och kolla om trotteln sluter tätt helt, dra på gasen och se om trotteln går tillbaka osv, kolla så vajern inte är för spänd, du ska ha ett litet glapp på gasvajern med så du kan röra på handtaget utan att du drar i vajern nåt.
Du har ju separat oljeblandning, dvs du har ju ett par extra vajerhöljes-delningar där dom kan ha hamnat fel, kolla så allt verkligen sitter som det ska på hela vajern.
Vajern löper skitfint! Ska det vara typ 2 mm spel under trotteln när man inte gasar?
Jag har bytt munstycke till 95 och nu går den ganska bra ned choken i om jag inte lutar moppen åt vänster när jag sitter på den för så varvar den upp.
Har också märkt att den knackar på höga varv!
Edit : Fyhelvete va trött jag är på moppefan.. Någon som har en ide vad de kan vara innan jag slänger skiten i närmsta sjö..
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
det kan va att den går alldeles för snålt, vilket verkar konstigt med 82 munstycke i 17.5mm fögg när jag kör på 14mm o 82 o min går fett...
Kolla färgen på stiftet. Dom brukar gå upp i varv om dom går snålt, men frågan är ju bara om den orkar upp till dom varven om den nu skulle gå snålt, och sedan säger du att den inte gör så när du stryper luften till den, tror det är att den är felbestyckad!
Låter konstigt men pröva o släng i 98 munstycke, o kolla vad som händer, eller kolla så gashandtaget verkligen går hela vägen tillbaka när du släpper de! Fixa gärna film på hur den är också!
Har ett 95 munstycke i nu!
Ringde till 2 olika verkstäder och en trodde det var en packbox till vevhuset men varför skulle den varva då? Den andra trodde det var reedventilerna! Är det möjligt att någon av dom är felet?
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM
torskad skrev:Har ett 95 munstycke i nu!
Ringde till 2 olika verkstäder och en trodde det var en packbox till vevhuset men varför skulle den varva då? Den andra trodde det var reedventilerna! Är det möjligt att någon av dom är felet?
torskad skrev:Har ett 95 munstycke i nu!
Ringde till 2 olika verkstäder och en trodde det var en packbox till vevhuset men varför skulle den varva då? Den andra trodde det var reedventilerna! Är det möjligt att någon av dom är felet?
Var så jag tänkte också men eftersom att trotteln går Ner bra så kan det ju inte komma in luft/bensin altså måste det dra tjuvluft någon stans för att den ska varva om det inte är trotteln som är kass?
Citat "Sportluftsfilter... den är vätskekyld, så det går väl inte. Eller har jag fattat det fel?" SÄLJES MASSOR AV AEROX/NEOS DELAR! SKICKA PM