Sida 1 av 1
Honda MT5 koppling
Postat: 23 februari 2012, 15:47
av matte_sf2
Har som sagt problem med kopplingen på min mt5, den vill inte koppla ur ordentligt så jag öppnade motorn och tog ut lamellerna och märkte att satt ganska hårt ihop fast man plockat ut dem + att dom såg rätt fina ut.
folk säger att lamellerna på en mt5 brukar klibba ihop, så behöver man då bara torka av dom, sätta tillbaks och fylla på ny olja eller ska man byta dom?
kan tillägga att den stått en längre tid utan olja tills jag fyllde på ny och sen har den stått still i säkert en månad med olja i växellådan.
Vad göra?
tacksam för svar
Postat: 23 februari 2012, 18:06
av HondaPojkeN
Va e det för olja du har? oljan kan nämligen vara för klippig/tjock så dom fastnar,
Postat: 23 februari 2012, 18:44
av matte_sf2
HondaPojkeN skrev:Va e det för olja du har? oljan kan nämligen vara för klippig/tjock så dom fastnar,
Biltema "fully synthetic" 10w-40
Postat: 23 februari 2012, 18:51
av Helikopter
kolla om något inte är förhårt spänt så att dom inte kan åka ihop helt
och dom skruvarna ska det sitta fjädrar på och dom ska sitta hårt åt
gör rent lamelerna och medans du endå har det borta så tycker jag du passar på att renovera motorn om du inte redan har gjort det
Postat: 23 februari 2012, 18:56
av matte_sf2
Helikopter skrev:kolla om något inte är förhårt spänt så att dom inte kan åka ihop helt
och dom skruvarna ska det sitta fjädrar på och dom ska sitta hårt åt
gör rent lamelerna och medans du endå har det borta så tycker jag du passar på att renovera motorn om du inte redan har gjort det
motorn är renoverad, och jag har nya lameller hemma som ska på imorgon

Postat: 23 februari 2012, 18:56
av Axel
Det är kallt ute, och biltemas 10w40 olja är inte den bästa vid minusgrader... Har med det, och lamellerna klibbar lite när den är kall, men så fort man fått igång den så försvinner problemet.
Postat: 23 februari 2012, 18:58
av matte_sf2
AxxxeL skrev:Det är kallt ute, och biltemas 10w40 olja är inte den bästa vid minusgrader... Har med det, och lamellerna klibbar lite när den är kall, men så fort man fått igång den så försvinner problemet.
Ok, den har stått i förådet och där e det kallt men inga minusgrader, men ska som sagt byta imorgon