Sida 1 av 2

ny cylinder, misständer typ

Postat: 22 februari 2012, 22:42
av kfredriksson
Tjenare alla glada 2taktsåkare ;)

FILMADE NU ! :) http://www.youtube.com/watch?v=yJXC8fpw3eo

Vad kan det vara ;O

Jag har en peugeot viva city, som jag satt på polini 70 sport på idag.
Jag har orginal gurtner 12 mm förgasare, borrat org luftburken och tagit bort luftstrypningen. Det börja med att jag satt i 72 munstycke (54 satt i frånbörjan) sen testa jag moppen. det va jätte blött ute. den gick rätt bra, men blå rök som fan, så jag åkte iin kollade stiftet, det va rätt svart. Gick ner till 70 i munstycke sen åkte ja ut igen, då blödrra den som fan och small :o låter som de smäller ifrån förgasaren. går rätt bra på låga varv, men sen om ja håller halvgas typ, då blöddrar den och börjar smälla, typ misstända. Bytte tillbax till 72 munstycket, men den blöddrar och smäller fortfarande. Kan det kommit in vatten ? vad kan det mer vara ?:)

Tack på förhand / vivakeewie

Postat: 22 februari 2012, 22:46
av Victorh
hmm är inte röken på grund av läckande topp?

Senså ja det kan bero på att detär blött men vad är din övriga setup?

Postat: 22 februari 2012, 22:47
av kfredriksson
Victorh skrev:hmm är inte röken på grund av läckande topp?

Senså ja det kan bero på att detär blött men vad är din övriga setup?
det skulle det kunna vara, för topplocks packnigen pilla ja me som fan, det va en gummiring bara, så vet inte om ja fick dit den.

allt orginal, dragen vring och urpluggad orginal rör

Postat: 22 februari 2012, 22:51
av anthmyr
tror också på topplocket men röken kan också bro på för mycket olja :)

Postat: 22 februari 2012, 22:54
av gabbbyyy
Som ovanstående säger, troligen topplockspackingen som läcker, för vatten tänder ju inte så då är det klart att den misständer om det kommer vattnet vid stiftet ;)

Postat: 22 februari 2012, 22:56
av kfredriksson
gabbbyyy skrev:Som ovanstående säger, troligen topplockspackingen som läcker, för vatten tänder ju inte så då är det klart att den misständer om det kommer vattnet vid stiftet ;)
super tack alla :) ska kolla imorgon! någon som vet hur hårt det ska dras med moment ? :)

Postat: 22 februari 2012, 23:09
av kfredriksson
det var ju knappt någon packning. var ju bara en oring. skitsvårt att få den på plats, någon som har förslag på hur man kan få den ligga still i sitt spår i toplocket? :)

Postat: 22 februari 2012, 23:15
av smTimpA
gabbbyyy skrev:Som ovanstående säger, troligen topplockspackingen som läcker, för vatten tänder ju inte så då är det klart att den misständer om det kommer vattnet vid stiftet ;)
den är ju luftkyld så var skulle vatten komma ifrån? :P

Postat: 22 februari 2012, 23:15
av kfredriksson
smTimpA skrev:
gabbbyyy skrev:Som ovanstående säger, troligen topplockspackingen som läcker, för vatten tänder ju inte så då är det klart att den misständer om det kommer vattnet vid stiftet ;)
den är ju luftkyld så var skulle vatten komma ifrån? :P
haha det är blött ute :p

Postat: 22 februari 2012, 23:18
av Fredd_e
det är vatten i tändstiftet
måste modda Tändhatten på viva om du ska köra när det regnar (om du inte har tur) :)

Postat: 22 februari 2012, 23:46
av Demuz
vad har du för värmetal på stiftet? :)

kolla ochså så att tändhatten sitter på ordentligt och att det inte har kommit in fukt där! :)

Postat: 22 februari 2012, 23:50
av 740Johansson
Du tog väl inte den gamla topplocks packningen? Ska va som en ring i 70cc polini. :)

Postat: 23 februari 2012, 00:27
av kfredriksson
jag har värmetal 8 på tändstiftet :)

och nej jag tog inte orginal packningen :) vet att det ska vara en oring, och den kan ha hamnat snätt :) för att den var as svår att få på plats

Postat: 23 februari 2012, 00:37
av 740Johansson
Kleta fast den med 2t olja vid montering :D

Postat: 23 februari 2012, 00:53
av Mattyyy
Fredd_e skrev:det är vatten i tändstiftet
måste modda Tändhatten på viva om du ska köra när det regnar (om du inte har tur) :)
Nej det behöver man inte. Är en tänd hatt som sluter tätt vid cylinderkåpan redan original. Tro mig jag har 2 Vivacity och har aldrig haft det felet!

Postat: 23 februari 2012, 00:57
av elias96sandberg
kfredriksson skrev:jag har värmetal 8 på tändstiftet :)

och nej jag tog inte orginal packningen :) vet att det ska vara en oring, och den kan ha hamnat snätt :) för att den var as svår att få på plats
Oring ? nej ska va en metalpackning

http://www.racing-planet.se/images/gros ... dc3b8eaab8 så som den som ligger längst ner på bilden

Postat: 23 februari 2012, 01:07
av Jontee
Vit rök är de läckade topplockspackning eller liknade. Blå är olja ju...

Postat: 23 februari 2012, 01:19
av Fredd_e
Mattyyy skrev:
Fredd_e skrev:det är vatten i tändstiftet
måste modda Tändhatten på viva om du ska köra när det regnar (om du inte har tur) :)
Nej det behöver man inte. Är en tänd hatt som sluter tätt vid cylinderkåpan redan original. Tro mig jag har 2 Vivacity och har aldrig haft det felet!
aa det är sant men problemet ligger inte där.
där tändkabeln går in i tändhatten är det inte alltid tätt
Tex min förra viva Kunde jag köra i Vatten utan problem
och på min Stunt viva som har har nu Så läcker det in där (sildertejpa skiten så Fungera det)
kompis har samma problem som jag fixa med att silvertejpa Vid tändhatten

det är det som är problemet Tro mig (Vivakungen) :)

Postat: 23 februari 2012, 01:22
av Demuz
kfredriksson skrev:jag har värmetal 8 på tändstiftet :)

och nej jag tog inte orginal packningen :) vet att det ska vara en oring, och den kan ha hamnat snätt :) för att den var as svår att få på plats
Testa med 9 i värmetal ist! :)

Postat: 23 februari 2012, 07:10
av Victorh
demmuus95 skrev:
kfredriksson skrev:jag har värmetal 8 på tändstiftet :)

och nej jag tog inte orginal packningen :) vet att det ska vara en oring, och den kan ha hamnat snätt :) för att den var as svår att få på plats
Testa med 9 i värmetal ist! :)
näe orgg rör behöver inte ha högre värmetal! ;)
Senså skulle jag gissa tändstiftet läckenr in och momentet hur hårt du skall dra vet jag inte men jag drog med en liten nyckrl så hårt jag kunde!

Sen brukar luftkylda ha en metallpakning inte en o+ring... :)

Postat: 23 februari 2012, 07:32
av potog
Victorh skrev:
demmuus95 skrev:
kfredriksson skrev:jag har värmetal 8 på tändstiftet :)

och nej jag tog inte orginal packningen :) vet att det ska vara en oring, och den kan ha hamnat snätt :) för att den var as svår att få på plats
Testa med 9 i värmetal ist! :)
näe orgg rör behöver inte ha högre värmetal! ;)
Senså skulle jag gissa tändstiftet läckenr in och momentet hur hårt du skall dra vet jag inte men jag drog med en liten nyckrl så hårt jag kunde!

Sen brukar luftkylda ha en metallpakning inte en o+ring... :)
Vad har röret med tändstiftet å göra???

Köp ett nytt tändstift med värmetal 9 å kör in moppe ordentligt!:)

Postat: 23 februari 2012, 07:58
av smTimpA
Victorh skrev:
demmuus95 skrev:
kfredriksson skrev:jag har värmetal 8 på tändstiftet :)

och nej jag tog inte orginal packningen :) vet att det ska vara en oring, och den kan ha hamnat snätt :) för att den var as svår att få på plats
Testa med 9 i värmetal ist! :)
näe orgg rör behöver inte ha högre värmetal! ;)
Senså skulle jag gissa tändstiftet läckenr in och momentet hur hårt du skall dra vet jag inte men jag drog med en liten nyckrl så hårt jag kunde!

Sen brukar luftkylda ha en metallpakning inte en o+ring... :)
ja de brukar va så men jag skruva på en likadan cylinder på en kompis viva och polini kör tydligen o-ring på den cylindern :P

Postat: 23 februari 2012, 11:54
av kfredriksson
jag kollade, o-ringen (topplockspackningen) satt rätt och var i fint skick) Har jämt kunnat kört i regn förrut. Nu testa jag den och den gick bra en stund, sen typ dog den nästan, fast den small inget. Det va svårt att få upp den i varv eller vad man ska säga.Vad kan det vara ? B8hs rekomenderade alla till detta cylinderkit. Orginal värmetal är 7.

Postat: 23 februari 2012, 14:00
av kfredriksson
har rengjort allt nu, bytte tändhatt oxå. Den blöddrar och orkar inte varva ur. Sen dör den nästan och puffar lite :s någon som har tipps ?

snabba svar tack <3

Postat: 23 februari 2012, 14:07
av potog
sluta dubbelposta tack

Postat: 23 februari 2012, 14:32
av kfredriksson
har lagt upp en film nu!

Postat: 23 februari 2012, 14:36
av 740Johansson
Men du fattar väl att du måste ge den mer luft :idea: Borra upp burken eller spåortluft så ska den nog varva ut , min gamla viva gjorde så. :)

Postat: 23 februari 2012, 14:40
av kfredriksson
740Johansson skrev:Men du fattar väl att du måste ge den mer luft :idea: Borra upp burken eller spåortluft så ska den nog varva ut , min gamla viva gjorde så. :)
jag har borrat upp luftburken. har tagit bort luftstrypningen oxå. Har testat utan luftburk oxå.

Postat: 23 februari 2012, 15:13
av DiNozzan
Kan vara lite för klen setup för den cylindern med. Skulle testat att köpa en ny förgasare,21mm och ett luftfilter. sen göra om alla inställningar.

Postat: 23 februari 2012, 15:21
av kfredriksson
DiNozzan skrev:Kan vara lite för klen setup för den cylindern med. Skulle testat att köpa en ny förgasare,21mm och ett luftfilter. sen göra om alla inställningar.
21 mm är lite stort men.. Det stod att man kan använda orginal förgasaren.. har ju bara en sport cylinder

Postat: 23 februari 2012, 16:03
av Demuz
kfredriksson skrev:jag kollade, o-ringen (topplockspackningen) satt rätt och var i fint skick) Har jämt kunnat kört i regn förrut. Nu testa jag den och den gick bra en stund, sen typ dog den nästan, fast den small inget. Det va svårt att få upp den i varv eller vad man ska säga.Vad kan det vara ? B8hs rekomenderade alla till detta cylinderkit. Orginal värmetal är 7.


jaha, isf var det inget

Postat: 23 februari 2012, 16:05
av Victorh
kfredriksson skrev:
DiNozzan skrev:Kan vara lite för klen setup för den cylindern med. Skulle testat att köpa en ny förgasare,21mm och ett luftfilter. sen göra om alla inställningar.
21 mm är lite stort men.. Det stod att man kan använda orginal förgasaren.. har ju bara en sport cylinder
Sport 70cc är ganska så jävla stort för org rör med resten orginal setup ungefär..


Byt rör skulle jag säga! :D

Postat: 23 februari 2012, 16:44
av kfredriksson
Victorh skrev:
kfredriksson skrev:
DiNozzan skrev:Kan vara lite för klen setup för den cylindern med. Skulle testat att köpa en ny förgasare,21mm och ett luftfilter. sen göra om alla inställningar.
21 mm är lite stort men.. Det stod att man kan använda orginal förgasaren.. har ju bara en sport cylinder
Sport 70cc är ganska så jävla stort för org rör med resten orginal setup ungefär..


Byt rör skulle jag säga! :D
Men tror du det är det som gör att den går som den gör ?.. Urpluggat orginalrör

Postat: 23 februari 2012, 16:47
av Victorh
kfredriksson skrev:
Victorh skrev:
kfredriksson skrev: 21 mm är lite stort men.. Det stod att man kan använda orginal förgasaren.. har ju bara en sport cylinder
Sport 70cc är ganska så jävla stort för org rör med resten orginal setup ungefär..


Byt rör skulle jag säga! :D
Men tror du det är det som gör att den går som den gör ?.. Urpluggat orginalrör
näe skulle inte tro det men vettefan vad det kan vara annat en tändstiftet inte är tätt...

Postat: 23 februari 2012, 16:55
av Mattyyy
Sätt på cylinderkåpan så är nog felet löst. Min beter sig sådär om jag kör utan för då kommer det vatten och skit på tändstiftet osv