Sida 1 av 1
Aerox renoveringsfrågor.
Postat: 1 februari 2012, 23:30
av Mr_Bronco
Hallå.
Hoppas jag kan få hjälp här. Det är så att jag köpte en aerox, -03 30km/h, och håller på och renoverar den till min dotter. Den gick men dock dåligt, ingen tomgång och allmänt seg. Rev motorn för den rasslade ordentligt. Ny vev, ramlager, packboxar och packningar sattes i och blocket pulverlackades.
Enligt säljaren hade han precis satt på ny cylinder, det är en airsal 50cc, och även en ny förgasare. I startdrevet (till startmotorn) fattades de små stiften så det köptes nytt. Tändstift är bytt.
Nu när allt är återmonterat så vill den inte starta på startmotorn, inte ens på startgas (gnista finns). Däremot om man kickar så går den igång, till och med utan startgas. Fick den att gå på tomgång men får skruva in skruven långt. När jag provkörde så går den hyffsat tills man drar full gas, blir precis som att slå av tändningen. Testade att skruva på "blandskruven" utan någe vidare resultat. Pallade upp den i garaget och kickade igång den. Justerade fram och tillbaks på förgasarn utan att få nått bra resultat men däremot om jag satte ett finger för förgasarn så gick den bättre (alltså ströp luften). Får ju då för mig att den får för mycket luft men tycker det är lite underligt då jag tror förgasaren är original, fick även med en annan förgasare som i stort sett är tom på grejor förutom munstyckena och det sitter samma i båda. Kan nålen vara feljusterad, i vilket läge ska den va? Det sitter ett stageII avgassystem på.
När den går på tomgång så låter den lite seg, orkeslös nästan som att nått skulle gå tungt (svårt å förklara), men om man drar runt den för hand så går det lätt. Får ha ganska hög tomgång för att hålla den vid liv, inte som på en gammal Sachs som kan stå och puttra lite. Kan det va dålig kompression? Cylinder och kolv såg väldigt fräscht ut.
Ytterligare ett problem är att den inte går att stänga av med nyckeln. Den går att starta utan nyckel också, enda skillnaden om jag vrider på nyckeln är att jag kan köra med startmotorn.
Lite frågor:
1. Vad ska det va för komp på en sån här?
2. Vad är grundinstälningen på "blandskruven"?
3. Är det nån som har ett elschema?
Vore mycket tacksam för tips och svar. Om det är något ni behöver veta för att kunna svara så fråga så svarar jag så fort jag kan. Har en 10 månaders bebis så garagetiden har blivit drastiskt förkortad.
Mvh Jeppe
Postat: 1 februari 2012, 23:38
av Jönköping
1. Vad ska det va för komp på en sån här? Det ska ta emot lite du känner det om du kickar försiktigt.
2. Vad är grundinstälningen på "blandskruven"? 1,5 varv
3. Är det nån som har ett elschema?
http://img695.imageshack.us/img695/9198 ... x5097y.jpg
Hoppas det hjälpte, Lycka till
Mvh Victor
Postat: 2 februari 2012, 22:07
av Mr_Bronco
Tackar.
Nån som vet ifall det här stageII systemet är original eller inte? Behöver man bestycka om? Avgasporten är större på den här airsal cylindern än vad den är på en annan gjutjärns cylinder som jag fick med. Kan detta spöka med att den går så dåligt?
Ös gärna på med tips, tacksam för alla jag kan få.
Postat: 2 februari 2012, 22:13
av D3nnis
Stage 6 är inte orginal systemet och bör bestyckas med 10 stolekar större.
Ett problem jag hade med min aerox var att när jag körde den så vart de precis som du sa de gick att köra men när man drog på full gas så vart de som man slog av tändningen. Mitt fel var då att de var aldedes för tunga vikter och de orkade inte någonting för allt annat var org. Så om du inte är hundra på att de är org vikter så kan de vara ett tips att kollla. Kolla även så den inte drar tjuvluft vid förgasaren, Min aerox gjorde det vid choken och hade då ingen tomgång och gick bajs.
Postat: 2 februari 2012, 22:13
av NeosTobbe
givetsvis ska den bestyckas om om nått byts ut mot orginal

Postat: 2 februari 2012, 22:17
av anthmyr
Mr_Bronco skrev:Tackar.
Nån som vet ifall det här stageII systemet är original eller inte? Behöver man bestycka om? Avgasporten är större på den här airsal cylindern än vad den är på en annan gjutjärns cylinder som jag fick med. Kan detta spöka med att den går så dåligt?
Ös gärna på med tips, tacksam för alla jag kan få.
Du menar Stage6 tror jag va? Stage6 rören är inga original rör, finns ett som liknar originalröret och det heter "stage6 Street"
Länk:
http://twostroke.se/product.asp?product=7646
sen finns det ju andra som Pro replica, R1200 osv men om det är ett stage6 som liknar original är det STREET, hade jag varit du hade jag testat att byta munstycke, kanske sportfilter så den tar in mer luft och helt enkelt Bestycka om förgasaren

Postat: 2 februari 2012, 22:17
av PK
1. Vad ska det va för komp på en sån här?
2. Vad är grundinstälningen på "blandskruven"?
3. Är det nån som har ett elschema?
1. vet ej.
2, 1,5 varv.
3.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 37fbf51c77
kan vänen länka detta om det hjälper.
http://www.easyparts.nl/choosedrawings/ ... zwart.html
att den går dåligt är nog att förgasaren är dåligt inställd. här finns guide.
http://twostrokerider.se/artiklar/203
vet inte så värst mycket om el så du får ta hjälp av någon annan eller klura ut själv vart det är felkopplat!
lycka till!
Ändrade topic från "Aerox Hjälp!!??" då den ej var informativ och beskrev ej problemen.
Postat: 2 februari 2012, 22:18
av NeosTobbe
det finns stage 2 rör till aerox, min kusin åkte dit på det och han hade köpt mopedn av yamaha center till och meed.
Postat: 5 februari 2012, 18:33
av Mr_Bronco
Tack för tipsen. Har tyvärr inte kommit till garaget och kunnat testa nått.
Kan man på nått sett se på cylindern ifall det är nån sorts trimmcylinder eller bara original ersättning?
Om man googlar på stage2 och väljer bilder så ser ni hur ett sånt avgassystem ser ut. Skulle vara toppen om nån vet till 100% ifall det är original eller t.om olagligt.
I och med att den går bättre om jag håller ett finger för "inluften" till förgasaren så tycker jag att det verkar som att den vill ha mer soppa. Om jag då ska bestycka om den vart köper man lämpligast munstycken, köper man en sats med flera eller måste man ange vad man vill ha för storlekar? Är det olika till olika förgasare?
Postat: 5 februari 2012, 18:44
av moppenissen96
Det är större portar såklart om den är trimm.
Är det orginal ska det vara lagligt dock så kan blindröret vara kapat och då är det olagligt.
Hade köpt en sats på 70-90.
Hehe föresten köper man en aerox som är 9 år så är den garanterat trimmad på något sätt

Postat: 5 februari 2012, 19:04
av HasSse666
Postat: 5 februari 2012, 19:18
av MrAndersson
Mr_Bronco skrev:Tack för tipsen. Har tyvärr inte kommit till garaget och kunnat testa nått.
Kan man på nått sett se på cylindern ifall det är nån sorts trimmcylinder eller bara original ersättning?
Om man googlar på stage2 och väljer bilder så ser ni hur ett sånt avgassystem ser ut. Skulle vara toppen om nån vet till 100% ifall det är original eller t.om olagligt.
I och med att den går bättre om jag håller ett finger för "inluften" till förgasaren så tycker jag att det verkar som att den vill ha mer soppa. Om jag då ska bestycka om den vart köper man lämpligast munstycken, köper man en sats med flera eller måste man ange vad man vill ha för storlekar? Är det olika till olika förgasare?
Tjena! Trevligt att du fixar iordning mopeden till din dotter måste jag säga!
Om portarna har andra durationer på portarna eller på någon port så är de en trimcylinder. Har för mig att Airsal inte gör original cylindrar? Googlade även på detta o verkar som om det jag läste stärker mina misstankar!
Skulle tro att det är denna
http://www.twostroke.se/product.asp?product=13187 cylindern som sitter på just nu, du kan ju kolla om du har dubbla avgasportar, om detta är fallet så kan de nog vara möjligt!
Ja, stage2 röret ska vara original röret! Om inte någon plugg eller liknande är borttaget, vilket med största sannolikhet det är!
Ja, den får för lite soppa! Om du du skriver vilket munstycke du har nu, och vad det är för förgasare du har så letar ja fram rätt munstyckes sats åt dig!
Men innan du skriver de, tänk då på om du ska byta till original cylindern eller om du ska låta airsal cylindern sitta på!
Kolla också om pluggen i röret är dragen! Eller någon liknande strypning!
För om du vill att mopeden ska va helt original så fixar jag fram rätt munstyckes sats för de!
Säg bara till! Skicka gärna PM för snabbare svar!
MvH Andersson
Postat: 8 februari 2012, 00:33
av Mr_Bronco
Hallå igen!
Har nu varit garaget och grejat lite. Moppen går för tillfället riktigt bra. Det visade sig att allt löste sig när jag satte på original luftburken. Satt typ nått öppet sportluftfilter när jag köpte den. Trodde aldrig att det skulle kunna va så känsligt men men. Tomgång har jag också fått till. Avgasröret har en sån där blindtarm men jag tror att den är bortkapad nån gång och förmodligen pluggad då och sen ditsvetsad igen. Vad gör detta för skillnad? Jag får inte riktigt tätt emellan cylinder och avgasrör trots ny packning. Ser nästan ut som att avgasrörets anliggningsyta är lite skevt. Nån som har nått tips på nån "gucka" som håller?
Moppen gör nu iaf 50 km/h med en 90 kg klump på sadeln, förmodligen lite till om man hade haft längre sträcka att testa på. Är detta "normalt", finns ingen variator ring i nu? Såg att det stod malossi på den bakre variatorn men kommer inte ihåg om det stod nå mer.
Det som däremot inte funkar är att starta med startmotorn. Batteriet är nytt och nyladdat. Startmotorn går runt med bra fart men den vill inte starta (gnista finns). Kickar jag så startar den väldigt lätt. Den här delen med ter små fjädrar och stift är helt ny så den borde ju va som den ska.
Vill passa på å tacka för många och snabba svar. Har ni fler tips så är det välkommet!
Postat: 8 februari 2012, 00:46
av Jetforce_Dahlin
Mr_Bronco skrev:Tack för tipsen. Har tyvärr inte kommit till garaget och kunnat testa nått.
Kan man på nått sett se på cylindern ifall det är nån sorts trimmcylinder eller bara original ersättning?
Om man googlar på stage2 och väljer bilder så ser ni hur ett sånt avgassystem ser ut. Skulle vara toppen om nån vet till 100% ifall det är original eller t.om olagligt.
I och med att den går bättre om jag håller ett finger för "inluften" till förgasaren så tycker jag att det verkar som att den vill ha mer soppa. Om jag då ska bestycka om den vart köper man lämpligast munstycken, köper man en sats med flera eller måste man ange vad man vill ha för storlekar? Är det olika till olika förgasare?
Om du håller för luftintaget direkt på förgasaren så det stryps så den går bra är nog bara bra. Om du däremot har luftburken (org. luftfiltret) på så är det lite sämre. Denna burken stryper nämligen lufttillförseln lite, så det kan jämna ut sig när du monterar den.
När du ska bestycka förgasaren (om det blir bra när du stryper luften så ska motorn ha mer bensin) så ska du då byta till större munstycken stegvis. Jag vet inte vad aerox har org, men det står på munstycket om du skruvar ut det. Byt upp i ganska små steg (personligen så ökade jag ca 3 storlekar vid varje provning). Kör en bit med det nya munstycket, kolla sedan stiftet. Det ska vara oboybrunt, är det vitt så får moppen för lite soppa, är det svart så får den för mycket. Om stiftet är svart så borsta av det lite med en stålborste innan du skruvar tbx det

Postat: 2 mars 2012, 21:05
av Mr_Bronco
Nu har det hänt lite här. Lånade en aprilia area 51 och började jämföra med, sitter ju en minarelli i den också. I min förgasare satt det 90 huvudmunstycke och 34 i lågfart. I aprilian satt det 84 och 38. När jag flyttade över lågfartsmunstycket, alltså bytte från 34 till 38 så starta motorn med en gång hur lätt som helst. Skönt att det löste sig iaf.
Är det helt knasigt bestyckat detta eller kan jag köra på denna setup utan att det går sönder (kör nu med 90-38 )? Bör kanske tillägga att det blev en ny kolv och original cylinder som for på, förmodligen helt i onödan då den inte starta förrän jag bytte munstycket iaf. Vet inte om jag skrev det förut men stage II röret som sitter på har dom kapat blindtarmen på och pluggat och sen svetsa tillbaks den över så det ser original ut.
Moppen gör nu 60 med mig på och med dottern som väger hälften av vad jag gör lär ju komma upp i ännu högre hastigheter vilket inte är meningen. Den här aprilian är helt original förutom dragen v-ring, det vet jag för föregående ägare (känner honom) va väldigt noga med att den inte fick gå för fort. Nu med dragen v-ring så gör den ca 40km/h. Flyttade över hela variatorpaketet (främre och bakre) till aeroxen men den gör lik förbannat 60. Det ända som jag vet skiljer dessa åt just nu är att det sitter 90 huvudmunstycke i min och som sagt 84 i aprilian. Kan det göra sån skillnad, nästan 20 km/h? Aeroxen känns nå grymt mycket rappare än vad aprilian gör också. Pluggade aprilians blindtarm också men den är förtfarande mycket segare än aeroxen. Jag märkte ingen skillnad heller när jag hade de olika variator paketen i aeroxen i ax eller styrka.
Nån som har nån ide om hur jag får ner den till ca 40km/h?
Postat: 2 mars 2012, 21:16
av Riejuman
Tunga variatorvikter, Plugga igen insuget lite, gör en hemmagjord avgasplugg som du borrar upp så mycket så du är nöjd med hastigheten.
//simon
Postat: 2 mars 2012, 21:18
av Roxxen96
D3nnis skrev:Stage 6 är inte orginal systemet och bör bestyckas med 10 stolekar större.
Ett problem jag hade med min aerox var att när jag körde den så vart de precis som du sa de gick att köra men när man drog på full gas så vart de som man slog av tändningen. Mitt fel var då att de var aldedes för tunga vikter och de orkade inte någonting för allt annat var org. Så om du inte är hundra på att de är org vikter så kan de vara ett tips att kollla. Kolla även så den inte drar tjuvluft vid förgasaren, Min aerox gjorde det vid choken och hade då ingen tomgång och gick bajs.
Måste tyvärr rätta dig här. Stage 2 rören är faktiskt original på 30 modellerna utav aerox. ( de äldre modellerna )
Ontopic:
Läste igenom rätt snabbt, tycker din text var lite krånglig. Såg aldrig om du hade variatorring i aeroxen nu eller inte? Om du inte har det så tycker jag att du ska sätta i det, då kommer den gå 5-10 kmh långsammare iallafall. Kan ha missuppfattat en del nu, isåfall ber jag om ursäkt för det.
/ Roxxen96