SOPA -får ej gå igenom!

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vill du att detta ska hända

JA
8
11%
Vafan tror du? såklart INTE !!
59
82%
Vette fan ?
5
7%
 
Antal röster: 72

Användarens profilbild
Awwee
Svårstartad skrothög
Inlägg: 257
Blev medlem: 13 juli 2011, 19:09

SOPA -får ej gå igenom!

Inlägg av Awwee »

Hejsan alla moppepöjkar ni har väl antagligen inte märkt eller hört om SOPA, detta är ett förslag inom regeringen som kommer att stänga ner alla copywrite skyddat material, som te.x facebook, youtube m.m och alla online servrar till alla spel kommer också att försvinna och om sedan svenska staten tar efter så kan ni ju kyssa adjö till denna sida och många andra! Här kan man skriva under en protest lista som google har gjort
https://www.google.com/landing/takeaction skriv på och dela med alla vänner på facebook, twitter, MNF alla jävla sajter !

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tzqMoOk9NWc[/youtube]
Lade till en video om SOPA och PIPA
//vicke
"Fuck You I Ride A Derbi"

Tuta skrev:Men lägg av å klaga jävla hobbymoddar
bensinskalle skrev:
Eventuellt säkring som gått. Säkringen sitter på pluskabeln till batteriet. Kan du inte byta den är det läge att gå tillbaka till att spela wow och låta moppen vara ^^
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Kommer inte hända. Om det nu skulle vara så att de ska stänga ner allt vad internet heter ( för det blir ju i princip så ) så följer inte regeringen folkets viljan, och då jävlar....

Edit: Läste på länken, och det är ju inte riktigt som du skriver. Det är AMERIKANSKA staten som har lagt fram det som förslag.

Och det är lite småsvårt för oss som inte bor i USA att rösta, för vi har fel postnummer...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
nAn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 244
Blev medlem: 27 mars 2011, 17:53
Ort: Åkers styckebruk

Inlägg av nAn »

Lite fel har du faktiskt d:
Amerika vill fixa en ny ip-lag som gör att dom stänger ner sidor med kopiering. Men Europas ip-lag finns fortfarande kvar och då kommer säkert alla från Amerika och sånt byta ip till Europas :D
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped
Inlägg: 104
Blev medlem: 27 mars 2010, 21:15
Ort: Mariestad

Inlägg av illegalJocke »

bara jag som är med på att om sopa förslaget går igenom så kommer vi ge sveriges regering ett levande helv*te som dom senare kommer ångra! fast själv så tror ja inte att det kommer hända ! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

illegalJocke skrev:bara jag som är med på att om sopa förslaget går igenom så kommer vi ge sveriges regering ett levande helv*te som dom senare kommer ångra! fast själv så tror ja inte att det kommer hända ! :)
Jorå, riksdagsledamöterna kommer få smaka äggkrig om förslaget går igenom
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Kommer att bli protester som luktar krut om det går igenom.

Det vore politiskt självmord t.o.m. i USA att genomföra det.
vad tror ni händer om hela USA:s befolkning sätter sig på tvären och t.ex. vägrar rösta i presidentvalet?
Lagförslaget är extremt impopulärt i USA och kommer att leda till extrema protester om det går igenom.
man sätter sig inte på en amerikan som blivit ursinnig på på något, de ställer till ett helvete för statsmakten.
De enda som gillar det här skitförslaget är skivbolagen och filmbolagen samt några speltillverkare.
Dem borde fan knulla sig med en kaktus i arslet, dem satans gnidna asen.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Motofinne
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 12 september 2011, 15:37
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Motofinne »

Ifall det går igenom(kmr inte gå) så blir det kaos i USA. Folk kommer att bli jävligt förbannande och det kommer att bli massiva protester utanför white house.
Aprilia RS 125 -08
Yamaha Aerox -01
Honda Monkey -92
Kawasaki kxf 250 -10
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Motofinne skrev:Ifall det går igenom(kmr inte gå) så blir det kaos i USA. Folk kommer att bli jävligt förbannande och det kommer att bli massiva protester utanför white house.
Vill Obama och co. få sig bli hotade till livet så skall de genomdriva det här, ursinnet är ohyggligt i USA mot det här.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
viktorj
Elmoped
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 juli 2011, 02:11

Inlägg av viktorj »

Risbonden skrev:gå och dö ditt jävla troll. Turbokit dos till aerox huh?
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
erikmed5e
Svårstartad skrothög
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 november 2010, 20:25
Ort: märsta spånga

Inlägg av erikmed5e »

men asså så mycket jag fatter e sopa en lag som vill göra att man blockerar alla olagliga hemsidor som tpb och tankafetast , men eftersom dom inte ligger i usa kommer det väll bara inte gå och google det fattar inget typ kan någon förklara :roll:
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

erikmed5e skrev:men asså så mycket jag fatter e sopa en lag som vill göra att man blockerar alla olagliga hemsidor som tpb och tankafetast , men eftersom dom inte ligger i usa kommer det väll bara inte gå och google det fattar inget typ kan någon förklara :roll:
tpb och alla svenska sidor ligger i sverige så dom får inte stängas ner av FBI t.ex om inte svenska staten går med på det...
men SOPA kommer inte hände så länge Anonymous finns!
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

Det står såhär
Stop Online Piracy Act (SOPA) är ett amerikanskt lagförslag som syftar till att göra det möjligt för amerikanska myndigheter att föra rättsliga processer mot webbplatser och andra internettjänster som bryter mot federal upphovsrättslagstiftning, även om dessa tjänster är baserade utanför USA:s gränser. Dessutom ska upphovsrättsägarna själva kunna kontakta de internetleverantörer och annonsörer som finansierar vissa webbplatser och ställa krav på att finansieringen upphör
hämtat från wikipedia
dem kan också tvinga internetlevernatörer att sluta länka sidor som innehåller piratkopierat material osvosv. läs själva:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Mertz skrev:Det står såhär
Stop Online Piracy Act (SOPA) är ett amerikanskt lagförslag som syftar till att göra det möjligt för amerikanska myndigheter att föra rättsliga processer mot webbplatser och andra internettjänster som bryter mot federal upphovsrättslagstiftning, även om dessa tjänster är baserade utanför USA:s gränser. Dessutom ska upphovsrättsägarna själva kunna kontakta de internetleverantörer och annonsörer som finansierar vissa webbplatser och ställa krav på att finansieringen upphör
hämtat från wikipedia
dem kan också tvinga internetlevernatörer att sluta länka sidor som innehåller piratkopierat material osvosv. läs själva:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act
jojo men vi behöver nog inte vara oroliga för det där kommer inte gå igenom så är det bara
Mura Got Blunt?
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

nippertippan skrev: De enda som gillar det här skitförslaget är skivbolagen och filmbolagen samt några speltillverkare.
Dem borde fan knulla sig med en kaktus i arslet, dem satans gnidna asen.
Haha vem är det som är gniden? Du är så in i HELVETE gniden om du klagar över att de vill ha betalt för deras produkter? Det är väl ingen välgörenhet?

Tror faktiskt inte jag skulle bry mig om fildelningen stoppas (vilket i princip är omöjligt). Det finns ju Spotify, betala 50 kr i månaden så har du i princip obegränsat med musik, vad är problemet... Vill du se film, gå på bio eller köp den när den kommer ut på DVD.
Det jag däremot inte gillar med detta förslag är att stoppa Youtube och FB etc. Det kan ju knappast bryta mot någon regel?
Jag är verkligen emot detta men ser ingen anledning att oroa sig, det kommer inte gå igenom. Förstår att sådant här sker i diktaturer men vafan, är inte USA frihetens och möjligheternas land? :)
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Inlägg: 2470
Blev medlem: 18 augusti 2011, 16:43
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Om lagförslaget går igenom så kommer Usa behöva skaffa en ny president rätt snart iaf ;)
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896
Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå

Inlägg av ZX »

Nu har dom tydligen redan börjat leka världspoliser..

http://www.piratpartiet.se/nyheter/pira ... megaupload
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

ZX skrev:Nu har dom tydligen redan börjat leka världspoliser..

http://www.piratpartiet.se/nyheter/pira ... megaupload
och dom har fått svar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14241932.ab

http://anonops.blogspot.com/
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

riejumikäl skrev:
nippertippan skrev: De enda som gillar det här skitförslaget är skivbolagen och filmbolagen samt några speltillverkare.
Dem borde fan knulla sig med en kaktus i arslet, dem satans gnidna asen.
Haha vem är det som är gniden? Du är så in i HELVETE gniden om du klagar över att de vill ha betalt för deras produkter? Det är väl ingen välgörenhet?

Tror faktiskt inte jag skulle bry mig om fildelningen stoppas (vilket i princip är omöjligt). Det finns ju Spotify, betala 50 kr i månaden så har du i princip obegränsat med musik, vad är problemet... Vill du se film, gå på bio eller köp den när den kommer ut på DVD.
Det jag däremot inte gillar med detta förslag är att stoppa Youtube och FB etc. Det kan ju knappast bryta mot någon regel?
Jag är verkligen emot detta men ser ingen anledning att oroa sig, det kommer inte gå igenom. Förstår att sådant här sker i diktaturer men vafan, är inte USA frihetens och möjligheternas land? :)
In your Deams, glöm inte att NSA är tio gånger värre än FRA, och att The patriot act är rena diktaturfasonerna.
För att idag ens få resa till USA så måste du ha gått in via internet snart nog en månad i förväg.
Forumets nippertippa! Puss på er!
riejumikäl
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 493
Blev medlem: 14 februari 2011, 21:20

Inlägg av riejumikäl »

nippertippan skrev:In your Deams, glöm inte att NSA är tio gånger värre än FRA, och att The patriot act är rena diktaturfasonerna.
För att idag ens få resa till USA så måste du ha gått in via internet snart nog en månad i förväg.
Det var det jag syftade på, är det inte meningen att de ska vara frihetens och möjligheternas land? Då försöker de genomföra detta, det kommer aldrig fungera.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Dom kommer aldrig att våga göra det. De inser själva följderna...
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

DEA!! skrev:Dom kommer aldrig att våga göra det. De inser själva följderna...
Dock verkar det som att USA's regering (eller var de som bestämmer nu sitter) tror att deras lagar gäller över hela världen, högfärdiga as är vad de är. Skulle vara trevligt om anonymous kunde jävlas lite mer med de och inte sluta förrän de slutar upp med såna där patetiska lagar.
Användarens profilbild
Mertz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 januari 2012, 15:12

Inlägg av Mertz »

http://feber.se/webb/art/234847/sverige ... nat_actaa/
Nu verkar det också som om VI svenskar har singerat nåt jävla papper och är visst med på den dära ACTA saken... nån som är på på ett upplopp?
Samuel Johnson skrev: "Nästan allt absurt uppförande kommer
sig av att imitera dem vi inte kan efterlikna"

GÖR MIG AV MED BÅDE GOKART (1800.-) OCH TRIMMAD NYRENOV MT5 MOTOR(1500.-)
http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... d-avstamt/
Användarens profilbild
Motofinne
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 12 september 2011, 15:37
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Motofinne »

Btw anonymous "attacker" hjälper inte ett skit tkr jag, va har de egentligen fått gjort?
Aprilia RS 125 -08
Yamaha Aerox -01
Honda Monkey -92
Kawasaki kxf 250 -10
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

dom stängde ner flera regeringars hemsidor och sånt och 2 dagar senare så sköt dom upp sopaförslaget.
Zer0x
Avstängd
Inlägg: 732
Blev medlem: 20 november 2010, 14:42

Inlägg av Zer0x »

Mertz skrev:http://feber.se/webb/art/234847/sverige ... nat_actaa/
Nu verkar det också som om VI svenskar har singerat nåt jävla papper och är visst med på den dära ACTA saken... nån som är på på ett upplopp?
Det där står det ju inget om någon annanstans, men så lite tvek på att det stämmer
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Polackerna har gjort det med, så jag tvivlar inte på det.
Snart lever vi i en diktatur, vänner, med en censur.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

1. Detta var ett amerikanskt förslag. Det hade enbart gällt data ingående och utgående från USA. D.v.s bara de internet-sidor som har sina servar i USA hade blivit nedstängda. Och de datorer som hade amerikanskt IP-nummer hade blivit avstängda från hemsidor med upphovsrättsskyddat material.

2. Facebook hade inte blivit nedstängt. Men du hade inte kunnat ladda upp någon på facebook som har upphovsrättskyddat material i det. T.ex. en film från förra festen när det är någon av Jay-z's låtar i bakrunden.

3. Dagen efter att denna tråd skapades så kunde man läsa att hela SOPA-förslaget har lagts på is. Det är för många politiker som har dragit sig ur eller ändrat åsikt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14968- ... aggs-pa-is

Jetforce
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Motofinne
Elmoped
Inlägg: 102
Blev medlem: 12 september 2011, 15:37
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Motofinne »

PoWeRKinG skrev:dom stängde ner flera regeringars hemsidor och sånt och 2 dagar senare så sköt dom upp sopaförslaget.

det stämmer, men jag tror verkligen inte att de sköt upp det pga anonymous attacker. Och jag syftade på alla attacker anon har gjort inte bara det som har och göra med SOPA/PIPA

Jag tror de gjorde det pga människor som är emot det, vi vanliga inte anonymous. Men det här är saker man kan ha många åsikter om och man kan spekulera hela dagar...
Aprilia RS 125 -08
Yamaha Aerox -01
Honda Monkey -92
Kawasaki kxf 250 -10
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Motofinne skrev:Btw anonymous "attacker" hjälper inte ett skit tkr jag, va har de egentligen fått gjort?
Förutom att radera all data samt stängt ned hemsidor till stora företag såsom SONY med flera. Skuldsatt en dommare som slog sin dotter, så att han inte hade råd med varken mat eller hus. Raderat all data på ett större antal musikartister's hemsidor. Lagt in meddelanden på USA's riksbanks hemsida. Samt raderat all data från ett baptistiskt samfund och lagt in ett meddelande till dem, UNDER EN LIVEINTERVJU via skype med ett nyhetsprogram. Så har dem väl inte gjort så mycket tror jag :roll:
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Jetforce_Dahlin skrev:1. Detta var ett amerikanskt förslag. Det hade enbart gällt data ingående och utgående från USA. D.v.s bara de internet-sidor som har sina servar i USA hade blivit nedstängda. Och de datorer som hade amerikanskt IP-nummer hade blivit avstängda från hemsidor med upphovsrättsskyddat material.

2. Facebook hade inte blivit nedstängt. Men du hade inte kunnat ladda upp någon på facebook som har upphovsrättskyddat material i det. T.ex. en film från förra festen när det är någon av Jay-z's låtar i bakrunden.

3. Dagen efter att denna tråd skapades så kunde man läsa att hela SOPA-förslaget har lagts på is. Det är för många politiker som har dragit sig ur eller ändrat åsikt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14968- ... aggs-pa-is

Jetforce

Fel, lagförslaget diskuteras livligt inom EU också (ACTA), http://existenz.se/out.php?id=48224



Ni som inte är så insatta titta på den här så förklarar dom väldigt simpelt om ACTA [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FHxsZfvvXA4[/youtube]
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

ktm_danielsson skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: text.....
Jetforce

Fel, lagförslaget diskuteras livligt inom EU också (ACTA), http://existenz.se/out.php?id=48224

Aha ok, jag har inte hört något om nå ACTA. Därför jag missade det ;)
Vet inte om jag ska säga tack för att du lärde mig något jag inte visste.
Eller gå och bli sur med tanke på vad du lärde mig :P
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m8p_A5KrwGc[/youtube]



Skönaste låten atm!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

tror de flesta visste att ett sådant samhälle skulle komma någon dag. världen blir med fjärrstyrd av robotar och människors rättigheter försvinner.

allt har blivit mycket "enklare" på senaste åren.

visst, dom som tillverkar tex spel ska ha cred och pengar för att dom gjör det, men liksom skyrim kostar 500kr nytt i butik. vem vill betala det när man som 16-åring tjänar 1050kr I MÅNADEN? någon måtta får det ju vara. klart man går in på en hemsida och trycker download och installerar det enkelt och gratis om man kan det. det är ju liksom så människan är byggd.


sen så ska allt kosta pengar SAMTIDIGT som alla priser blir skyhöga. hur går det ihop?

någon som gör musik ska ju liksom ha sina pengar för sina låtar. därför finns spotify. jag laddar inte ner låtar över huvud taget.

Lönerna går ner, priserna går upp,saker som var gratis förut kostar nu pengar.

Om man ska betala för allt så får dom fan gå ner i pris. så är det bara :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

PoWeRKinG skrev:tror de flesta visste att ett sådant samhälle skulle komma någon dag. världen blir med fjärrstyrd av robotar och människors rättigheter försvinner.

allt har blivit mycket "enklare" på senaste åren.

visst, dom som tillverkar tex spel ska ha cred och pengar för att dom gjör det, men liksom skyrim kostar 500kr nytt i butik. vem vill betala det när man som 16-åring tjänar 1050kr I MÅNADEN? någon måtta får det ju vara. klart man går in på en hemsida och trycker download och installerar det enkelt och gratis om man kan det. det är ju liksom så människan är byggd.


sen så ska allt kosta pengar SAMTIDIGT som alla priser blir skyhöga. hur går det ihop?

någon som gör musik ska ju liksom ha sina pengar för sina låtar. därför finns spotify. jag laddar inte ner låtar över huvud taget.

Lönerna går ner, priserna går upp,saker som var gratis förut kostar nu pengar.

Om man ska betala för allt så får dom fan gå ner i pris. så är det bara :)

Alla nya spel ligger runt 500:- oftast lite mer och det ÄR dom värda.
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar