Sida 1 av 1

Klarar org veven detta och lamellerna?

Postat: 10 januari 2012, 20:56
av Punkarn
Mk prorace 3 ingen portning.
org veven såklart :)
org avgasrör, :)
Byta upp munstycken :P
Top Performances - CDI-box (Ducati) Ostrypt


senare köper man en vev :) när man har lite överlopps cash :)
å senare lameller :) kanske hinner köpa lameller senare efter man har varit på skroten å tagit några arbetstimmar :)
kanske man köper ett nytt Hebo nållager på samma gång :)

alltså, klarar den denna setup detta nu då?

kopplingen och veven,samt nållagret. vill int direkt köra mig till kolvras.


:P

Postat: 10 januari 2012, 21:13
av willemedDERBIN
jag skulle INTE rekomendera det x)

du har ingen trimpipa eller fögg samt med orginal fjädrarna ...

du kommer inte få ngn vidare effekt :)


så om du ska börja köra med Mk3 då rekomenderar jag att byta rör samt fögg och fjädrar till kopplingen iaf !

vev ...så fort som möjligt :D

Postat: 10 januari 2012, 21:14
av siiimooon
Byt rör, förgasare, och kopplingsfjädrar.

Postat: 10 januari 2012, 21:19
av Punkarn
så ni menar jag skall behöva som en 19mm fögg?
kan man int köra med org röret då en tid? tills jag har ett nytt :)
och köpa fjädrarna på samma gång, när jag köper förgasaren.

Postat: 10 januari 2012, 22:02
av bensinskalle
Punkarn skrev:så ni menar jag skall behöva som en 19mm fögg?
kan man int köra med org röret då en tid? tills jag har ett nytt :)
och köpa fjädrarna på samma gång, när jag köper förgasaren.
Det är ju fullständigt meningslöst, bara slöseri med tid och pengar att hänga å cylindern om du ska ha allt annat original.

En sport 70cc kan väl vara något. Blir lite mumsigt vrid om man pluggar ur röret bara, men inte en hypercylinder.

Men du gör som du vill, klart det går.

Postat: 10 januari 2012, 22:07
av siiimooon
Punkarn skrev:så ni menar jag skall behöva som en 19mm fögg?
kan man int köra med org röret då en tid? tills jag har ett nytt :)
och köpa fjädrarna på samma gång, när jag köper förgasaren.
PR-rör, 24fögg, och MHRkopplingsfjädrar.

Klart det går att köra med orgröret, PR är ändå rätt lågvarvig, eller jag vet inte hur 3an är med PR2 är lågvarvig som fan.

Postat: 10 januari 2012, 22:16
av Punkarn
tänkte därför, jag får den för ett bra pris. :P

Så ni menar jag skulle kunna ta Airsal (Sport) 70cc å köra med den då? , eller metrakits 70cc handmade?

är som ute efter fart å acc,

kör mycket å leker å har mig, :P

Postat: 10 januari 2012, 22:33
av VoxuzZ
Lånar tråden lite...

skulle jag kunna lira barikit 80 på orgveven och orgkopplingen med malossifjädrar? Det är en drac som har gått runt 800mil.

vilken förgasare skulle passa till den cylindern btw? :)

Postat: 10 januari 2012, 23:17
av moppenissen96
nej? :lol:

Postat: 11 januari 2012, 10:54
av ZX
VoxuzZ skrev:Lånar tråden lite...

skulle jag kunna lira barikit 80 på orgveven och orgkopplingen med malossifjädrar? Det är en drac som har gått runt 800mil.

vilken förgasare skulle passa till den cylindern btw? :)
Ja det går. dock hur länge vet jag inte^^

Postat: 11 januari 2012, 11:09
av potog
VoxuzZ skrev:Lånar tråden lite...

skulle jag kunna lira barikit 80 på orgveven och orgkopplingen med malossifjädrar? Det är en drac som har gått runt 800mil.

vilken förgasare skulle passa till den cylindern btw? :)
Du kan inte ha org hade jag sagt om du nu inte tänkt å köra ett rå pluggat rör..
Nä men 24mm-28mm+ ;)

Postat: 11 januari 2012, 17:52
av siiimooon
Punkarn skrev:tänkte därför, jag får den för ett bra pris. :P

Så ni menar jag skulle kunna ta Airsal (Sport) 70cc å köra med den då? , eller metrakits 70cc handmade?

är som ute efter fart å acc,

kör mycket å leker å har mig, :P
Får du bra pris så är PR3 helt klart bättre, skulle kört på den alla dagar i veckan. Men somsagt vet jag inte riktigt hur den är men om den liknar PR2 så är den helt perfekt till brukskörning och borde fungera med orgrör även om ett SP eller PR skulle sitta bättre.
VoxuzZ skrev:Lånar tråden lite...

skulle jag kunna lira barikit 80 på orgveven och orgkopplingen med malossifjädrar? Det är en drac som har gått runt 800mil.

vilken förgasare skulle passa till den cylindern btw? :)
Originalveven är sjukt bra, inte sämre än någon "trim"vev skulle jag säga.
Jag körde Barikit 74cc, TK, och 21mm dellorto och då skrotade jag mina ramlager på 6 dagar, innan det hade den gått med bara TK och 21mm, men förra ägaren kan ha kört hårt och jag vet inte hur långt den har gått.
2-3 månader senare rasade veven, men den hade förmodligen gått hårt förr.

Min koppling slirade väldigt mycket då, men jag satte i MHR-fjädrar och sen dess har kopplingen hållit trots att jag brukskört med hypersetep i ett år med en hel del slirningar!

Förgasaren borde räcka med en 24mm, gärna med luftburk till!

Postat: 21 januari 2012, 03:25
av Mertz
siiimooon skrev: Originalveven är sjukt bra, inte sämre än någon "trim"vev skulle jag säga.
Jag körde Barikit 74cc, TK, och 21mm dellorto och då skrotade jag mina ramlager på 6 dagar, innan det hade den gått med bara TK och 21mm, men förra ägaren kan ha kört hårt och jag vet inte hur långt den har gått.
2-3 månader senare rasade veven, men den hade förmodligen gått hårt förr.
DU låter väldigt osäker? kan det möjligen vara så motorn blir obalanserad om man slänger på en kolv med större diameter/vikt och varvar den lite mer än va motorn "igentligen" är anpassad efter? skakar lite mer och sliter ut lagrerna fortare? org veven kan säkert vara bra men till vilket ändamål?

Postat: 31 januari 2012, 17:16
av willemedDERBIN
Mertz skrev:
siiimooon skrev: Originalveven är sjukt bra, inte sämre än någon "trim"vev skulle jag säga.
Jag körde Barikit 74cc, TK, och 21mm dellorto och då skrotade jag mina ramlager på 6 dagar, innan det hade den gått med bara TK och 21mm, men förra ägaren kan ha kört hårt och jag vet inte hur långt den har gått.
2-3 månader senare rasade veven, men den hade förmodligen gått hårt förr.
DU låter väldigt osäker? kan det möjligen vara så motorn blir obalanserad om man slänger på en kolv med större diameter/vikt och varvar den lite mer än va motorn "igentligen" är anpassad efter? skakar lite mer och sliter ut lagrerna fortare? org veven kan säkert vara bra men till vilket ändamål?
allting slits ut .....
jag har slitit ur 2 orginal vevar på en trimrörs setup bara för jag hade kört hårt med dem med en sport cylinder

veven ger sig alltid efter ett tag ...dock det va juh på EBS block

dd

Postat: 31 januari 2012, 18:22
av bensinskalle2
De är bara ni svennar som byter vev i onödan :)

Re: dd

Postat: 31 januari 2012, 19:17
av yamaha-anton
bensinskalle2 skrev:De är bara ni svennar som byter vev i onödan :)
eller så är det bara vi "svennar" som har råd :x

Re: dd

Postat: 31 januari 2012, 20:55
av bensinskalle2
yamaha-anton skrev:
bensinskalle2 skrev:De är bara ni svennar som byter vev i onödan :)
eller så är det bara vi "svennar" som har råd :x
så du menar att de är nödvändigt att byta vev till 70cc när orginal vev håller till dom flesta 70cc cylindrarna förutom då du ska bygga riktig hyper motor
annars så behöver man bara byta vev lagerna.

Re: dd

Postat: 31 januari 2012, 21:42
av MrAndersson
bensinskalle2 skrev:
yamaha-anton skrev:
bensinskalle2 skrev:De är bara ni svennar som byter vev i onödan :)
eller så är det bara vi "svennar" som har råd :x
så du menar att de är nödvändigt att byta vev till 70cc när orginal vev håller till dom flesta 70cc cylindrarna förutom då du ska bygga riktig hyper motor
annars så behöver man bara byta vev lagerna.
Man sparar mer pengar på o byta o vet att den håller även när du vill gasa på lite, ist för o köra md original veven, när du ändå byter lager är de ju inget direkt extra ansträngning o trycka i en ny vev, o de kostar runt 1.5k vilken inte är så mycket.

Jämfört med om du kör med allt original kanske andra lager, så rasar skiten när du kör. Då kan de gå åt helvete för dig tänk typ 100+ när allt låser sig. DU kör omkull drar ner i ett dike o blir förlamad. De är dåligt scenario.

Sen kan du köra allt original utom lagrena, men då kanske allt rasar när du kör 1an o gasar lite, då blir de förmodligen, ny cylinder, ny vev, lager, kolv, o säkert något mer då är du redan uppe i 4k.

så jag tycker de är bättre o byta både lager o vev när du byter lager o går upp till en 70cc som varvar!
Så kan du gasa när du vill, o va säker på att de ska hålla!
Sen blir de billigare i längden också!

Postat: 31 januari 2012, 23:08
av draclover
jag har en mk prorace vev i fint skick samt en 21 mm delorto förgasare och även ett underliggande kundo banzai som behöver ny ljudämpare som du kan köpa billigt ? :)

Re: dd

Postat: 31 januari 2012, 23:14
av bensinskalle2
MrAndersson skrev:
bensinskalle2 skrev:
yamaha-anton skrev: eller så är det bara vi "svennar" som har råd :x
så du menar att de är nödvändigt att byta vev till 70cc när orginal vev håller till dom flesta 70cc cylindrarna förutom då du ska bygga riktig hyper motor
annars så behöver man bara byta vev lagerna.
Man sparar mer pengar på o byta o vet att den håller även när du vill gasa på lite, ist för o köra md original veven, när du ändå byter lager är de ju inget direkt extra ansträngning o trycka i en ny vev, o de kostar runt 1.5k vilken inte är så mycket.

Jämfört med om du kör med allt original kanske andra lager, så rasar skiten när du kör. Då kan de gå åt helvete för dig tänk typ 100+ när allt låser sig. DU kör omkull drar ner i ett dike o blir förlamad. De är dåligt scenario.

Sen kan du köra allt original utom lagrena, men då kanske allt rasar när du kör 1an o gasar lite, då blir de förmodligen, ny cylinder, ny vev, lager, kolv, o säkert något mer då är du redan uppe i 4k.

så jag tycker de är bättre o byta både lager o vev när du byter lager o går upp till en 70cc som varvar!
Så kan du gasa när du vill, o va säker på att de ska hålla!
Sen blir de billigare i längden också!
jag har en Derbi med orginal vev som kanske har gått runt ca 25tusen mil
har bytt lager vid ca 15tusen mil
setup:

80cc malossi
Malossi - Avgassystem (för 80cc)
24mm förgasare
malossi membran

den har gått ca 10 tusen mil o den håller nog hur bra som helst så säg inte att om man bara byter lager så rasar allt när man varvar lite i 1an för om man köper delar som passar o med kvalite så (så ska man kunna skruva också) o du kan aldrig vara säker på att de inte rasar fast du köper ny vev.

Re: dd

Postat: 31 januari 2012, 23:20
av siiimooon
bensinskalle2 skrev:
MrAndersson skrev:
bensinskalle2 skrev: så du menar att de är nödvändigt att byta vev till 70cc när orginal vev håller till dom flesta 70cc cylindrarna förutom då du ska bygga riktig hyper motor
annars så behöver man bara byta vev lagerna.
Man sparar mer pengar på o byta o vet att den håller även när du vill gasa på lite, ist för o köra md original veven, när du ändå byter lager är de ju inget direkt extra ansträngning o trycka i en ny vev, o de kostar runt 1.5k vilken inte är så mycket.

Jämfört med om du kör med allt original kanske andra lager, så rasar skiten när du kör. Då kan de gå åt helvete för dig tänk typ 100+ när allt låser sig. DU kör omkull drar ner i ett dike o blir förlamad. De är dåligt scenario.

Sen kan du köra allt original utom lagrena, men då kanske allt rasar när du kör 1an o gasar lite, då blir de förmodligen, ny cylinder, ny vev, lager, kolv, o säkert något mer då är du redan uppe i 4k.

så jag tycker de är bättre o byta både lager o vev när du byter lager o går upp till en 70cc som varvar!
Så kan du gasa när du vill, o va säker på att de ska hålla!
Sen blir de billigare i längden också!
jag har en Derbi med orginal vev som kanske har gått runt ca 25tusen mil
har bytt lager vid ca 15tusen mil
setup:

80cc malossi
Malossi - Avgassystem (för 80cc)
24mm förgasare
malossi membran

den har gått ca 10 tusen mil o den håller nog hur bra som helst så säg inte att om man bara byter lager så rasar allt när man varvar lite i 1an för om man köper delar som passar o med kvalite så (så ska man kunna skruva också) o du kan aldrig vara säker på att de inte rasar fast du köper ny vev.
HAHA! Det där tror du väl inte själv på? 2500 mil har den snarare gått.
Och original ramlager är "bäst", bara onödigt att byta dom mot C4 eller sånt skit.

Re: dd

Postat: 31 januari 2012, 23:24
av MrAndersson
bensinskalle2 skrev:
MrAndersson skrev:
bensinskalle2 skrev: så du menar att de är nödvändigt att byta vev till 70cc när orginal vev håller till dom flesta 70cc cylindrarna förutom då du ska bygga riktig hyper motor
annars så behöver man bara byta vev lagerna.
Man sparar mer pengar på o byta o vet att den håller även när du vill gasa på lite, ist för o köra md original veven, när du ändå byter lager är de ju inget direkt extra ansträngning o trycka i en ny vev, o de kostar runt 1.5k vilken inte är så mycket.

Jämfört med om du kör med allt original kanske andra lager, så rasar skiten när du kör. Då kan de gå åt helvete för dig tänk typ 100+ när allt låser sig. DU kör omkull drar ner i ett dike o blir förlamad. De är dåligt scenario.

Sen kan du köra allt original utom lagrena, men då kanske allt rasar när du kör 1an o gasar lite, då blir de förmodligen, ny cylinder, ny vev, lager, kolv, o säkert något mer då är du redan uppe i 4k.

så jag tycker de är bättre o byta både lager o vev när du byter lager o går upp till en 70cc som varvar!
Så kan du gasa när du vill, o va säker på att de ska hålla!
Sen blir de billigare i längden också!
jag har en Derbi med orginal vev som kanske har gått runt ca 25tusen mil
har bytt lager vid ca 15tusen mil
setup:

80cc malossi
Malossi - Avgassystem (för 80cc)
24mm förgasare
malossi membran

den har gått ca 10 tusen mil o den håller nog hur bra som helst så säg inte att om man bara byter lager så rasar allt när man varvar lite i 1an för om man köper delar som passar o med kvalite så (så ska man kunna skruva också) o du kan aldrig vara säker på att de inte rasar fast du köper ny vev.

Okej, Mura din tur nu kanske?

om de du skriver är sant såtycker jag synd om dig!

Att original veven klara den cylindern är ju inte någon direkt förvåning, då den inte varvar något extremt. Dock mår ju motorn mycket bättre av något som klarar vibrationerna o är balanserad för dom RPMen!

Kan aldrig va säker på något! Dock kan du känna dig säkrare om du byter vev, när det ändå inte är så mycket cash!

sds

Postat: 31 januari 2012, 23:29
av bensinskalle2
tro vad du vill men den har gått veven har jag haft cirka 25000 mil i motorn o dom nya (orginal) lagerna satt jag på vid cirka 15000mil då jag satt på allt trim.

Re: sds

Postat: 1 februari 2012, 00:21
av siiimooon
bensinskalle2 skrev:tro vad du vill men den har gått veven har jag haft cirka 25000 mil i motorn o dom nya (orginal) lagerna satt jag på vid cirka 15000mil då jag satt på allt trim.
25000km..

Re: sds

Postat: 1 februari 2012, 14:58
av ValoPallo
bensinskalle2 skrev:tro vad du vill men den har gått veven har jag haft cirka 25000 mil i motorn o dom nya (orginal) lagerna satt jag på vid cirka 15000mil då jag satt på allt trim.
Det jag tror är att det finns dåligt med moppar som har gått 25000 mil, ännu mindre att de har en vev som hållit 25000 mil

Vad försöker du ens bevisa? Att det går at köra 70/80 cc med originalveven?
Ja, klart som fan att det går det, men hur länge?

Bild

Re: sds

Postat: 1 februari 2012, 16:30
av Mertz
ValoPallo skrev:
Det jag tror är att det finns dåligt med moppar som har gått 25000 mil, ännu mindre att de har en vev som hållit 25000 mil

Vad försöker du ens bevisa? Att det går at köra 70/80 cc med originalveven?
Ja, klart som fan att det går det, men hur länge?
+1

Re: sds

Postat: 1 februari 2012, 16:47
av Victorh
Mertz skrev:
ValoPallo skrev:
Det jag tror är att det finns dåligt med moppar som har gått 25000 mil, ännu mindre att de har en vev som hållit 25000 mil

Vad försöker du ens bevisa? Att det går at köra 70/80 cc med originalveven?
Ja, klart som fan att det går det, men hur länge?
+1
inget +1 nästa gång blir det varning skall du se ;)

Re: sds

Postat: 4 februari 2012, 20:22
av Mertz
Victorh skrev: inget +1 nästa gång blir det varning skall du se ;)
VARFÖR säger du till mig och inte alla andra +1:are?
och... en grej till, ta en titt på min signatur ;)

Postat: 4 februari 2012, 21:03
av PK
Vi säger till när vi ser det..

står för övrigt i reglerna samt att moderatorns ord är lag så det är bara att lyssna ;)

OnT: tycker att vi säger såhär att du kan köra med värsta hypersetupen på en originalvev som är från 2001 men det kommer fan inte hålla länge.

klart det håller, frågan är hur länge och hur mycket man vill gasa :)

men jag tycker personligen att gränsen för att byta vev går vid byte till låg midrace eller liite kraftigare :)

Postat: 4 februari 2012, 21:48
av saile96
kanske ide och låsa denna tråd snart då ts har varit avstängd ett tag nu och så börjar den spåra ur :wink:

Postat: 4 februari 2012, 22:48
av Mertz
saile96 skrev:kanske ide och låsa denna tråd snart då ts har varit avstängd ett tag nu och så börjar den spåra ur :wink:
Smartaste kommentaren jag hört på TSR... ;)

Postat: 5 februari 2012, 01:13
av PK
VoxuzZ skrev:Lånar tråden lite...

skulle jag kunna lira barikit 80 på orgveven och orgkopplingen med malossifjädrar? Det är en drac som har gått runt 800mil.

vilken förgasare skulle passa till den cylindern btw? :)