Uttala dig inte om något du inte vet något om.Gröngöling skrev:Husqvarna 4-taktare ä ju inte helt fel!
Finns inte Husqvarna 4T som fyrventil också? Hade för mig det men då hade jag väl fel!bensinskalle skrev:Uttala dig inte om något du inte vet något om.Gröngöling skrev:Husqvarna 4-taktare ä ju inte helt fel!
Den hojen är bland de slöaste 125:orna man kan köpa.
Bland det värsta du kan köpa, utan att köpa en crossmaskin ( gasgas, ktm ) är husqvarna ( tror den heter sms eller så, haft lite olika benämningar ). Det är en tvåtaktare som är riktigt vass, men den har separat smörjning och lägre effekt/ snällare motor. Den kräver ändå visst underhåll förstås, men att byta kolv ett par gånger är ju inte så svårt, och helt klart värt de om man vill något kul.
Annars har du ju aprilia rx. Den är som huskyn, fast om jag minns rätt har den mindre kräm, alltså ännu lägre underhållsnivå. Denna och huskyn går att få för neråt 20 papp. Ska du gå ner en nivå till hamnar du på DT. DT är ju känd för att vara en slithäst. Den behöver du knappt pyssla om alls egentligen. Under den tiden du äger den kommer du inte märka någon större skillnad mot en fyrtaktare i service i teorin. Kolvbyte på 1500 eller mer mil om jag minns rätt. Sen kan du köpa äldre motsvarigheter till dt, t.ex. honda crm. Nackdelen med DT och motsvarande är att de inte är särskilt snygga enligt mig.
Sen har du fyrtaktarna. Ska du köra original är ju fyrtakt att föradra, då får du ut mest av de lagliga 15 hästarna. Men då ska du se till att köpa en fyrventilare. Alla tvåventilade 125:or suger horseball. Rieju, ch racing / husqvarna, Derbi baja, sherco, yamaha xt har alla samma skitmotor, dyngslö. Undvik!! Köp gärna nya Derbi racing 125, yama wr, sen finns det ett par till skapliga fyrventilare jag inte kan namnet på nu.
Tyckte det verkar som du mest var inne på motard/ cross så det är det jag skrivit om nu
Jo de stämmer. Dock brukar 99% av dom som snackar om Husqvarna 4t mena ch. Vet inte om huskyn finns i Sverige och om det finns begagnatGröngöling skrev:Finns inte Husqvarna 4T som fyrventil också? Hade för mig det men då hade jag väl fel!bensinskalle skrev:Uttala dig inte om något du inte vet något om.Gröngöling skrev:Husqvarna 4-taktare ä ju inte helt fel!
Bland det värsta du kan köpa, utan att köpa en crossmaskin ( gasgas, ktm ) är husqvarna ( tror den heter sms eller så, haft lite olika benämningar ). Det är en tvåtaktare som är riktigt vass, men den har separat smörjning och lägre effekt/ snällare motor. Den kräver ändå visst underhåll förstås, men att byta kolv ett par gånger är ju inte så svårt, och helt klart värt de om man vill något kul.
Annars har du ju aprilia rx. Den är som huskyn, fast om jag minns rätt har den mindre kräm, alltså ännu lägre underhållsnivå. Denna och huskyn går att få för neråt 20 papp. Ska du gå ner en nivå till hamnar du på DT. DT är ju känd för att vara en slithäst. Den behöver du knappt pyssla om alls egentligen. Under den tiden du äger den kommer du inte märka någon större skillnad mot en fyrtaktare i service i teorin. Kolvbyte på 1500 eller mer mil om jag minns rätt. Sen kan du köpa äldre motsvarigheter till dt, t.ex. honda crm. Nackdelen med DT och motsvarande är att de inte är särskilt snygga enligt mig.
Sen har du fyrtaktarna. Ska du köra original är ju fyrtakt att föradra, då får du ut mest av de lagliga 15 hästarna. Men då ska du se till att köpa en fyrventilare. Alla tvåventilade 125:or suger horseball. Rieju, ch racing / husqvarna, Derbi baja, sherco, yamaha xt har alla samma skitmotor, dyngslö. Undvik!! Köp gärna nya Derbi racing 125, yama wr, sen finns det ett par till skapliga fyrventilare jag inte kan namnet på nu.
Tyckte det verkar som du mest var inne på motard/ cross så det är det jag skrivit om nu
Tänkte mest på att han skrev att han tänkte köra original. 4T 4V är ju passande isf. Du lät lite aggressiv där i första posten bensinisbensinskalle skrev:Jo de stämmer. Dock brukar 99% av dom som snackar om Husqvarna 4t mena ch. Vet inte om huskyn finns i Sverige och om det finns begagnatGröngöling skrev:Finns inte Husqvarna 4T som fyrventil också? Hade för mig det men då hade jag väl fel!bensinskalle skrev: Uttala dig inte om något du inte vet något om.
Beror på modell men om du skall köra orginal så köp 4-takt, strypta 2-taktare är inget att ha i allafall de mer kraftiga.(Dtn vet jag inget om)zander skrev:Tack för svaren, ska titta lite mer på Husqvarna!
Vad menar du annars med att jag får mer utav de 15 hästarna från 4-taktare? Eftersom 2-taktare är mer rapp på gasen och går hårdare även originalt? eller har jag fel?
Jo men vad jag har hört och sett runt på andra forum osv så är KTM duke allmänt seg om man säger så, en fyrtaktare..joar skrev:Ktm Duke 125 är 4 ventilig, och den är riktigt snygg oxå![]()
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=liC8hBUObS0[/youtube]
Och lite kräm är det i dom iaf (:
jaha du är finne, då är de ju en annan sak.zander skrev:Eftersom min budget är runt 20 000kr (ska sälja min Rieju MRT Power Up -09 4000km sen) så tror inte det blir en 4-taktare eftersom de flesta är lite dyrare (fast de finns ju honda och Derbi som är billiga). Sen vill jag ju ha en Cross/Enduro, så de blir ingen Duke. Tror nästan det blir en yamaha dt125 , om jag nu inte råkar komma över någon billig och bra i skick aprilia rx. Vad tror ni?
Glömde säga: Aprilia rx och Husqvarna låg på ca 25 000kr och uppåt när jag kollat på nettimoto.fi, alltså jag bor i Finland, men priserna borde väl inte skilja mycket från i Sverige ändå... ?