Köpa första lätt mc!

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
zander
Elmoped

Köpa första lätt mc!

Inlägg av zander »

Hej!

Nu är det så att jag har på sista tiden börjat fundera på att köpa lätt mc, det är ännu ca 5 månader tills jag fyller 16 men har sökt lite på nätet så man vet vad man ska köpa. Jag har sett många såna här trådar men jag har inte riktigt hittat svar på allt jag letat efter.
De lättviktare jag tänkt mig är bl.a. Aprilia rx 125 och Yamaha dt125. Jag bor på landet och kör sällan långa sträckor (max. 30km till närmaste stad någon gång). Började även fundera på 4-taktare efter som dess låga bränsleförbrukning och för att de är billigare att underhålla överlag än 2-taktare. Dock lär 2-taktare har mycket bättre drag och max fart än 4-taktare. Märks det skillnad på dessa lätt även om de är originala?

Att leka och köra "offroad" är ju alltid kul så helst ska den va pigg originalt eftersom jag troligen kommer köra originalt (men helt säkert testa med pluggen urdragen). Jag har uteslutit KTM, Gas Gas och liknande eftersom de är både dyra att köpa och dyra i längden eftersom de kräver mycket underhåll.
Jag skulle mer en gärna höra lite erfarenheter om rx125, dt125 (och andra 2-taktare), men även lite erfarenheter om 4-taktaren t.ex. Yamaha wr125 (som jag också skulle kunna tänka mig). Skriv också lite vad ni tror 2-taktare kostar i underhåll jämf. med 4-taktare
Vill också veta lite för och nackdelar med t.ex. aprilia rx125 och yamaha dt125

MVH
Alexander
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

Husqvarna 4-taktare ä ju inte helt fel! :D
Användarens profilbild
david1996
Svårstartad skrothög

Inlägg av david1996 »

aprilla rs är ju lätt den snbbaste 125 på marknaden just nu dock blir den ju olaglig då men roligare att köra :)
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Inlägg av Punkarn »

Köp en Aprilia rx 125 och sätt på ett värre avgasrör då lär du bli glad :P

skulle gärna tagit en 125:A jag också fast orkar int med kortet :(
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Cagiva mito/freccia, brorsan har en Cagiva freccia 86a tror jag det var. Rätt gamla så motorerna är inte jätte utvecklade, men de drar 140kmh om man tar bort pluggen i röret, det är 2-taktare. Han köpte sin för 8000 tusen, den är hyffsat snygg :)
zander
Elmoped

Inlägg av zander »

Någon med erfarenhet av Aprilia rx 125? Skulle vilja veta lite för- och nackdelar med dem och vad de kostar i underhåll/service eftersom den verkar mest lockande.
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

rs 125 är den stösta hojjen i lättviktar klassen du kan välja. Läste någon stans att dom är byggda för bankörning från början. Min brors rs som är från 07 gör 160 km/h (han sa att det var i 5:ans växel men vet inte om han talar sanning :roll: ) och då har han bara påtat din en vakum styrd avgasport, borrat cdi och ombestyckat den (: en riktigt fet och snygg hoj med lite rekyl i :twisted:
zander
Elmoped

Inlägg av zander »

Nice :D aprilia låter som ett bra val, dock har jag hört att deras maskiner å lager slits överlag mer än yamahas och hondas sen har de lite tätare mellan servicerna. Min budget är runt 20k så jag har börjat luta mig lite mer åt dt125. Men skulle vilja veta lite mer om yamaha dt125 också. Alla säger de är slitstarka, billiga och är hyffsad i farten. Hur är dessa i farten och draget originalt jämfört med andra lättviktare? Vad är dess nackdelar? Något vanligt fel med dessa? Någon körglädje : D?

Tack fö svaren btw
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Gröngöling skrev:Husqvarna 4-taktare ä ju inte helt fel! :D
Uttala dig inte om något du inte vet något om.

Den hojen är bland de slöaste 125:orna man kan köpa.

Bland det värsta du kan köpa, utan att köpa en crossmaskin ( gasgas, ktm ) är husqvarna ( tror den heter sms eller så, haft lite olika benämningar ). Det är en tvåtaktare som är riktigt vass, men den har separat smörjning och lägre effekt/ snällare motor. Den kräver ändå visst underhåll förstås, men att byta kolv ett par gånger är ju inte så svårt, och helt klart värt de om man vill något kul.

Annars har du ju aprilia rx. Den är som huskyn, fast om jag minns rätt har den mindre kräm, alltså ännu lägre underhållsnivå. Denna och huskyn går att få för neråt 20 papp. Ska du gå ner en nivå till hamnar du på DT. DT är ju känd för att vara en slithäst. Den behöver du knappt pyssla om alls egentligen. Under den tiden du äger den kommer du inte märka någon större skillnad mot en fyrtaktare i service i teorin. Kolvbyte på 1500 eller mer mil om jag minns rätt. Sen kan du köpa äldre motsvarigheter till dt, t.ex. honda crm. Nackdelen med DT och motsvarande är att de inte är särskilt snygga enligt mig.

Sen har du fyrtaktarna. Ska du köra original är ju fyrtakt att föradra, då får du ut mest av de lagliga 15 hästarna. Men då ska du se till att köpa en fyrventilare. Alla tvåventilade 125:or suger horseball. Rieju, ch racing / husqvarna, Derbi baja, sherco, yamaha xt har alla samma skitmotor, dyngslö. Undvik!! Köp gärna nya Derbi racing 125, yama wr, sen finns det ett par till skapliga fyrventilare jag inte kan namnet på nu.

Tyckte det verkar som du mest var inne på motard/ cross så det är det jag skrivit om nu
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

bensinskalle skrev:

Bland det värsta du kan köpa, utan att köpa en crossmaskin ( gasgas, ktm ) är husqvarna ( tror den heter sms eller så, haft lite olika benämningar ). Det är en tvåtaktare som är riktigt vass, men den har separat smörjning och lägre effekt/ snällare motor. Den kräver ändå visst underhåll förstås, men att byta kolv ett par gånger är ju inte så svårt, och helt klart värt de om man vill något kul.

Annars har du ju aprilia rx. Den är som huskyn, fast om jag minns rätt har den mindre kräm, alltså ännu lägre underhållsnivå. Denna och huskyn går att få för neråt 20 papp. Ska du gå ner en nivå till hamnar du på DT. DT är ju känd för att vara en slithäst. Den behöver du knappt pyssla om alls egentligen. Under den tiden du äger den kommer du inte märka någon större skillnad mot en fyrtaktare i service i teorin. Kolvbyte på 1500 eller mer mil om jag minns rätt. Sen kan du köpa äldre motsvarigheter till dt, t.ex. honda crm. Nackdelen med DT och motsvarande är att de inte är särskilt snygga enligt mig.

Sen har du fyrtaktarna. Ska du köra original är ju fyrtakt att föradra, då får du ut mest av de lagliga 15 hästarna. Men då ska du se till att köpa en fyrventilare. Alla tvåventilade 125:or suger horseball. Rieju, ch racing / husqvarna, Derbi baja, sherco, yamaha xt har alla samma skitmotor, dyngslö. Undvik!! Köp gärna nya Derbi racing 125, yama wr, sen finns det ett par till skapliga fyrventilare jag inte kan namnet på nu.

Tyckte det verkar som du mest var inne på motard/ cross så det är det jag skrivit om nu
Finns inte Husqvarna 4T som fyrventil också? Hade för mig det men då hade jag väl fel!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Gröngöling skrev:
bensinskalle skrev:

Finns inte Husqvarna 4T som fyrventil också? Hade för mig det men då hade jag väl fel!
Jo de stämmer. Dock brukar 99% av dom som snackar om Husqvarna 4t mena ch. Vet inte om huskyn finns i Sverige och om det finns begagnat
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Gröngöling
Snuten

Inlägg av Gröngöling »

bensinskalle skrev:
Gröngöling skrev:
bensinskalle skrev: Uttala dig inte om något du inte vet något om.

Jo de stämmer. Dock brukar 99% av dom som snackar om Husqvarna 4t mena ch. Vet inte om huskyn finns i Sverige och om det finns begagnat
Tänkte mest på att han skrev att han tänkte köra original. 4T 4V är ju passande isf. Du lät lite aggressiv där i första posten bensinis :roll:
zander
Elmoped

Inlägg av zander »

Tack för svaren, ska titta lite mer på Husqvarna! :D
Vad menar du annars med att jag får mer utav de 15 hästarna från 4-taktare? Eftersom 2-taktare är mer rapp på gasen och går hårdare även originalt? eller har jag fel?
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Ktm Duke 125 är 4 ventilig, och den är riktigt snygg oxå :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=liC8hBUObS0[/youtube]

Och lite kräm är det i dom iaf (:
The vibe
Elmoped

Inlägg av The vibe »

zander skrev:Tack för svaren, ska titta lite mer på Husqvarna! :D
Vad menar du annars med att jag får mer utav de 15 hästarna från 4-taktare? Eftersom 2-taktare är mer rapp på gasen och går hårdare även originalt? eller har jag fel?
Beror på modell men om du skall köra orginal så köp 4-takt, strypta 2-taktare är inget att ha i allafall de mer kraftiga.(Dtn vet jag inget om)
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

joar skrev:Ktm Duke 125 är 4 ventilig, och den är riktigt snygg oxå :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=liC8hBUObS0[/youtube]

Och lite kräm är det i dom iaf (:
Jo men vad jag har hört och sett runt på andra forum osv så är KTM duke allmänt seg om man säger så, en fyrtaktare..

Edit: Finns en tråd om detta, ta det där.

http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=27671
zander
Elmoped

Inlägg av zander »

Eftersom min budget är runt 20 000kr (ska sälja min Rieju MRT Power Up -09 4000km sen) så tror inte det blir en 4-taktare eftersom de flesta är lite dyrare (fast de finns ju honda och Derbi som är billiga). Sen vill jag ju ha en Cross/Enduro, så de blir ingen Duke. Tror nästan det blir en yamaha dt125 , om jag nu inte råkar komma över någon billig och bra i skick aprilia rx. Vad tror ni? :)

Glömde säga: Aprilia rx och Husqvarna låg på ca 25 000kr och uppåt när jag kollat på nettimoto.fi, alltså jag bor i Finland, men priserna borde väl inte skilja mycket från i Sverige ändå... ?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

zander skrev:Eftersom min budget är runt 20 000kr (ska sälja min Rieju MRT Power Up -09 4000km sen) så tror inte det blir en 4-taktare eftersom de flesta är lite dyrare (fast de finns ju honda och Derbi som är billiga). Sen vill jag ju ha en Cross/Enduro, så de blir ingen Duke. Tror nästan det blir en yamaha dt125 , om jag nu inte råkar komma över någon billig och bra i skick aprilia rx. Vad tror ni? :)

Glömde säga: Aprilia rx och Husqvarna låg på ca 25 000kr och uppåt när jag kollat på nettimoto.fi, alltså jag bor i Finland, men priserna borde väl inte skilja mycket från i Sverige ändå... ?
jaha du är finne, då är de ju en annan sak.

har för mig när jag kollat att en del rx legat runt 20k på blocket...

Anledningen till att du ska ha fyrtakt om du kör original 15hk är att en fyrtaktare ger 15hk utan strypningar. Du får mao en motor som presterar och går som den ska naturligt. Sedan följer ju de andra fördelarna med betydligt högre vrid, effekt lågt i registret, motorbroms osv. Fint ljud också ;)

En strypt 2t är som att åka en original moppe i princip. Motorn kvävs för att ge lägre effekt. Du får ett väldigt tråkigt register. Så ska man ha 2t gäller det att köra ostrypt så man kan få nytta av fördelen, TOPPEFFEKTEN.
Live slow - Die whenever
zander
Elmoped

Inlägg av zander »

Okej... Sen beror det lite på vad man råkar komma över för nån då man ska köpa lättviktaren också. Köper jag en 2-taktare så kommer jag väl trimma den isf :) .
Skriv svar