Jarken's Isräser Minimoto - Mjukstart 16/11

Här kan du lägga upp projekt på tex. lätt MC, fiddy eller hemmabygge. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Jarken's Isräser Minimoto - Mjukstart 16/11

Inlägg av jarken »

Tja!

Tänkte göra en tråd till mitt kommande projekt, nämnligen dubba ett par minimoto däck. Samt lite övrig inställning för att kunna åka i frysgrader.

Objektet

Minimoton som skall dubbas är en Blata Origami B1 -05, den är körd 2½ säsong. Så den har stått i 3 år. Denna hoj tillverkas i Tjeckien (eller där någonstans) och kostade 24k ny, den klassas som "midsize" när vi snackar minimoto, och inte pocketbike.

Spec om hojen:
39cc LQ
Enligt tillverkaren 14hk men några har bänkat den så de va 11-12 (kommer inte ihåg exakt) på bakhjulet.
24kg fulltankad.
0-80 (med nuvarande drevning, också där den varvar ur) tog ca 6 sekunder.

Har även en kina kopia, som gick snäppet snällare när jag tävla. Dock kosta den bara 5.5k också.

Bakgrund

Tävlade inom sporten Minimoto mellan 10-13 års ålder, är 16 nu. Sen dess har båda minimotona stått.

Fick iden förra hösten, renoverade kina kopian eftersom den bara gick på fullgas och startgas. Men med nya packningar överallt i motorn o problemet kvarstod så orkade jag inte, var mycket med skolan också.

Men nu tänkte jag försöka med nya tag, och inte ha kopian som utgångs projekt, utan ta originalet.

Dagsläget

Just nu står minimoton under arbetsbänken i garaget, bara startat och kört den 3gånger i somras, mest för att se att den fungerar.

Finns lite skit som skall fixas i garaget innan projektet börjar,
-Få ut en gammal Yamaha Kodiak 400 ATV som växlarna krånglar på
-Ställa ventiler och byta alla oljor i Can-am Renegade 800an
-Byta till vinterdäck på Neosen och ev. byta kolv eller bara ringar till vintern.
-Införskaffa material till att dubba däcken

Så har lite som skall göras innan detta projekt. Därefter "Mjukstart" i rubriken. Dröjer innan isarna har lagt sig ;)

Kommande

Hur allt skall gå till är inte riktigt klart ännu, måste kolla hur nära det är mellan kylaren och framdäcket så de inte blir flis av kylaren.

Några bekanta har dubbat sina minimotos för några vintrar sedan, då satt de skruv innifrån, tror de använde plåtskruv för stabiliteten, sen drog de silikon över alla skruvhuvuden och tillslut använde de en skottkärre-innerslang så de håller tätt. Hade tänkt något liknande, men vill ej att däcken skall väga 1/4 av totalvikten heller.

Mål

-Spendera studiebidraget på plåtskruv och silikon mm.
-Skruva mig blodig med alla jävla skruvar
-Försöka med att få armbågsskrap på bild ;)
-Ha jääääävligt roligt, är väl huvudsaken med detta projekt!

Mitt första projekt, så får se hur de går. Bjuder på stavfel!

Bild på Blatan.

Bild

Sen en på kina kopian (Säljes för en skitpeng)

Bild

In action bild ifrån 2006 när farsan körde :D

Bild
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

39cc å 14hk och gör 80 :S
Användarens profilbild
Timpis
Svårstartad skrothög
Inlägg: 195
Blev medlem: 19 augusti 2010, 19:35

Inlägg av Timpis »

potog skrev:39cc å 14hk och gör 80 :S
Allting ligger inte i cylindervolymen, sen är det ju ingen minimoto som man köper på Netto direkt
Tim@Mnf
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

Timpis skrev:
potog skrev:39cc å 14hk och gör 80 :S
Allting ligger inte i cylindervolymen, sen är det ju ingen minimoto som man köper på Netto direkt
nä å det visste jag inte :P
jarken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 787
Blev medlem: 3 april 2011, 09:57

Inlägg av jarken »

potog skrev:39cc å 14hk och gör 80 :S
14hk är uppgifter ifrån tillverkaren, hittade nu att de bänkat en likadan hoj till 10.8hk :) Samt 80 km/h är inte orealistiskt när du har 0.45 hk/kilo.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Inlägg: 3469
Blev medlem: 4 september 2011, 13:58
Kontakt:

Inlägg av potog »

jarken skrev:
potog skrev:39cc å 14hk och gör 80 :S
14hk är uppgifter ifrån tillverkaren, hittade nu att de bänkat en likadan hoj till 10.8hk :) Samt 80 km/h är inte orealistiskt när du har 0.45 hk/kilo.
sant sant ;)
Skriv svar