Tjena, jag har ett litet problem med min Derbi 02. Den har inte gått på säkert ett år, och nu när jag ska ta ur den gamla växellådsoljan så rinner det ut i omgångar kan man säga. Var ute nu och det är sjätte gången jag tappat ur oljan!:P Rinner liksom ut lite varje gång:/
Om jag förstod det rätt. Du tömmer lite, åker lite, tömmer lite o.s.v.
Inte bra! Då sliter du ju mer på lådan för varje gång du är ute och åker, för då har du ju mindre olja
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jetforce_Dahlin skrev:Om jag förstod det rätt. Du tömmer lite, åker lite, tömmer lite o.s.v.
Inte bra! Då sliter du ju mer på lådan för varje gång du är ute och åker, för då har du ju mindre olja
dock skrev han ''Den har inte gått på säkert ett år'' .
Men vad menar du? att du tömmer och tror du tömt allt. Sen så öppnar du tömningsskruven igen och de fortsätter rinna igen?
Jetforce_Dahlin skrev:Om jag förstod det rätt. Du tömmer lite, åker lite, tömmer lite o.s.v.
dock skrev han ''Den har inte gått på säkert ett år'' .
Men vad menar du? att du tömmer och tror du tömt allt. Sen så öppnar du tömningsskruven igen och de fortsätter rinna igen?
Det tänkte jag inte på. Men jag tolkade "var ute nu" som ute på en sväng, inte typ ute i garaget
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jag har inte kört min. Tappat ut oljan (låtit det stå i typ en timme) Sen sätter jag tillbaka pluggen. sedan går jag in. kommer tillbaka en dag senare skruvar av pluggen också rinner det ut igen. Motorn är inte klar än så jag kan inte ut och provköra direkt.
Jävla skumt fel e de. Iaf
Senast redigerad av daben den 11 november 2011, 15:16, redigerad totalt 1 gånger.
Erik_ skrev:Som sagt, Derbimotorn har två tömningspluggar, en under blocket och en i transmissionskåpan. Båda måste loss.
lika bra att ta den under blocket, för där kommer de ju allt bara man Skakar moppen till båda sidorna.
Transmissionkåpan är ju dock tillför att se om man behöver hälla ut något när man kör. Får ju int rinna ur där när moppen står rakt.
Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete.
Erik_ skrev:Som sagt, Derbimotorn har två tömningspluggar, en under blocket och en i transmissionskåpan. Båda måste loss.
lika bra att ta den under blocket, för där kommer de ju allt bara man Skakar moppen till båda sidorna.
Transmissionkåpan är ju dock tillför att se om man behöver hälla ut något när man kör. Får ju int rinna ur där när moppen står rakt.
inte den skruven erik_ tänkte på, det finns en under/bakom fotbromsen också som ska loss!
Transmissionkåpan är ju dock tillför att se om man behöver hälla ut något när man kör. Får ju int rinna ur där när moppen står rakt. :P
Jag vet inte om du kan läsa, men OM du läser på transmision kåpan så ser du att det MINIMUM OIL LEVEL, du ska ha 0,65 L. Rinner det inte ur hålet när de står rakt så har du för lite olja.
Jag vet inte om du kan läsa, men OM du läser på transmision kåpan så ser du att det MINIMUM OIL LEVEL, du ska ha 0,65 L. Rinner det inte ur hålet när de står rakt så har du för lite olja.
Nivåpliggen på sidan pratar ingen om här, det är bottenpluggen i kåpans nerkant (lika stor som den under blocket) som man tömmer med givetvis.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.