Råd om att byta linje.

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Råd om att byta linje.

Inlägg av PK »

Sha!!

jo, har funderat ett bra tag ock skulle behöva lite råd :)

jag går nu teknik år 1. Det är en bra klass jag går i och så och jag trivs skitbra MEN jag känner att kurserna är nästan för svåra. speciellt matten..

gillar mer praktiska kurser vilket vi inte har några och jag är INGET läshuvud. raka motsatsen i stort sett..

men som sagt funderar på att byta då jag känner att jag inte kommer klara mig i 3 år.

är grymmt intresserad av motorer och tänkte välja fordon först men kom på att det inte är så bra jobb som ger bra betalt i bilbranchen :/ men fordon är väll inte speciellt svåra kurser?

om jag går kvar teknik så vill jag GÄRNA jobba med fordon i framtiden som tex. bildesigner eller något liknande.

fråga 1: skriv för/nackdelar med att byta till fordon

fråga 2: skriv om ni vet hur det funkar eller om jag måste börja nästa år? :/
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

ja går fordon
mycke kropps arbete, lära sig skruva o felsöka med dator, dom som har gått ut ur min skola har alla fått anställning direkt.
ja har gått i skolan 3 månader ungefär, kan svetsa, kapa , motor byte etc
man får lära sig mycke snabbt. blir mycke praktik, vilket e najs
nackdel, kmr inte på nåt 8)

EDIT, tkr du inte om teknik så byt, inte kul o komma in för sen ti en klass.
kan missa mycke o blir "släpet" som inte kan nåt.
IMO byt så snabbt som möjligt
Senast redigerad av wille95 den 22 oktober 2011, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Teknik inriktning design ;) halt jag behöver säga :P
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

potog skrev:Teknik inriktning design ;) halt jag behöver säga :P
det är det jag går? ;) men det är svåra kurser tycker jag....

satt förövrigt HELA DAGARNA förra vackan och pluggade stenhårt till 2 st prov. båda gick åt helvete :/
Användarens profilbild
Punkarn
Avstängd

Re: Råd om att byta linje.

Inlägg av Punkarn »

PoWeRKinG skrev:Sha!!

jag går nu teknik år 1. Det är en bra klass jag går i och så och jag trivs skitbra MEN jag känner att kurserna är nästan för svåra. speciellt matten..

gillar mer praktiska kurser vilket vi inte har några och jag är INGET läshuvud. raka motsatsen i stort sett..

men som sagt funderar på att byta då jag känner att jag inte kommer klara mig i 3 år.

är grymmt intresserad av motorer och tänkte välja fordon först men kom på att det inte är så bra jobb som ger bra betalt i bilbranchen :/ men fordon är väll inte speciellt svåra kurser?

om jag går kvar teknik så vill jag GÄRNA jobba med fordon i framtiden som tex. bildesigner eller något liknande.

Ett Tips. Ett Väldigt bra jobb är att Studera först på någon Motor linje, Senare tar du jobbet som checka så det inte är några fel i Produkten, T.ex Så allt sitter som det skall på ett Släpp vagn, Alla Ledningar och sånt :P
Bild

Kör Trimmat, Åker du Fast Så Trimma Mer, med Gladare samvete. :D

«Pure Metrakit. Pure Power.»
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

PoWeRKinG skrev:
potog skrev:Teknik inriktning design ;) halt jag behöver säga :P
det är det jag går? ;) men det är svåra kurser tycker jag....

satt förövrigt HELA DAGARNA förra vackan och pluggade stenhårt till 2 st prov. båda gick åt helvete :/
arbets förberedande teknik teknik. Går jag :P

Bara matt B ;) å då gör vi bara dom balla grejerna asså typ läsa om teknik :P
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Jag går Teknik också och du har väll bara gått Matte A än så länge eller? För det blir bara jobbigare med matte B och C så du vet det.. :( Det är ju inte att det är så jättesvårt men kan vara rätt högt tempo som gör att det blir jobbigt..
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Tuta skrev:Jag går Teknik också och du har väll bara gått Matte A än så länge eller? För det blir bara jobbigare med matte B och C så du vet det.. :( Det är ju inte att det är så jättesvårt men kan vara rätt högt tempo som gör att det blir jobbigt..
vi läser matte B nu direkt och efter vinterlovet så börjar matte C så är inte så pigg på det :/

men funderar dag ut och dag in på detta.. heldre gå en linje om det man verligen gillar och sen jobba med sånt man gillar istället för att jobba stenhårt i sklan och må dåligt i 3 år med sånt man kan tänka sig jobba med och sen gå universitet (vilket jag inte kommer göra).

men beor lite på då jag ABSOLUT INTE vill börja ettan med niorna sen utan då vill jag byta nu :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

väljer man fordon så brukar man få jobb direkt efter utgången. för oss som går maskin och lastbilsteknik har de räknat ut att de är fler som går i pension än vad som nyutbildas för 94:er, .så jobb lär här finnas.

sen om man tycker de är roligt att skruva osv så ska man inte göra nått annat?

lär mig lätt men orkar inte plugga, men gillar skruva osv så fordon var givet ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
yamaha-anton
Elmoped

Inlägg av yamaha-anton »

tja , jag funderar på att gå teknik sen (går i 9an nu)
och jag undrar vad det är för skillnad på teknik och industriteknik? :roll:
Senast redigerad av yamaha-anton den 23 oktober 2011, 16:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

Jag tänker detsamma. Men om jag vill byta linje så sa dom att jag fick göra det nästa år för nu var det försent :/
U suck dick and eat butt..! butt eating duck... suck fucker! - Tom DeLonge
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Skyliner34 skrev:Jag tänker detsamma. Men om jag vill byta linje så sa dom att jag fick göra det nästa år för nu var det försent :/
fan också :/
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

PoWeRKinG skrev:
Skyliner34 skrev:Jag tänker detsamma. Men om jag vill byta linje så sa dom att jag fick göra det nästa år för nu var det försent :/
fan också :/
Fast försök på din skola kan bara vart min rektor som inte var så glad på det :(

Men jag skall försöka klara min ekonomi linje i 3år iaf :)
"Erik är ett nordiskt mansnamn av germaner germanskt/fornnordiskt ursprung, ursprungligen Airikr som betyder "härskare, kung" eller "stor, mäktig"."
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

PoWeRKinG skrev:
Tuta skrev:Jag går Teknik också och du har väll bara gått Matte A än så länge eller? För det blir bara jobbigare med matte B och C så du vet det.. :( Det är ju inte att det är så jättesvårt men kan vara rätt högt tempo som gör att det blir jobbigt..
vi läser matte B nu direkt och efter vinterlovet så börjar matte C så är inte så pigg på det :/

men funderar dag ut och dag in på detta.. heldre gå en linje om det man verligen gillar och sen jobba med sånt man gillar istället för att jobba stenhårt i sklan och må dåligt i 3 år med sånt man kan tänka sig jobba med och sen gå universitet (vilket jag inte kommer göra).

men beor lite på då jag ABSOLUT INTE vill börja ettan med niorna sen utan då vill jag byta nu :)
Om du inte ska läsa vidare ska du INTE läsa studieförberedande helt enkelt. Chans att få jobb är betydligt mindre, särskilt de jobb du vill ha.

Men byter du bort din nuvarande utbildning får du tänka på att då kommer du troligtvis få gå på den stigen resten av livet ( om du inte råkar vara en väldigt drivande, smart och kreativ person som lyckas göra karriär ändå ).
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

snickare är bra betalt :)

fordon beror nog på hur skolan är :P men ska du stå på volvo och byta bromsar hela dagarna så har du inte så bra betalt men går ju att göra karriär :)
Bild
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Mura skrev:snickare är bra betalt :)

fordon beror nog på hur skolan är :P men ska du stå på volvo och byta bromsar hela dagarna så har du inte så bra betalt men går ju att göra karriär :)
Kan väll starta egen bilverkstad osv :D går att bli rik på det mesta skulle jag tro :)

Bild
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Tuta skrev:
Mura skrev:snickare är bra betalt :)

Kan väll starta egen bilverkstad osv :D går att bli rik på det mesta skulle jag tro :)
iom att jag troligtvis kommer trimma bilar på fritiden så kan man öppna eget kanske?

skulle vara grymmt kul att gå fordon och grejja med det iallafall då det är den enda hobbyn jag har i stort sett :)

men det lutar åt att byta :)

men om jag måste börja nästa år med dom som går 9_an nu, hoppar jag av nu och är ledig eller går jag kvar tills sommarlovet? :O :/

om jag hoppar av typ nu och är ledig så kan an ju skaffa fulltidsjobb? eller "fulltid" att man jobbr på te.x ett lager när alla andra går skolan :) dom flesta jobbar ju helger och eftermiddagar :)
joar
Farsans gamla zündapp

Inlägg av joar »

Om du vill bli bildesigner så kommer du måsta läsa mycket matte.
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

byta bara! byt till fordon eller vad som helst för kom ihåg att du kan läsa till ämnen senare så du kan bli precis det där du vill :D
Användarens profilbild
Wilsonrunner
Elmoped

Inlägg av Wilsonrunner »

Byt inte till Fordon imo! Snart är moppetiden över och då kommer du inte tycka det är lika roligt med fordon längre. + Att jag antar att du meckar med din moped på fritiden.
Användarens profilbild
P3kkl
Äckel pekkel

Inlägg av P3kkl »

Wilsonrunner skrev:Byt inte till Fordon imo! Snart är moppetiden över och då kommer du inte tycka det är lika roligt med fordon längre. + Att jag antar att du meckar med din moped på fritiden.
Men efter moppe tiden är det ju bil som gäller.
Bild
---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 414#353414
Användarens profilbild
gabbbyyy
Elmoped

Re: Råd om att byta linje.

Inlägg av gabbbyyy »

PoWeRKinG skrev:Sha!!

Haha, känner igen mig i dig! :D Gick också teknik först :) upptäckte att matten var svår.... Sen så bytta jag till industri för jag ville göra allt mer praktiskt o jag trivs asbra :D
Vaddå olaglig? mindre laglig skulle jag säga :)
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Du kommer inte ha fordons intresset kvar hela livet, vissa stunder kommer du tänka varför gick jag inte kvar teknik.
Det är alltid bättre att jobba med något teoretiskt än något praktiskt, du tjänar mer pengar och praktiska jobb tar på kroppen osv.
Det sliter på kroppen och du kommer få utföra kroppsliga arbeten hela livet.
Eget företag handlar om att lyckas, de flesta kommer aldrig ens upp till den nivån där dem kan försörja sig på sitt egna företag utan har det vid sidan om sitt arbete.

Så mitt råd är att gå kvar natur, tänk inte matten ser svår ut och det där kommer jag aldrig klara osv, utan tänk att det där kommer jag lära mig
Det kommer du tjäna på längre fram i livet när dem som går med fordons examen och tjänar och lever som arbetarklassen.

Menar inget negativt med det, men du tjänar på att ta teknik.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

jao, men jobbar HÄLDRE som bilmekaniker än att läsa på högskola..

ni som säger att bilintresset försvinner. det är så jävla fel som går.

sitta på ett kontor och grejja vid en dator som ingenjör, det intresset försvinner nog fortare ;)

känns som att mitt fordonsintresse kommer sitta kvar länge. började med en liten cross på sommarstället och även åkgräsklippare, sen köpte jag cykel och hoppade med men väntade ivrigt på moppe. fick moppe och sålde cykeln, byggde en 250cc is-gocart och har en 500cc 4-hjuling och ska snart köpa bil.

bilindutrin rör sig frammåt hela tiden. hur var tekniken i bilarna för bara 10 år sen mot idag?

lär behövas mkt kunniga folk på verkstäder nu när elbilar är ett faktum. behövs folk som kan det ;)

daveneos skrev: Du kommer inte ha fordons intresset kvar hela livet, vissa stunder kommer du tänka varför gick jag inte kvar teknik.
är nog mer ttroligt att jag sitter och tänker på ett kontor framför en dator varför jag inte är i ett garage och grejjar med en sportbil..
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Fattar inte heller varför man skulle tappa sitt intresse? Visst att många här bara gillar moppar för nått år och kommer sen att glömma allt som heter motorfordon (annat än v70 för att frakta sina barn) och bli slipsnisse typ revisor helt utan intressen vars enda höjdpunkt i veckan är lets dance på fredagskvällarna med frugan som numera är tjock (snygg var hon dock aldrig) och kräver minst ett besök hos svärmor varje vecka. Men visst, det är ju nån form av liv det med...

Annars känner nog många om ett intresse är kvar för att stanna eller är något som kommer gå över snabbt så tycker inte ni ska snacka om er själva som något universellt för alla 15-åringar med moppar.

Bild
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Tjänar man mycket pengar kan man ha intressen vid sidan om jobbet, och civil ekonomi och börsanalytiker verkar ganska roligt.
Ingenjör verkar dock mindre kul ;)

Men man ska alltid tänka på sitt eget bästa och om du verkligen känner att det är rätt val att byta till fordon så är det ett självklart val att göra det :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

tar upp det igen då jag fortsätter fundera starkt..

-kommer ju som sagt INTE gå högskola utan jobba direkt efter gymnasiet. det vet jag.

-är inget läshuvud och har hyffsat dåliga betyg då det inte intresserar mig hur många elektroner en väteoxidjon har.

-gillar motorer mer än något annat. möjligtvis mamma

-gillar mer fysisk läredom än att läsa.

enligt mig så är ju att byta till fordon självklart. men är det värt att gå om ett år, hamna i ny klass med folk jag inte ens hört talas om osv.

ska jag hoppa av skolan nu eller ska jag gå klart året? kanns nästan bättre att hitta ett jobb istället och ha ett halvår...

Bonusfråga: kan någon länka lagarna som gäller för arbete för en som fyllt 16 år? :) alltså hur mycket man får jobba per dag och mellan vilka tider osv :)
Användarens profilbild
Boomer
Något annat
Kontakt:

Inlägg av Boomer »

PoWeRKinG skrev:tar upp det igen då jag fortsätter fundera starkt..

-kommer ju som sagt INTE gå högskola utan jobba direkt efter gymnasiet. det vet jag.

-är inget läshuvud och har hyffsat dåliga betyg då det inte intresserar mig hur många elektroner en väteoxidjon har.

-gillar motorer mer än något annat. möjligtvis mamma

-gillar mer fysisk läredom än att läsa.

enligt mig så är ju att byta till fordon självklart. men är det värt att gå om ett år, hamna i ny klass med folk jag inte ens hört talas om osv.

ska jag hoppa av skolan nu eller ska jag gå klart året? kanns nästan bättre att hitta ett jobb istället och ha ett halvår...

Bonusfråga: kan någon länka lagarna som gäller för arbete för en som fyllt 16 år? :) alltså hur mycket man får jobba per dag och mellan vilka tider osv :)
Funderar på samma sak tror inte jag kommer klara 3år på ekonomilinjen.. men jag skall gå klart detta året sen fpår jag se.
Har redan fått f på två prov så.
Användarens profilbild
Vivaadam
Varnad
Kontakt:

Inlägg av Vivaadam »

stanna på teknik ffs, det kommer ge så jävla mycket i slutändan
- söker en vivacity fram kåpa, maila om ni har någon -
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Mitt tips till en början är att närvara på svenskalektionerna. Gå vart du vill, går alltid att plugga igen skiten när man är vuxen.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Vivaadam skrev:stanna på teknik ffs, det kommer ge så jävla mycket i slutändan
nej. det är inte speciellt bra jobb om man inte läser på högskola..
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

PoWeRKinG skrev:
Därför läser man på högskola om man vill bli något här i livet, simple as that.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

ktm_danielsson skrev:
PoWeRKinG skrev:
ja, men kommer inte göra det :/ vet det redan nu..
Skyliner34 skrev:
Funderar på samma sak tror inte jag kommer klara 3år på ekonomilinjen.. men jag skall gå klart detta året sen fpår jag se.
Har redan fått f på två prov så.
jag med.. har inte fått godkänt än :/

ktm_danielsson skrev:Mitt tips till en början är att närvara på svenskalektionerna. Gå vart du vill, går alltid att plugga igen skiten när man är vuxen.
haha ;) jao. det är sant :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

PoWeRKinG skrev:
ktm_danielsson skrev:
PoWeRKinG skrev: nej. det är inte speciellt bra jobb om man inte läser på högskola..

[
Varför? Det lönar sig i längden.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Tobiiash
Stunter

Inlägg av Tobiiash »

ktm_danielsson skrev:
PoWeRKinG skrev:
ktm_danielsson skrev: Därför läser man på högskola om man vill bli något här i livet, simple as that.

[
Varför? Det lönar sig i längden.

tvungen men 3333 inlägg av dig!
Jag gillar Oskar.
Skriv svar