Sida 1 av 1

Gilera runner som startar dåligt när den är kall

Postat: 11 september 2011, 11:11
av rutinerad
Hej,

Köpte precis en Gilera Runner Purejet -05. Den går väldigt fint när den väl startar, men den startar nästan aldrig när den är kall. Startmotorn drar runt och låter som den ska, men den vill bara inte starta. Har bytt batteri eftersom den hade stått rätt länge oanvänd hos förra ägaren och har även bytt tändstift (för säkerhets skull). Värt att veta är väl att variatorringen är borttagen.

Några tips om vad jag behöver kolla på? Uppskattar all hjälp, och gärna utförliga tips eftersom jag inte har mer än grundläggande kunskaper om mopeder (men gärna vill lära mig).

Postat: 11 september 2011, 11:24
av yamaha2pwn
kolla så choken fungerar ordentligt, förmodligen där ditt problem ligger ;)

Postat: 11 september 2011, 11:34
av rutinerad
Mer specifikt, vad är det jag ska kontrollera? Jag vet att den har automatisk choke, men ingen aning om hur den ser ut, var den sitter eller vad jag ska leta efter.

Postat: 11 september 2011, 11:35
av yamaha2pwn
finns en guide om automat chokar, väldigt bra beskrivet av hasse ;)

Postat: 11 september 2011, 11:41
av wille95
yamaha2pwn skrev:finns en guide om automat chokar, väldigt bra beskrivet av hasse ;)
men han gjorde väl om förgasar choke? denna kille har ju insprut

Postat: 11 september 2011, 11:48
av yamaha2pwn
de tänkte jag inte på :P

den elektriska choken på en insprutare kan vara lite lurig, bäst om man kunde glott hur de sett ut.

Postat: 11 september 2011, 11:53
av rutinerad
En kille på ett annat forum med samma problem på samma moppe skrev:
Kolla membranen, mina hade tjockat igen sig och den var sjukt svårstartad när den var kall, när den var varm så startade den på första kicken eller på elstarten direkt. Bytte reedsen och membranet och sen startade den på 1-3 kickar efter en natt ute =)
Så kolla membranet =)
Vad är "reedsen" och "membranet"?

Postat: 11 september 2011, 12:02
av yamaha2pwn
reedsen sitter i motorblocket, där insugsgummit går in till blocket sitter en platta som insugsgummit sitter fast på, under den plattan ;)

Postat: 11 september 2011, 12:23
av VeilSide1337
hade samma probem, byt till nya reeds, hälst carbon, och byt tändstift till ett denso iridium med 0.4 mm elektrod så ska du se att den startar dirr ;)

Postat: 11 september 2011, 12:38
av rutinerad
Ni har ingen aning var det finns en guide till hur man gör det? Jag vet ungefär vad ett motorblock är, men inte mycket mer än så.

För övrigt, tack för alla svar.

Postat: 11 september 2011, 12:39
av VeilSide1337

Postat: 11 september 2011, 12:54
av rutinerad
Inte världens billigaste grejer direkt, de där plattorna.

Vilken tjocklek borde jag ha?

Det står lite här och var att det kan vara bra att byta till tjockare membran om man har hög effekt. Men min har väl inte så hög effekt, när jag bara tagit bort variatorringen?

Postat: 11 september 2011, 12:58
av yamaha2pwn
nej du har inte så hög effekt så du ska satsa på tjocka, men du kanske inte ens behöver köpa nya? kolla om de har beläggningar på sig och gör rent isf.

Postat: 11 september 2011, 13:03
av VeilSide1337
ta bara vanliga malossi carbon reeds och typ denso iridium 0,04 mm elektrod, inte sååå dyrt... :S