Min Tunturi som jag har ärvt av min mor som puttrade omkring på den från 85 till 88, har sedan dess stått i morbrors verkstad i 20 år, nu ska den storrenoveras och börja gå riktigt bra
Köptes ny från byns radio och tv-försäljare 1985, har aldrig varit mer trimmad än ett effektrör
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ska göras:
Nya styrlager
Nya däck och innerslangar
Nya handtag
Gubbtuta
Ny kolv
Lackera om allt
Renovera motorn
Högglanspolera motor, kåpor och fälgar
Ny lykta som lyser bra
Dellorto PHBG 16/15 mm Bing med svetsat insug
Renovera sadeln
Renovera elsystemet
Ställa in förgasare
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29/3/12
Händer nog inget mer idag, fick inget verktygsskåp så jag orkar inte börja gräva i verkstan nått
Men! Jag fick hem min förgasare och ett insug, med lite tur så passar en 15 millis Bing på den, och det, det är gött det!

28/3/12
Idag hände det något underligt, det hände nått i verkstan!
Tog även bilder med systemkameran så att man ser nått idag
Drog på några lager grundfärg i fälgarna så att de inte hinner rosta bort tills jag ska byta gummi nästa gång
Lack
Mera lack
Fick äntligen styrlagren att passa! Måste finjustreras lite men det är på gång
Prövar styret, blir kungligt det här
Gamla bränslekranen efter att jag "råkade" köra rostrens igenom den och den nya, undrar om det gick åt hälvittä?
Började slipa ner tanken, sitter som berget den där originalfärgen, Finsk kvalitet!
Allt för idag, imorrn får jag förhoppningsvis hem en gammal plåtbyrå från morsans jobb som ska användas som verktygsförvaring, så imorrn blir det högst antagligen bara verkstadsstädning och kanske lite mera tankslipandet
Möjligtvis slänger jag på sulorna och ställer upp den på hjulen, om jag orkar och om den andra framgaffeln vill samarbeta
P.s: Funderar på att grövvla lite vitfärg på bakdrevet, tror ni det skulle bli snyggt eller skulle det se ut som Hin Håle mot ekrarna?
16/2/12

Fick hem lite saker idag! Däck, göbbtöta, och Dominogummin

Tunturi originalgummi, hållbara saker i must say

Eller så int

Ännu en grundlackad bild

Nya, fräscha, GROVA däck

Jämfört med dom gamla ruttna originaldäcken

Endast för er, sötnosar
13/2/12
Idag fick jag både ramen och svingen grundlackade, tror jag har täckt det mesta, så imorrn åker jag in till stan och hämtar ut cylindern och lite annat, och förhoppningsvis åker lacken på!

Slängde även iväg lite beställningar, detta är påväg:
Dellotro PHBG 16 mm
Insug
Ett Metrakit Muffler (Till en kompis)
Ett par Domino handtag (Ville ha Progrip men dom var slut

Bakdäck och framdäck
Handvärmare
En gubbtuta
Ska hämtas från stan imorrn:
Styrlager
Vajrar
Broms och kopplingshandtag
Munstyckessats
Innerslang
Var väl allt för idag, imorrn blir en intressant dag
12/2/12
Tvättat, våtslipat och provlackat idag

Blev jävligt nöjd faktiskt
11/2/12
Garagedag idag, nu har jag bort det mesta av rosten och gamla färgen, imorrn åker hela rasket ut i snön och får sig en runda avfettning och högtryckstvätt, sen ska det våtslipas och kanske grundlackas med lite tur
På tisdag far jag till stan och hämtar ut min cylinder och lite annat smått och gott

Min lilla verkstad, fyfan vilket svinhus, ska städas

Skitjobb

Tidsbesparning <3

Man tager vad man haver

Provade våtslipa lite
Känns som att det här kommer att bli fint som fan!
27-29/1/12
Denna helg har jag slipat, slipat, sovit, slipat, ätit, slipat, slipat och slipat lite till
Är helt slut i både huvud och kropp, kommer bilder imorrn (idag), måste få sova lite först bara
förhoppningsvis så har jag åtminstone slipgrunden färdig i helgen, kanske grundfärgen också med lite tur
26/1/12
Hämtade hem min egen motor idag, när jag kom hem började jag riva, från nästan komplett moped till endast ram på 2-3 timmar, ganska nöjd

Imorrn far jag till stan och lämnar in cylindern på borrning och portning, köper nya vajrar, styrlager, broms och kopplingshandtag, färg, bultar och muttrar, sen sablar blir det åka av!
15/1/12
Som kan se i föregående uppdatering så körde jag sönder kolven och bytte motor med min kompis, nu har jag lyckats köra sönder den också.
Skulle på LAN i fredags och bestämde mig för att köra till skolan så kunde jag köra hem själv från LANet när det var slut (Resten av familjen skulle till IKEA över helgen så jag fick ingen skjuts)
For iväg lite över 7 på fredagen, när jag hade kört 5 km så tappade jag dämpen (Tunturi originalfel), stannade motorn och började leta efter den.
När jag sen skulle starta och fara iväg så träffar jag mopedistens värsta fiende - Stum kick!
Ikväll så slet jag ur motorn och fick bort cylindern, så den har inte skurit som alla andra trodde, sopor...
Kompisen sa att tändplattan hade nått fel som gjorde att när den blev varm så kunde den fastna i svänghjulet, därav den stumma kicken
Så denna vecka lämnar jag tillbaka hans motor, tar tillbaka min egen, borrar cylindern (som visade sig vara skuren), beställer en massa skit från moposport och sen svänger jag ihop allt och sen ska det gå som satan, framtiden ser ljus ut!

16/12/11
Det här med kolven sket ju sig bara...
Varvade lite för mycket ner för sista backen så värmenöp den så att det bara smattrade om det...
Polarens motor åkte i och nu sitter jag och begrundar vad som ska hända härnäst...

Ena vingen på kolven sprack så nu har jag en åttondels kolv utspridd i halva motorn, precis vad man behöver nu när man börjar jobba igen och så, aja, fortsättning följer
15/12/11
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ecMGOSGX02A[/youtube]
Bytte lampa idag! Också tog jag mig en provtur
Imorrn ska jag byta kolv, ska få en gammal kolv av min kompis som kompensation för min fina kolv med två hack i, stay tuned!
14/12/11

Satte på stänkskärmen igår och bytte munstycke, så nu går den LITE bättre, också är jag på jakt efter en ny lampa till lyktan/ny lykta
Denna vecka åker det i en "ny" kolv så den förhoppningsvis ska börja gå lite bättre, har två jack i kolven just nu = trim
Också skulle jag behöva få ordning på bromsvajern, vill gärna slippa köra med endast bakbroms i vinter
Och bakdäcket läcker, konstant jobb....