Tänkte kolla vad som händer om man kopplar bort katalysatorn. Det lilla röret som går mellan kröken o katalysatorn har trillat loss på min Derbi xtreme. Kan motorn ta skada av detta?
Tacksam för svar

hejDerbiCalle skrev:Tja.
Tänkte kolla vad som händer om man kopplar bort katalysatorn. Det lilla röret som går mellan kröken o katalysatorn har trillat loss på min Derbi xtreme. Kan motorn ta skada av detta?
Tacksam för svar
EGR, Exhaust gas recirculation, är något helt annat, Katalysator är en liten plugg i avgasröret med ett nätsystem av små plattor som det ligger en liten mängd ädelmetaller på som renar avgasernaagertoft skrev:Kallas för egr, står för exaust nånting. Denna kopplingen gör så att avgaserna tar en extra omväg genom luftburken, vidare genom förgasaren, till cylindern. Att avinstallra denna omväg räknas till trim då den är en strypning. Fortsätt gärna köra utan den, men jag hade iaf pluggat igen de hålen som uppstår, iaf på avgasröret för minskat ljud.
Åjahafan, jag läste bara rubriken, visste inte att han pratade om EGR, Sorryagertoft skrev:Va fan pladdrar du om valopallo?
Sitter den fast med en slang som kan trilla ut?
Kom inte här och tillrättavisa mig och försöka leka smart.