Sida 1 av 1

Derbi drd turbokit, munstycken?

Postat: 1 augusti 2011, 14:02
av jipen96
ah nu äre så att jag har lite halvknas bestyckning, tror jag.
orginal 78, 98 nu med turbokit. och det har ett bludder vid ungefär 4 000 varv, lågen är bytt. men det känns ju som att huvudet är lite stort, eller?
riktigt jobbigt när man ska över en korsning och bluddret kommer mitt i. :oops:

tog precis bort skorstenen för mer syre, men tyckte den inte gick bättre precis, den har ett lagg om man släpper gasen och sedan gasar fullt direkt. den blev alltså lite sämre med ingen skorsten.

röret är turbokit high quality
moppe drd racing 08, orginal
låg munstycke 36 (org 32)
hög 98 (org 78)

vilket munstycke tycker ni jag ska ha?
slänger in en till undran, hur mycke varv håller veven, lagrerna (orginal) för? varvar ju nå jävulst..
ny här..

Postat: 1 augusti 2011, 14:03
av euroman
skruva av tändstiftet och se vilken färg det har efter du vart ute och dragit en repa. då märker du om du ska ha större eller mindre :)

Postat: 1 augusti 2011, 14:25
av jipen96
gjort, höll vid det varvet där den bluddrade ett tag, och det va lite knasig färg, inte brunt iaf, mer åt svart.
men typ 93 kke?

Postat: 1 augusti 2011, 14:38
av euroman
då låter det som att det är för mycket. ja prova med några storlekar mindre. :)

Postat: 1 augusti 2011, 14:42
av jipen96
men den gick ju också sämre när jag tog bort skorstenen? det ska väll kunna funka som en nerbestyckning ( provisorisk) då jag har inga munstycken nu..
nån som har turbokit på en drd? :)

åsså fråga två, hur mycke vrv håller motorn för?
:P

Postat: 1 augusti 2011, 15:00
av euroman
jo kanske men om du har fel lågfart och även fel högfart så är det inte säkert att det blir rätt bara för det :) alla måste vara rätt för att det skall fungera.

Postat: 1 augusti 2011, 16:10
av jipen96
ägarn innan körde med turbokit på orginal 32, men det kändes att det skulle bli för snålt när man både tar bort mässing brickan och ett annat rör så jag bestycka upp, 40 var för stort men 36 lira bra, kanske lite för stort då den dör med minsta touch på choken..

Postat: 1 augusti 2011, 17:20
av jipen96
nu äre riktigt knas, åkte upp för en grus backe med mycket arv, sen när jag kom upp, vände och skulle ner, men den gick fan inte frammåt. höll full gas men fick inte upp varv mer än 3-4 000. när jag väl kom till ner försbacken så motorbromsades upp varven och allt funkade.
sen skulle ajg upp för nästa backe men den orkade inte upp, vände fick inte upp varv. sen på en platå fick jag upp lite varv och åkte hem. på gårn , släppte gasen från 3000 vrv åsså dog den. kollade färgen, brunt! :shock: kol svart runt tänd pliggen men bliggen var lite mörk brun.

ända jag gjort är att åkt till stugan, 0 möh till 750 möh, och då blev allt helt knas.
blir orginal snart tror jag..

Postat: 1 augusti 2011, 17:31
av siiimooon
Veven tål väl ungefär 13000.

Postat: 1 augusti 2011, 18:24
av KarlssoN^
bluddrar den på låga varven = sänk nålen några snäpp och justera luftskruven. Om den bluddrar på fullgas, så sänk huvudmynstycket ett par strl.

Postat: 1 augusti 2011, 23:17
av jipen96
det va nå nytt, har hört att man aldrig ska röra nålen?
inga hum om hur många snäpp? ddet är så drygt att ta bort förknasarn, men ska helt klart prova!

Postat: 1 augusti 2011, 23:25
av yamaha2pwn
http://twostrokerider.se/guider/visa/1730


skruva bort den kan man göra utan att ta bort hela förgasaren, bara lossa och vrid den mot dig ;)

Postat: 1 augusti 2011, 23:37
av jipen96
smart :)

så jag ska flytta upp klipset så nålen hamnar längre ner och får då magrare blandning, right?
men då blir ju den snålare över hela registret också?

Postat: 2 augusti 2011, 00:02
av yamaha2pwn
ja flytta upp clipset till spåret över och se om de blir bättre.

nålen verkar endast på mellanvarvet kan man säga, runt 3-5k rpm
typ innan de är de lågfartsmunstycke och luftskruv, efter de varven är de huvudmunstycket som den går på ;)

Postat: 2 augusti 2011, 00:21
av ValoPallo
jipen96 skrev:smart :)

så jag ska flytta upp klipset så nålen hamnar längre ner och får då magrare blandning, right?
men då blir ju den snålare över hela registret också?
Om du drar full gas så öppnar den upp hela munstycket, så då är det munstycket som bestämmer hur mycket den får

Postat: 2 augusti 2011, 01:41
av agertoft
Jag har en liknande setup, och jag har 88 på min:)

Postat: 2 augusti 2011, 10:28
av jipen96
88? :shock:
min går bra på fullt, lite fett kke då den typ "laggar" när jag släpper sedan trycker på.
men ah, nu ska jag testa klipset, kommer tilbaka med resultat.

Postat: 2 augusti 2011, 12:40
av agertoft
Yepps, 88 och min är korrekt inställd. Dock hade jag 76 original. Så testa 90 innan du rör nålen. Jaja, asså när jag hade för stor bestyckning så gick den kasst på låga varv, men gick Perfa på höga varv, så det är säkert samma grej, byt ner dig i munstycke bara. Jag har dock kvar skorstenen på min. Samt att min får lite för lite luft. Men det är ju bara att justera på luftskruven:)


Yepps, det låter defenitivt som ett för stort munstycke, hade samma problem med min när jag hade 90 och 92:)

Postat: 2 augusti 2011, 13:18
av jipen96
hmm mystiskt.
klipset var iaf redan i högsta läget, dvs nålen längst ner, tog då klipset ett steg längre ner, så den gick fetare, nu är lagget när man släpper och drar på borta och den börjar lira bättre, bluddret lr det konstiga läget är kvar men inte lika mkt. :)
ska flytta upp klipset nu och fortsätta leka med skruven på det läget också. :roll:

jag har också skorstenen på nu. vad har du för moppe och saker på?

Postat: 2 augusti 2011, 13:42
av agertoft
drd racing. 17.5 mm fögg urpluggad. tk HQ 88 munstycke

Postat: 2 augusti 2011, 21:02
av jipen96
nålen?
lagget är borta nu men bluddret finns kvar men man kommer över det läget rätt fort nu, det gick frammåt. ska beställa lite munstycken nu ist ;)

Postat: 20 september 2011, 21:30
av jipen96
ah resultat av att pressa lite för länge, veven paj. nån som vet en värre vev som man kan köra bult on på org kolv och som inte blir för lång?
funderar på denna
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14176 ?

Postat: 20 september 2011, 21:39
av willemedDERBIN
Hebo annars ...
Doppler har en helt okej vev ( den billigare )

Postat: 20 september 2011, 22:09
av siiimooon
jipen96 skrev:ah resultat av att pressa lite för länge, veven paj. nån som vet en värre vev som man kan köra bult on på org kolv och som inte blir för lång?
funderar på denna
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14176 ?
Den tål att plågas ett tag.

Re: Derbi drd turbokit, munstycken?

Postat: 21 september 2011, 00:24
av 2stroke4ever
jipen96 skrev: och det har ett bludder vid ungefär 4 000 varv, lågen är bytt.
varför i hela friden har du bytt lågfartsmunstycke för ett sketet rör? byt tillbaka till orginal ögonaböjj :)

Postat: 21 september 2011, 14:11
av jipen96
gick bättre med högre låg.
jag har ju länkat ett Hebo, men den funkar bult on dåva?

och jah orginal veven kan plågas ett tag, det märkte jag med. men den sket sig

Postat: 22 september 2011, 14:26
av jipen96
köper en doppler, den billigare nu. hoppas den duger ihop med 6204 c3 lager? tack alla