Viarelli GT1

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Pandayoyo
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 juli 2011, 20:56

Viarelli GT1

Inlägg av Pandayoyo »

Jo men tjenare! Det är så här att jag har ägt en Viarelli GT1 ett tag nu och skulle vilja sätta lite mer sprutt på den. helst utan att lägga pengar men jag har hört att jag kanske kan få ut mer om jag byter cdi box dock.

Aja. har letat efter lite strypningar o inte hittat något än. plockade loss hela avgasröret och konstaterade att det inte gjorde någon skillnad. det finns ingen guldskruv under förgasarlocket. så jag vet inte riktigt vad jag ska kolla nu.
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 december 2009, 10:41
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av andersjohansson93 »

HAHAHAHA tog du lsos hela avgasröret och hoppades på att de skulle gå snabbare?!?!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Har du kollat om det finns variatorring.

Jag vet inte hur det är med mopeder som är fyrataktare, men på bilar så handlar det om att få ut avgaserna så snabbt som möjligt för att få bättre effekt. Men att testa att köra helt utan avgasrör är inte att rekommendera. Du måste skadat hörslen om inget annat nu???? :D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Om det kommer ut en elkabel mellan motorblock och variatorkåpa kan du följa den tills du hittar en kontakt och dra itu den. Det stänger av varvtalsbegränsningen om moppen har en sån.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

runners skrev:Har du kollat om det finns variatorring.

Jag vet inte hur det är med mopeder som är fyrataktare, men på bilar så handlar det om att få ut avgaserna så snabbt som möjligt för att få bättre effekt. Men att testa att köra helt utan avgasrör är inte att rekommendera. Du måste skadat hörslen om inget annat nu???? :D

njaaa... ska finnas ett visst motstånd endå.
Pandayoyo
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 juli 2011, 20:56

Inlägg av Pandayoyo »

andersjohansson93 skrev:HAHAHAHA tog du lsos hela avgasröret och hoppades på att de skulle gå snabbare?!?!
Asså. att plocka loss avgasröret var ju inte direkt svårt eller ens tidskrävande. jag är egentligen helt novis på mopeder eller motorer övertaget. fick lite klagomål från typ halva kvarteret men men.


Ska titta efter variatorring samt den kabeln du pratar om Erik.
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 378
Blev medlem: 12 april 2011, 09:16
Ort: Värmdö

Inlägg av Swe2FX »

Pandayoyo skrev:
andersjohansson93 skrev:HAHAHAHA tog du lsos hela avgasröret och hoppades på att de skulle gå snabbare?!?!
Asså. att plocka loss avgasröret var ju inte direkt svårt eller ens tidskrävande. jag är egentligen helt novis på mopeder eller motorer övertaget. fick lite klagomål från typ halva kvarteret men men.


Ska titta efter variatorring samt den kabeln du pratar om Erik.
Nej du ska inte dra ut någon kabel! Att det skulle gå är bara rykten.
Men för att trimma så tar du bara bort plugen i avgasröret eventuellt så har den en blindtarm som man får svetsa igen. Om den har strypt cdi så kan du köpa en ostrypt cdi det skulle få moppen att kunna varva mer.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Swe2FX skrev:Nej du ska inte dra ut någon kabel! Att det skulle gå är bara rykten.
Märkliga rykten... för det fungerade aldeles utmärkt på det tjugotal kinascootrar jag gjorde det på när jag jobbade med att reparera såna. :lol:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 378
Blev medlem: 12 april 2011, 09:16
Ort: Värmdö

Inlägg av Swe2FX »

Erik_ skrev:
Swe2FX skrev:Nej du ska inte dra ut någon kabel! Att det skulle gå är bara rykten.
Märkliga rykten... för det fungerade aldeles utmärkt på det tjugotal kinascootrar jag gjorde det på när jag jobbade med att reparera såna. :lol:
Hm när jag och en kompis åkte och frågade om dom kunde göra så åt oss på en verkstad så sa dom att det inte gick och att det bara var rykten. :P
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

HasSse666 skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=42WXjFKyyic[/youtube]
+1
jml86
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 augusti 2014, 05:07

Några frågor

Inlägg av jml86 »

Hej! Jag är också en novis när det gäller mopeder och motorer.

fråga ang. Viarelli GT1 Klass 2 - 25km/h

1. Om jag vill ha lite mer fart, funkar det att helt enkelt byta cdi box till en ostrypt.

2. Om cdi är det enda jag ändrar påverkar det mopeden då jag antar det finns andra strypningar på den. (vill inte ändra eller klippa mycket)

3. Tips på CDI box online?
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 549
Blev medlem: 9 juni 2014, 17:07
Ort: Norrnäs Finland

Inlägg av emilnordman »

Det funkar men den kommer bara varva mer, det bästa är att ta bort variatorstrypningen eller att dra ur kabeln från variatorn. Jag har kört kinamoppar, både enduro och scooter så jag har hunnit trimma dom.

Är det 4takt borde du inte byta cdi så att den varvar mer, en 2taktare är gjord för höga varv, inte 4t
Skriv svar