Sida 1 av 2

måste jag byta vev

Postat: 14 juli 2011, 11:08
av Josef Jabbari
Måste jag byta vev på min sherco hrd 06
när jag monterat mitt barkit 80cc kit?
flytta tråden om det är fel

Postat: 14 juli 2011, 11:14
av willemedDERBIN
ja ...

Postat: 14 juli 2011, 11:18
av some guy
yah man yo badman rastaman!

ja du måste byta vev :D

Postat: 14 juli 2011, 12:06
av siiimooon
Nej det måste du inte..

Postat: 14 juli 2011, 12:21
av antonpg94
jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag

Postat: 14 juli 2011, 13:10
av eriksson96
preecis original veven klarar dom mesta 70cc sport, men inte 80cc :)

Postat: 14 juli 2011, 14:28
av siiimooon
antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..

Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..

Postat: 14 juli 2011, 14:35
av willemedDERBIN
siiimooon skrev:
antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..

Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..
simon du tror han klarar det ?

han kommer juh varva livet ur den veven ...
så ger sig ett lager ...
lager sugs upp i cylindern

vev+ cylinder förstörda ...

man klarar juh sig ett tag men du tror värkligen dem kommer ligga på dem varven ?

Postat: 14 juli 2011, 14:38
av siiimooon
willemedDERBIN skrev:
siiimooon skrev:
antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..

Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..
simon du tror han klarar det ?

han kommer juh varva livet ur den veven ...
så ger sig ett lager ...
lager sugs upp i cylindern

vev+ cylinder förstörda ...

man klarar juh sig ett tag men du tror värkligen dem kommer ligga på dem varven ?
Ptja, det borde väl gå, polarn har inte vart snäll emot sin och den veven är stum, ramlagrena likaså.

Jag kör nästintill hyper på en halvkass hebovev, den som är originalersättare, och det har funkat bra i över ett halvår.

Postat: 14 juli 2011, 14:40
av willemedDERBIN
mn ändå ... det är ändå Hebo veven ...den tål juh stryken gemfört org ....

jag har fan skruit 2 st vevar nu O.O varav det var bara högvarvs setup ...

Postat: 14 juli 2011, 14:42
av siiimooon
willemedDERBIN skrev:mn ändå ... det är ändå Hebo veven ...den tål juh stryken gemfört org ....

jag har fan skruit 2 st vevar nu O.O varav det var bara högvarvs setup ...
Nej, den är originalersättare står det, och den ska väl klara 12-13k rpm, och jag har fått upp min över 17k.

Postat: 14 juli 2011, 14:44
av willemedDERBIN
men ändå ...varför chansa ?

Postat: 14 juli 2011, 15:00
av siiimooon
willemedDERBIN skrev:men ändå ...varför chansa ?
Varför inte?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..

Postat: 14 juli 2011, 15:11
av MrAndersson
siiimooon skrev:
willemedDERBIN skrev:men ändå ...varför chansa ?
Varför inte?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..
För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!

Tycker ja iaf :)

Postat: 14 juli 2011, 15:33
av siiimooon
MrAndersson skrev:
siiimooon skrev:
willemedDERBIN skrev:men ändå ...varför chansa ?
Varför inte?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..
För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!

Tycker ja iaf :)
Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.

Postat: 14 juli 2011, 16:10
av MartenRRX
Mitt tips är att du skaffar en ny vem som tål högre varvtal så att du slipper höga efterkostnader.
Bara för att några har varit lite snåla och struntat i att köpa en vev och kört på ren chansning så betyder inte det att det är onödigt att köpa en ny vev....

Att köpa en ny och mer stryktålig vev behöver inte vara så dyrt, jag köpte barikits vev som var billig och höll utan problem under tiden jag använde den(körde med högvarvs setup).
Dock så borde du tänka på att det är väldigt komplicerat att byta vev (i alla fall på en crossmoppe med manuella växlar) så du bör ta hjälp av någon som gjort det tidigare och vet vad han håller på med.

Postat: 14 juli 2011, 16:10
av MartenRRX
siiimooon skrev:
MrAndersson skrev:
siiimooon skrev: Varför inte?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..
För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!

Tycker ja iaf :)
Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.
vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"? :P

Postat: 14 juli 2011, 16:21
av moppenissen96
100 % säker att du behöver byta vev

Postat: 14 juli 2011, 16:25
av yamaha2pwn
jag hade bytt vev till vilken 80cc som helst, påfrestningarna blir för stora för org veven.

visst den kanske hade hållt i ett par mil men när den pajar så blir de mkt dyrare än en ny vev...

Postat: 14 juli 2011, 16:37
av siiimooon
MartenRRX skrev:
siiimooon skrev:
MrAndersson skrev: För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!

Tycker ja iaf :)
Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.
vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"? :P
Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.

Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.

Postat: 14 juli 2011, 16:42
av willemedDERBIN
siiimooon skrev:
MartenRRX skrev:
siiimooon skrev: Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.
vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"? :P
Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.

Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.
lever den tror du ? :lol:

Postat: 14 juli 2011, 16:44
av siiimooon
willemedDERBIN skrev:
siiimooon skrev:
MartenRRX skrev: vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"? :P
Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.

Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.
lever den tror du ? :lol:
Den såldes vidare för någon/några dagar sen, på en komplett motor, skulle vara kul att se vem som har den nu.

Postat: 14 juli 2011, 16:47
av Robiin93
Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.

Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.

Postat: 14 juli 2011, 16:53
av siiimooon
Robiin93 skrev:Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.

Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.
Exakt, originalveven tål bra mycket mer än man tror.
Och MHR är en riktigt bra cylinder, sliter knappt mer än original eftersom den inte varvar så mycket.

Men din var portad om jag inte misstar mig?

Postat: 14 juli 2011, 16:57
av Robiin93
siiimooon skrev:
Robiin93 skrev:Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.

Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.
Exakt, originalveven tål bra mycket mer än man tror.
Och MHR är en riktigt bra cylinder, sliter knappt mer än original eftersom den inte varvar så mycket.

Men din var portad om jag inte misstar mig?
Körde först med en smått portad MHR80cc som verkligen gick skitbra. Varvade väl 13.000rpm när man maxade 6an.

Sen bytade jag ner mig till en MHR80cc Replica för fick ett bra erbjudande. Varvade runt 12.000rpm.

Så kolla hur din vev är i skicket innan du byter. Du kan tjäna ngn slant på det

Postat: 14 juli 2011, 17:20
av JagHarEnDerbi
Klart man köper en ny vev om man ska byta till 80cc. Spelar ingen roll om det funkat för någon annan då alla motorer har blivit olika behandlade.

Postat: 14 juli 2011, 18:09
av siiimooon
JagHarEnDerbi skrev:Klart man köper en ny vev om man ska byta till 80cc. Spelar ingen roll om det funkat för någon annan då alla motorer har blivit olika behandlade.
Nej, för är den i bra skick är det bortkastade pengar.

Postat: 14 juli 2011, 18:14
av yamaha2pwn
man kan ju inte säga att de är bortkastade pengar.... de kan gå åt vilket håll som helst beroende på körsätt osv osv. jag hade bytt vev för att den kostnaden är mkt mindre än vad som skulle kunna bli efter ett ras. jag råder dig till att byta i förbyggande syfte. vem vet senare du kanske vill porta och bygga ännu värre motor, och då har du redan en vev som pallar trycket ;)

Postat: 14 juli 2011, 18:34
av Josef Jabbari
jag kan faktiskt ganska mycket om motorer (pappa är bilmekaniker så..) jag har skruvat sen jag var liten men jag har en kompis och han har en Derbi Senda och har orginal vev och den har klarat sig i tre år så.. men jag tar och säljer skiten eller byter mot nå annat ):

Postat: 14 juli 2011, 18:49
av willemedDERBIN
Josef Jabbari skrev:jag kan faktiskt ganska mycket om motorer (pappa är bilmekaniker så..) jag har skruvat sen jag var liten men jag har en kompis och han har en Derbi Senda och har orginal vev och den har klarat sig i tre år så.. men jag tar och säljer skiten eller byter mot nå annat ):
vha ? ....

Postat: 14 juli 2011, 19:16
av Josef Jabbari
Jag struntar i att byta vev osv så jag tar och säljer cylinder kitet eller byter mot nån annan cylinder helst 70cc

Postat: 14 juli 2011, 19:23
av runners
Det går att köra på originalveven om man inte drar på full rulle ständigt under en ganska lång tid. Men långsiktligt kommer trots detta att originalveven ta stryk ändå. Men är det ständig fullgaskörning så kan originalveven säcka samman ganska fort, och hur fort är beroende på vad det är för moped. En del moppar har starkare vevar än andra redan i original.

Vill man vara på säkra sidan bör man byta veven när man kör större än 70-sport. :wink:

Postat: 15 juli 2011, 11:07
av rkan
Om det nu är som alla säger att man måste byta vev, varför höll då min vev när jag körde med Hebo manston replica 70cc (högvarvig satan org) o jag hade den småportad, skulle gissa på att den varva runt 15k. Innan trimmet hade den gått 1500mil och sen körde jag 150 (inte så snälla) mil till med den cylindern. Den glappar inte för 5 öre. Och sen ska man komma ihåg att det är oftare varven som dödar en vev (oftast lager före) än mängden HK.

Postat: 15 juli 2011, 11:20
av Josef Jabbari
men tyvärr pappa kom på mig så NU MÅSTE! jag sälja skiten han vart hyper på mig :P så.. om någon är intresserad så ring 0705388613

Postat: 15 juli 2011, 13:16
av Josef Jabbari
:BUMP: