måste jag byta vev
Postat: 14 juli 2011, 11:08
Måste jag byta vev på min sherco hrd 06
när jag monterat mitt barkit 80cc kit?
flytta tråden om det är fel
när jag monterat mitt barkit 80cc kit?
flytta tråden om det är fel
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://www.twostrokerider.se/forum/
Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
simon du tror han klarar det ?siiimooon skrev:Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..
Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..
Ptja, det borde väl gå, polarn har inte vart snäll emot sin och den veven är stum, ramlagrena likaså.willemedDERBIN skrev:simon du tror han klarar det ?siiimooon skrev:Fucktard, sålänge han inte ligger på maxvarv hela tiden så håller det..antonpg94 skrev:jo de måste han, hur ska orginal veven klara av en 80cc den skär efter bara tag
Min kompis har kört både portad airsal, portad barikit 70cc, Hebo manson 70cc, och malossi 80cc på sin originalvev i 1,5 år, och den glappar inte ett dugg..
Skiljer inte mycket på 70cc och 80cc, det är portarna som avgör det mesta, eller nej, hur man kör..
han kommer juh varva livet ur den veven ...
så ger sig ett lager ...
lager sugs upp i cylindern
vev+ cylinder förstörda ...
man klarar juh sig ett tag men du tror värkligen dem kommer ligga på dem varven ?
Nej, den är originalersättare står det, och den ska väl klara 12-13k rpm, och jag har fått upp min över 17k.willemedDERBIN skrev:mn ändå ... det är ändå Hebo veven ...den tål juh stryken gemfört org ....
jag har fan skruit 2 st vevar nu O.O varav det var bara högvarvs setup ...
Varför inte?willemedDERBIN skrev:men ändå ...varför chansa ?
För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!siiimooon skrev:Varför inte?willemedDERBIN skrev:men ändå ...varför chansa ?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..
Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.MrAndersson skrev:För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!siiimooon skrev:Varför inte?willemedDERBIN skrev:men ändå ...varför chansa ?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..
Tycker ja iaf
vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"?siiimooon skrev:Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.MrAndersson skrev:För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!siiimooon skrev: Varför inte?
Palla lägga ut 1500+ på en vev när man har en..
Tycker ja iaf
Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.MartenRRX skrev:vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"?siiimooon skrev:Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.MrAndersson skrev: För man pallar kanske inte lägga ut 3-4k om skiten går sönder bättre o betala 1.5k för o va säker!
Tycker ja iaf
lever den tror du ?siiimooon skrev:Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.MartenRRX skrev:vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"?siiimooon skrev: Tar man hand om grejerna och kollar dom ibland märker man om dom blir dåliga.
Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.
Den såldes vidare för någon/några dagar sen, på en komplett motor, skulle vara kul att se vem som har den nu.willemedDERBIN skrev:lever den tror du ?siiimooon skrev:Det räcker med att plocka av cylinder och känna på veven, och plocka av svänghjulskåpan och känna på svänghjul, eller rotor som jag har.MartenRRX skrev: vadå, brukar du klyva motorn lite då och då bara för att "kolla"?
Det är ju inte svårt att plocka av cylinder, så ni kan ju plocka av den och kolla veven hur den mår innan ni köper en ny.
Sen är det inte så att vevlagret skär på en gång, på min så lät motorn konstigt någon månad innan den skar, bytte sen till heboveven, honade cylindern lite och portade den en hel del, och så bytte jag bort den för typ 3 veckor sen.
Exakt, originalveven tål bra mycket mer än man tror.Robiin93 skrev:Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.
Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.
Körde först med en smått portad MHR80cc som verkligen gick skitbra. Varvade väl 13.000rpm när man maxade 6an.siiimooon skrev:Exakt, originalveven tål bra mycket mer än man tror.Robiin93 skrev:Körde med orginal vev med 80cc. Funkade verkligen skit bra i ca 150 mil tills jag bytte för att vara säker. Och då var org veven som ny så ni som inte vet av erfarenhet utan bara gissar kan va tysta.
Och då hade jag bytt allt i min motor förutom växellådan och då veven samt lagerna. Det var MHR80cc jag körde på.
Och MHR är en riktigt bra cylinder, sliter knappt mer än original eftersom den inte varvar så mycket.
Men din var portad om jag inte misstar mig?
Nej, för är den i bra skick är det bortkastade pengar.JagHarEnDerbi skrev:Klart man köper en ny vev om man ska byta till 80cc. Spelar ingen roll om det funkat för någon annan då alla motorer har blivit olika behandlade.
vha ? ....Josef Jabbari skrev:jag kan faktiskt ganska mycket om motorer (pappa är bilmekaniker så..) jag har skruvat sen jag var liten men jag har en kompis och han har en Derbi Senda och har orginal vev och den har klarat sig i tre år så.. men jag tar och säljer skiten eller byter mot nå annat ):