vad är det för fel?! (Aerox 07)

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
davidkb
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 juni 2011, 22:08
Ort: nora
Kontakt:

vad är det för fel?! (Aerox 07)

Inlägg av davidkb »

Min aerox 07 har konstigt axx sen jag bytte rör till leovince zx och vikter,har testat 4,3 och 4,8 g och perfekt munstycke och hårdare kopplings fjädrar. det är inte nåt med luft skruven vet jag.

VAD KAN DET VA?!
davidkb
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

konstigt förklara mer börjar den axxa för sent? typ 30 eller ännu senare?
spårt setup!
Användarens profilbild
davidkb
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 juni 2011, 22:08
Ort: nora
Kontakt:

Inlägg av davidkb »

nej typ vid 10-20
davidkb
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

uhm testa 4g vikter det ska funka väldigt bra jag hade det med leovince zx och den gick bra. men först gav min kompis mig fel vikter han gav mig 6 och sa 4.3 den börja axxa vid 60
spårt setup!
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

jag kör med 3.75 gram men 4 gram ska funka bra ändå
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

lyssna på janee jag fick hjälp av han och efter det så gick den som en klocka :D
spårt setup!
Användarens profilbild
davidkb
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 juni 2011, 22:08
Ort: nora
Kontakt:

Inlägg av davidkb »

är du säker att det är problemet?

en del seger att jag har för hårda kopplings fjädrar.
davidkb
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Har du dragit pluggen i röret?
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

kan vara men då varvar den bara som fan äre det den gör?
spårt setup!
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

ja han har dragit pluggen i röret, men sitter det inte en plugg i ljuddämparn också ?
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

difaren skrev:ja han har dragit pluggen i röret, men sitter det inte en plugg i ljuddämparn också ?
jo sitter en tratt i röret men den är onödig att ta bort. blir lite högvarvigare men blir typ ingen skillnad och så m¨åste du in i expansionskammaren.
spårt setup!
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

aeroxleoZX skrev:
difaren skrev:ja han har dragit pluggen i röret, men sitter det inte en plugg i ljuddämparn också ?
jo sitter en tratt i röret men den är onödig att ta bort. blir lite högvarvigare men blir typ ingen skillnad och så m¨åste du in i expansionskammaren.
okeej :)
Användarens profilbild
Felix616
Varnad
Inlägg: 471
Blev medlem: 6 september 2010, 21:06

Inlägg av Felix616 »

Asså, är det pluggen i mynningen du menar? isf ta bort den för h*lvete
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

nejnej, den har han tagit bort ;)
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

om förgasaren är rätt inställd och tratten vid mynningen är borta så är det vikterna
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

lånar tråden lite

jag har exakt samma problem,har köpt nya kopplingsfjädrar ,ska byta snart.
jag vet inte hur hur tunga vikter jag har men det är polini o dom känns väldigt lätta.
vad tycker ni jag ska göra?
byta vikter O kopplingsfjädrar eller?
förgasaren är rätt instäld för att moppen böar inte..den blöddrar inte heller så jag skulle tro att det är nå jävla variator/kopplings problem :)

edit. min setup är stage 6 pro replica å lättare vikter (tror jag)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Kan nästan lova er att era kopplingar slirar ;) Vanligt problem. Men förklarar mer hur ni menar med att dom axxar konstigt? Blöddrar dom? Möö-ar dom? hackar? Lite mer specifik, annars kan det vara vad som helst ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

KoNG skrev:Kan nästan lova er att era kopplingar slirar ;) Vanligt problem. Men förklarar mer hur ni menar med att dom axxar konstigt? Blöddrar dom? Möö-ar dom? hackar? Lite mer specifik, annars kan det vara vad som helst ;)
vet inte riktigt hur han menar med dåligt axx.
min varvade aldrig upp. och jag tror han menar att den varvar inte uppfören han kmr upp till 10 km/h alltså för tunga vikter.
men varvar den mycket så äre ju slir på kopplingen
spårt setup!
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

min går as segt upp till 25 sen axxar den på som fan upp till 70.
jag har v ringen kvar för att den går knappt fråmåt om jag tar bort den..men när den kommer upp i varv då sticker den iväg...hoppas ni fattar ;)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

some guy skrev:min går as segt upp till 25 sen axxar den på som fan upp till 70.
jag har v ringen kvar för att den går knappt fråmåt om jag tar bort den..men när den kommer upp i varv då sticker den iväg...hoppas ni fattar ;)
mm låter som tunga vikter men att den inte orkar med dragen v ring hum
spårt setup!
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

KoNG skrev:Kan nästan lova er att era kopplingar slirar ;) Vanligt problem. Men förklarar mer hur ni menar med att dom axxar konstigt? Blöddrar dom? Möö-ar dom? hackar? Lite mer specifik, annars kan det vara vad som helst ;)
vad jag förstod så menar dem att den drar iväg före effektkurvan så det blir som mmmmMMMMMMMMMMM när dem ska iväg. och om ni släpper gasen efter att kört fullt ett tag så tar det ett tag att den orkar upp ivarv igen
så då är det för tunga vikter eller för mjuka kopplingsfjädrar.
men blir det värre ju varmare moppen blir så är troligen kopplingen slut eller så bara att den slirar
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

jan-ee skrev:
KoNG skrev:Kan nästan lova er att era kopplingar slirar ;) Vanligt problem. Men förklarar mer hur ni menar med att dom axxar konstigt? Blöddrar dom? Möö-ar dom? hackar? Lite mer specifik, annars kan det vara vad som helst ;)
vad jag förstod så menar dem att den drar iväg före effektkurvan så det blir som mmmmMMMMMMMMMMM när dem ska iväg. och om ni släpper gasen efter att kört fullt ett tag så tar det ett tag att den orkar upp ivarv igen
så då är det för tunga vikter eller för mjuka kopplingsfjädrar.
men blir det värre ju varmare moppen blir så är troligen kopplingen slut eller så bara att den slirar


okej,tack för hjälpen igen jan-ee :D ska ut o byta vikter å kanske fjädrar imorn ;)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

jan-ee , min moppe hackar när jag axxar vad beror det på? för den går så båda när den är varm och kall, kan det vara att remmen slirar? för asså den orkar inte riktigt upp i varv men det hjälper inte med lättare vikter?? och kopplingsfjädrarna borde vara bra :/
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

jan-ee , min moppe hackar när jag axxar vad beror det på? för den går så båda när den är varm och kall, kan det vara att remmen slirar? för asså den orkar inte riktigt upp i varv men det hjälper inte med lättare vikter?? och kopplingsfjädrarna borde vara bra :/
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
davidkb
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 juni 2011, 22:08
Ort: nora
Kontakt:

Inlägg av davidkb »

Tack så mkt till ni som har hjälp mig får hoppas att det funkar bara :)
davidkb
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 522
Blev medlem: 6 juni 2009, 14:24
Ort: Övertorneå

Inlägg av jan-ee »

Nutbreaker skrev:jan-ee , min moppe hackar när jag axxar vad beror det på? för den går så båda när den är varm och kall, kan det vara att remmen slirar? för asså den orkar inte riktigt upp i varv men det hjälper inte med lättare vikter?? och kopplingsfjädrarna borde vara bra :/
kan ju vara att kopplingen slirar ifall du har för starka kopplingsfjädrar men är inte säker.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Tror inte felet ligger i era viktor. Utan främst kopplingen, för mjuk tryckfjäder eller för mjuka kopplingsfjädrar.

För mjuka fjädrar gör så att kopplingen tar i för tidigt innan ens motorn har kommit upp i varv och kraft för att kunna orka köra igång. Det resulterar att kopplingen kommer slungas ut tidigt och ligga och slira i kopplingskålen, detta märks av att mopeden mmmmmmmmmMmmmmm:ar typ tills 10km/h och sedan plötsligt får den varv och drar. Kopplingen ligger alltså och slirar i skålen tills den har kommit upp i varv så den kan börja dra iväg ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

KoNG skrev:Tror inte felet ligger i era viktor. Utan främst kopplingen, för mjuk tryckfjäder eller för mjuka kopplingsfjädrar.

För mjuka fjädrar gör så att kopplingen tar i för tidigt innan ens motorn har kommit upp i varv och kraft för att kunna orka köra igång. Det resulterar att kopplingen kommer slungas ut tidigt och ligga och slira i kopplingskålen, detta märks av att mopeden mmmmmmmmmMmmmmm:ar typ tills 10km/h och sedan plötsligt får den varv och drar. Kopplingen ligger alltså och slirar i skålen tills den har kommit upp i varv så den kan börja dra iväg ;)
Det konstiga med min är att jag har testat alla kopplingsfjädrar och dom hårdaste är för hårda och dom mjukaste är för mjuka då återstår det mellan som jag har i nu och dom har funkat innan, ligger problemet i tryckfjädern/remmen då eller?
Stuntriding is not a crime!
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

tryckfjädern är väl för att få de dära "lilla extra" ?[/code]
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

jo, jag tänkte på det att min rem är sliten som fan så den ska jag byta ut snarast men oom inte det funkar då borde det vara tryckfjäern för annars har jag fan provat allt typ haha
Stuntriding is not a crime!
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

Det är rätt ovanligt att det är remmen om slirar. Fortsätter kopplingen slira trots andra fjädrar, så kan det bero på kopplingsbackarna, ta lite bensin och en stålborste och borsta rent dom ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

hittat en video på youtube...killen har exakt samma problem som jag har. men hans börjar axxa lite tidigare när min moppe har kommit upp i varv så axxar den grymt den är på dom låga varven som den suger tk rör xD

http://www.youtube.com/watch?v=ZPDmp80Hdew

snubben i filmen har ungefär samma setup som jag har.

hjälp mig! :(
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
aeroxleoZX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 362
Blev medlem: 24 april 2011, 16:30
Ort: Glanshammar

Inlägg av aeroxleoZX »

some guy skrev:hittat en video på youtube...killen har exakt samma problem som jag har. men hans börjar axxa lite tidigare när min moppe har kommit upp i varv så axxar den grymt den är på dom låga varven som den suger tk rör xD

http://www.youtube.com/watch?v=ZPDmp80Hdew

snubben i filmen har ungefär samma setup som jag har.

hjälp mig! :(
min var sån fast den varva upp vid 60 och sen byta jag enr mig 2 gram för jag hade fått fel vikter då gick den frpn 0 till full
spårt setup!
Användarens profilbild
some guy
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 512
Blev medlem: 3 november 2010, 11:45

Inlägg av some guy »

aeroxleoZX skrev:
some guy skrev:hittat en video på youtube...killen har exakt samma problem som jag har. men hans börjar axxa lite tidigare när min moppe har kommit upp i varv så axxar den grymt den är på dom låga varven som den suger tk rör xD

http://www.youtube.com/watch?v=ZPDmp80Hdew

snubben i filmen har ungefär samma setup som jag har.

hjälp mig! :(
min var sån fast den varva upp vid 60 och sen byta jag enr mig 2 gram för jag hade fått fel vikter då gick den frpn 0 till full
jag får byta vikter å passa på o byta fjädrar oxå alltså :) hoppas det funkar.återkommer med resultat imorn kväll ;)
Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Användarens profilbild
Nutbreaker
Kinaraket
Inlägg: 1093
Blev medlem: 17 oktober 2010, 12:26

Inlägg av Nutbreaker »

KoNG skrev:Det är rätt ovanligt att det är remmen om slirar. Fortsätter kopplingen slira trots andra fjädrar, så kan det bero på kopplingsbackarna, ta lite bensin och en stålborste och borsta rent dom ;)
. Men jag har en helt ny malossi fly clutch på den :/
Stuntriding is not a crime!
Skriv svar