Sida 1 av 1
Aerox -02 går slött
Postat: 11 juni 2011, 00:19
av Oja
Hallå!
Jag äger en Aerox -02 och problemet är då att det känns som att den inte vill varva upp helt? Den håller sig till ca 40 km/h.
Setup:
cylinder: 70cc
vevparti: nytt vevparti
förgasare: original
munstycke: 100
kopplingsfjädrar: gula (de som följer med zx-paketet)
variator: Hebo Next Generation
variator vikter - 4,9 g
tryckfjäder: original
luftfilter: original
rör: leovince TT
Jag har rengjort förgasaren, kollat igenom cylindern/variatorn och allt ser jättefint ut och jag hittar inget fel? och som sagt så är tändstiftet o'boy brunt!
Någon som vet vad felet kan vara?
(Har testat byta cylinder, rör, variator, koppling & rengjort förgasare)
Tacksam för svar!

Postat: 11 juni 2011, 00:45
av aeroxleoZX
kan få för mkt sopa eller för lite kan va för tunga vikter vilket var mitt problem..
Postat: 11 juni 2011, 00:57
av Oja
tror inte den får för mycket/lite bränsle eftersom att den går rätt rent och tändstiftet ser helt okej ut! skulle dock kunna ta och testa kolla med lite olika vikter, men det känns som att den inte borde gå 50 km/h söligare med ett par för tunga/lätta vikter?
Jag funderade på om det kan vara att jag måste testa med sportluftfilter, men jag har testat köra utan och då går den lika så det känns som att det inte borde vara det?
På min förra moped så hade jag ungefär samma problem, fast då var det att den inte fungerade med högvarviga rör, på denna så kan det vara tvärt om eftersom att jag bara testat med zx/tt (lågvarviga rör) så att jag måste testa med ett högvarvigt rör för att den ska fungera bättre?

Postat: 11 juni 2011, 09:47
av moppenissen96
släng dit Motorforce 17,5 mm förgasare med stage 6 insugsset för det verkar lite liten förgasare till en 70cc setup
Postat: 11 juni 2011, 10:32
av snoppifittan
DU E FÖR FET!
Postat: 11 juni 2011, 12:41
av Oja
samueljohansson96 skrev:släng dit Motorforce 17,5 mm förgasare med stage 6 insugsset för det verkar lite liten förgasare till en 70cc setup
somsagt så känns det som att den ändå borde gå lite snabbare än 40 km/h?

Postat: 12 juni 2011, 16:17
av Oja
Jag har nu gått igenom hela variatorn, testat med ny kopplingsklocka, bytt mellan olika vikter osv osv men det verkade inte bli någon skillnad...
Kan det vara så att jag måste plocka isär motorn och byta lager?

Postat: 12 juni 2011, 16:18
av wille95
sota ur röret
Postat: 12 juni 2011, 16:23
av Oja
wille95 skrev:sota ur röret
Jag är helt säker på att det inte är det!
Postat: 13 juni 2011, 11:30
av Oja
kan det vara att jag har för låg värmegrad på tändstiftet? Kör just nu på originalet (B8HS). Jag har 70 cc men vet dock inte vilken så vet nån vad för tändstift man ska testa med?

Postat: 13 juni 2011, 11:42
av jarken
Leovince TT rör?
...vilka vikter testade du med? Allt över 4g på det röret är stendött... Då får du syndromet som du beskriver.
Har du kvar original vikterna(6gram)? Testa att lägga i 3stycken, och kör en ytterst kort stund, då utesluter du om det är vikterna som är för tunga. Gjorde detta på min neos som sista utväg, och det visade vara det som är felet. Så jag beställde en ny sats med vikter, nu lirar jag på 3gram och den går underbart fint.
MvH
Postat: 13 juni 2011, 11:56
av Oja
jarken skrev:Leovince TT rör?
...vilka vikter testade du med? Allt över 4g på det röret är stendött... Då får du syndromet som du beskriver.
Har du kvar original vikterna(6gram)? Testa att lägga i 3stycken, och kör en ytterst kort stund, då utesluter du om det är vikterna som är för tunga. Gjorde detta på min neos som sista utväg, och det visade vara det som är felet. Så jag beställde en ny sats med vikter, nu lirar jag på 3gram och den går underbart fint.
MvH
Jag har testat både 5,5/4,5 g med Leovince TT/ZX och Stage 6 Pro replica, så jag är helt säker på att det inte är något med vikterna!

Postat: 13 juni 2011, 12:05
av jarken
Oja skrev:jarken skrev:
Jag har testat både 5,5/4,5 g med Leovince TT/ZX och Stage 6 Pro replica, så jag är helt säker på att det inte är något med vikterna!

Är du säker? Ställ upp den på centralstödet och varva ur den, om den varvar ur som den ska är det vikterna.
...som jag tidigare skrev. Allt över 4grams vikter på det röret är _STENDÖTT_, belive me.
Men eftersom du har testat olika rör kan vi ju utesluta att det är avgasröret...
Svårt att sitta framför en skärm och säga vad som är fel på just din moped
MvH
Postat: 13 juni 2011, 12:12
av Oja
jarken skrev:Oja skrev:jarken skrev:
Svårt att sitta framför en skärm och säga vad som är fel på just din moped
MvH
Haha jo det är verkligen svårt att säga vad som är fel om man inte sett problemet med sina egna ögon!
Men jag vill som tro att det är något med förgasare/tändstiftet eller att packningarna i cylindern blivit dåliga eftersom att jag gått igenom exakt allt annat! Ska däremot också testa det du sa om att ställa upp mopeden och kolla att den varvar ut i variatorn!

Postat: 13 juni 2011, 12:53
av aeroxleoZX
står att du har orginal luftburk
dra luftpluggen på den så går den nog bättre tror jag för du behöver nog mer luft till den setupen.
Postat: 14 juni 2011, 02:13
av Oja
aeroxleoZX skrev:står att du har orginal luftburk
dra luftpluggen på den så går den nog bättre tror jag för du behöver nog mer luft till den setupen.
Luftpluggen är dragen, jag har även testat med sportluftfilter osv!
Jag funderar även på att testa sätta på en ny cylinder och kolla hur det gå eftersom att vi öppnade upp cylindern och såg att topplockspackningen hade smält bort, kan detta ha påverkat?

Postat: 14 juni 2011, 02:36
av kevinspeedfight
köp dig ett vikter set, köp ifrån 2,5-5 eller nått och prova där i mellan.
Och som han skrev, ställ upp den på centralstödet och prova och se om den varvar ur, varvar den ur med dom vikterna med hjulet i luften och inte på marken så är dom som sagt för tunga.
Postat: 14 juni 2011, 06:46
av runners
När problemet är som du beskriver ska man först och främst kontrollera att det inte beror på dåligt komp i motorn vilket oftast orsakas av att motorn drar tjuvluft någonstans.
Är cylinder eller toppackning skadade så kommer det att läcka tjuvluft där. Så innan ngt annat så kontrollera detta.

Postat: 15 juni 2011, 12:46
av Oja
runners skrev:När problemet är som du beskriver ska man först och främst kontrollera att det inte beror på dåligt komp i motorn vilket oftast orsakas av att motorn drar tjuvluft någonstans.
Är cylinder eller toppackning skadade så kommer det att läcka tjuvluft där. Så innan ngt annat så kontrollera detta.

Jag bytte cylinder igår till en original men problemet kvarstod då också

Postat: 15 juni 2011, 13:26
av levvan
om du har 70cc setup och den ändå bara gör 40 är det ju något som är väldigt skumt.
glöm allt småpill och gå igenom förgasaren istället.
har du plockat bort vringen?
testa med hårdare tryckfjäder om du har original på fortfarande!
Postat: 16 juni 2011, 02:44
av Oja
jodå v-ringen är borta!
jag kollade med han som ägt mopeden innan mig och han sa att när han ägde den med samma setup som jag har nu så gick den 90-100 km/h och en dag så började den gå jätte slött utan att han gjort något med den.
jag fick en känsla av att det kan vara smuts på membranet (reedsen). kan detta stämma?

Postat: 16 juni 2011, 09:39
av 2stroke
Oja skrev:jodå v-ringen är borta!
jag kollade med han som ägt mopeden innan mig och han sa att när han ägde den med samma setup som jag har nu så gick den 90-100 km/h och en dag så började den gå jätte slött utan att han gjort något med den.
jag fick en känsla av att det kan vara smuts på membranet (reedsen). kan detta stämma?
Tror killen överdrev en hel del, aldrig mer än 75 med ett TT och originalförgasare..
Postat: 20 juni 2011, 21:48
av Oja
Märkte precis nyss en sak, det regnar nu som fan där jag bor och så fort jag kör i vattenpölarna så börjar den axxa upp till kanske 70 km/h

vad kan det bero på?

Postat: 20 juni 2011, 21:56
av Josef Jabbari
jag tycker att du ska byta till större förgasare det är väll 12? orginal på aerox?

Postat: 20 juni 2011, 21:57
av Danne
varför skulle han inte kunna köra med original förgasaren till den setupen?
Postat: 20 juni 2011, 22:02
av Oja
Born2Ride skrev:varför skulle han inte kunna köra med original förgasaren till den setupen?
Jag har testat en 17,5mm förgasare och det blev ingen skillnad

Så jag har gått igenom förgasaren, membranet, variatorn, kopplingen och cylindern. Kan det vara så att kylningen är sönder? med tanke på att den går ca 40 km/h när det är tort ute och ca 70 km/h när jag kör i kalla vattenpölar?

Postat: 20 juni 2011, 23:39
av AEROX 06
har du kollat cdi boxen. har du bytt tänd stift ska vara ett annat till 70cc. kolla så att det finns vatten till kylaren

Postat: 20 juni 2011, 23:47
av Vivaadam
Oja skrev:Born2Ride skrev:varför skulle han inte kunna köra med original förgasaren till den setupen?
Jag har testat en 17,5mm förgasare och det blev ingen skillnad

Så jag har gått igenom förgasaren, membranet, variatorn, kopplingen och cylindern. Kan det vara så att kylningen är sönder? med tanke på att den går ca 40 km/h när det är tort ute och ca 70 km/h när jag kör i kalla vattenpölar?

testa att köra på natten vid ungefär 13 grader, går den då dåligt så skulle jag nog också tro att det är kylaren som spökar, och du måste vara säker på att den inte drar tjuvluft
Postat: 21 juni 2011, 00:08
av Oja
Vivaadam skrev:Oja skrev:Born2Ride skrev:varför skulle han inte kunna köra med original förgasaren till den setupen?
Jag har testat en 17,5mm förgasare och det blev ingen skillnad

Så jag har gått igenom förgasaren, membranet, variatorn, kopplingen och cylindern. Kan det vara så att kylningen är sönder? med tanke på att den går ca 40 km/h när det är tort ute och ca 70 km/h när jag kör i kalla vattenpölar?

testa att köra på natten vid ungefär 13 grader, går den då dåligt så skulle jag nog också tro att det är kylaren som spökar, och du måste vara säker på att den inte drar tjuvluft
Jag får en känsla att den drar tjuvluft?

kan det vara så att när vattnet stänkte så isolerade vattnet lite från tjuvluft?

Det skulle förklara många saker om det vore så
Postat: 21 juni 2011, 00:28
av Maxidude
Möjligt, kör startgas-metoden

Postat: 21 juni 2011, 00:39
av somlow
du kan också testa ett kallare stift

och kolla efter tjyvluft
