Sida 1 av 1

Roxon svårstartad

Postat: 9 juni 2011, 20:42
av Yniq
Tjena TSR, har en Roxon Duel Sm som har blivit rätt svårstartad... Från kallstart brukar det krävas +10 kickar (självklart med choke i) innan den går igång, men precis efter körning eller när den är varm funkar den bra. Vet någon av er vad det kan bero på? :)

Postat: 9 juni 2011, 20:42
av Danne
Finns många saker, men börja med att byta tändstiftet!

Postat: 9 juni 2011, 20:47
av Yniq
Born2Ride skrev:Finns många saker, men börja med att byta tändstiftet!


Har redan gjort det från original B8ES till B6ES, blev snarlikt tyvärr :/

Postat: 9 juni 2011, 20:47
av Tobiiash
har exakt samma på min neos även om jag kprt för typ 1 timme sen och det är 25+ ute :x

Postat: 9 juni 2011, 20:48
av daveneos
Tobiiash skrev:har exakt samma på min neos även om jag kprt för typ 1 timme sen och det är 25+ ute :x
Har samma sak med min neos, måste choka, och sen startar den lite sen kicka igen.
Fast det hände efter att jag hade skruvat på luftskruven och tomgångsskruven efter att jag rensade förgasaren :)

Postat: 9 juni 2011, 20:49
av Yniq
Tobiiash skrev:har exakt samma på min neos även om jag kprt för typ 1 timme sen och det är 25+ ute :x
Samma här, antagligen liknande problem :/

Postat: 9 juni 2011, 20:49
av Danne
kolla om den drar tjuvluft, spruta startgas på alla tänkbara ställen där den kan tänkas dra tjuvluft, går den då upp i varv så drar den tjuvluft.
kan även vara att membranet är kasst, felinställd förgasare, tändspolen osv.

Postat: 9 juni 2011, 20:51
av Yniq
Born2Ride skrev:kolla om den drar tjuvluft, spruta startgas på alla tänkbara ställen där den kan tänkas dra tjuvluft, går den då upp i varv så drar den tjuvluft.
kan även vara att membranet är kasst, felinställd förgasare, tändspolen osv.
Tack för svaren, ska testa det så snart som möjligt :)
Den går faktiskt upp i varv ibland när den bara står på tomgång, men inte mycket, kanske inte har med saken att göra iofs?

Postat: 9 juni 2011, 20:53
av Danne
Ett tips är att du börjar köra på 98 oktan, moppen blir mer lättstartad dessutom får du mer kräm ur motorn ;)

Postat: 9 juni 2011, 20:58
av Yniq
Är inte det mycket dyrare? ;)

Postat: 9 juni 2011, 21:01
av Tobiiash
daveneos skrev:
Tobiiash skrev:har exakt samma på min neos även om jag kprt för typ 1 timme sen och det är 25+ ute :x
Har samma sak med min neos, måste choka, och sen startar den lite sen kicka igen.
Fast det hände efter att jag hade skruvat på luftskruven och tomgångsskruven efter att jag rensade förgasaren :)
Exakt! fast jag har inte pillat men den startar typ men så fort man rör gasen dör den, man måste typ hålla 1/4 gas vid kick när man vet att den startar right? :)

Postat: 9 juni 2011, 21:02
av Danne
Yniq skrev:Är inte det mycket dyrare? ;)
mycket dyrare? nja skiljer sig inte mycket, dessutom tjänar du på att köra med 98 oktan, den går mycket snålare.

Postat: 9 juni 2011, 21:04
av Yniq
Born2Ride skrev:
Yniq skrev:Är inte det mycket dyrare? ;)
mycket dyrare? nja skiljer sig inte mycket, dessutom tjänar du på att köra med 98 oktan, den går mycket snålare.
Toppen i så fall ju! Men ska testa det vid nästa tankning, lär inte bli förrän om 1,5 vecka, tankade fulltank igår...:) Vet du om det bara är att fylla på med 98 direkt i tanken när man har kvar 95?

Postat: 9 juni 2011, 21:11
av willemedDERBIN
jarå
det är bara oktanen som ändras

+1

Postat: 9 juni 2011, 21:14
av Yniq
willemedDERBIN skrev:jarå
det är bara oktanen som ändras

+1
Så bra, tack för svaret :)

Haha, sry för okunnande, men vad är det med +1 och det...?

Postat: 9 juni 2011, 21:14
av Danne
bäst om du kör slut på 95 innan men du kan ju blanda 98 med 95 eftersom bara oktanet höjs.

Postat: 9 juni 2011, 21:19
av Yniq
Born2Ride skrev:bäst om du kör slut på 95 innan men du kan ju blanda 98 med 95 eftersom bara oktanet höjs.
Tar 98 nästa gång reservtanken behövs då :)

Postat: 9 juni 2011, 21:38
av Danne
Yniq skrev:
Born2Ride skrev:bäst om du kör slut på 95 innan men du kan ju blanda 98 med 95 eftersom bara oktanet höjs.
Tar 98 nästa gång reservtanken behövs då :)
låter bra ;)

Postat: 10 juni 2011, 12:01
av derbiofc
Yniq skrev:
Born2Ride skrev:
Yniq skrev:Är inte det mycket dyrare? ;)
mycket dyrare? nja skiljer sig inte mycket, dessutom tjänar du på att köra med 98 oktan, den går mycket snålare.
Toppen i så fall ju! Men ska testa det vid nästa tankning, lär inte bli förrän om 1,5 vecka, tankade fulltank igår...:) Vet du om det bara är att fylla på med 98 direkt i tanken när man har kvar 95?

en full tank räcker typ max 5 dagar för mig.. hur lite drar den egentligen?? :roll:

Postat: 10 juni 2011, 12:34
av Bergsten
Yniq skrev:
willemedDERBIN skrev:jarå
det är bara oktanen som ändras

+1
Så bra, tack för svaret :)

Haha, sry för okunnande, men vad är det med +1 och det...?
"+1" = att man tycker att den personen har rätt eller en poäng där :)

Postat: 10 juni 2011, 12:36
av willemedDERBIN
Bergsten skrev:
Yniq skrev:
willemedDERBIN skrev:jarå
det är bara oktanen som ändras

+1
Så bra, tack för svaret :)

Haha, sry för okunnande, men vad är det med +1 och det...?
"+1" = att man tycker att den personen har rätt eller en poäng där :)
eller att man stöjder den iden

tex om du säger jag ska byta till effektrör
och bergsten säger +1
då vill han också jag ska byta till det eller att han tänkte också säga det :)

Postat: 10 juni 2011, 14:44
av Yniq
derbiofc skrev:
Yniq skrev:
Born2Ride skrev: mycket dyrare? nja skiljer sig inte mycket, dessutom tjänar du på att köra med 98 oktan, den går mycket snålare.
Toppen i så fall ju! Men ska testa det vid nästa tankning, lär inte bli förrän om 1,5 vecka, tankade fulltank igår...:) Vet du om det bara är att fylla på med 98 direkt i tanken när man har kvar 95?

en full tank räcker typ max 5 dagar för mig.. hur lite drar den egentligen?? :roll:
Beror väl helt på hur jag kör...:) Brukar köra kanske 8km under skoldagarna, annars blir det lite då och då, så det blir ju inte så långt ;)
eller att man stöjder den iden

tex om du säger jag ska byta till effektrör
och bergsten säger +1
då vill han också jag ska byta till det eller att han tänkte också säga det :)
Jaha okej, då vet jag! :D

Postat: 13 juni 2011, 16:44
av Yniq
Har en ny fråga...:)
Bakdäcket gnisslar när man rullar moppen långsamt, 5km/h eller nåt kanske, ni fattar. Vet ni vad det kan bero på? Har testat att olja in den stången eller vad man säger som går genom hjulet.

Postat: 13 juni 2011, 16:46
av Ekman
är du säker på att det inte är skivbromsen som gnisslar? :)

Postat: 13 juni 2011, 17:00
av DiNozzan
Yniq skrev:Har en ny fråga...:)
Bakdäcket gnisslar när man rullar moppen långsamt, 5km/h eller nåt kanske, ni fattar. Vet ni vad det kan bero på? Har testat att olja in den stången eller vad man säger som går genom hjulet.
skulle nog säga att bromsen ligger emot :)

Postat: 13 juni 2011, 19:07
av Yniq
Okej, den låter nämligen varje gång däcket snurrat ett varv...:)

Jag vet inte, det låter från navet :o

Postat: 13 juni 2011, 21:32
av ValoPallo
Yniq skrev:
derbiofc skrev:
Yniq skrev: Toppen i så fall ju! Men ska testa det vid nästa tankning, lär inte bli förrän om 1,5 vecka, tankade fulltank igår...:) Vet du om det bara är att fylla på med 98 direkt i tanken när man har kvar 95?

en full tank räcker typ max 5 dagar för mig.. hur lite drar den egentligen?? :roll:
Beror väl helt på hur jag kör...:) Brukar köra kanske 8km under skoldagarna, annars blir det lite då och då, så det blir ju inte så långt ;)
eller att man stöjder den iden

tex om du säger jag ska byta till effektrör
och bergsten säger +1
då vill han också jag ska byta till det eller att han tänkte också säga det :)
Jaha okej, då vet jag! :D
Det är även en synonym med "klockrent" :P

Postat: 17 juni 2011, 22:54
av Yniq
Ang svaren om att det kan vara bromsen, verkar som att det är det nu. Men vad tror ni att felet ligger? O-ringarna eller något sånt?