Derbi blödder problem!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Derbi blödder problem!

Inlägg av Roberto »

Moppen gick bra tills nu en dag sen.
Mk Thrower
76 munstyck (65 org)

Toppade 80 på mätaren kan säga att den är strypt i cdi:n till 10k

Den blöddrar, helt plötsligt vid högre varv ung 8-9k. bytte munstycke och bestycka om. blev inte bättre. Satte på original ostrypt rör med mindre munstycke samma problem. Den blödrar och vill inte gå rent låter nästan som den feltänder.

Kan cdin vara trasig , ska rengöra luftfilter,förgasare. och byta tändstift igen. ? Hjälp
Ekman
F.D Moderator
Inlägg: 4266
Blev medlem: 29 april 2010, 19:56

Inlägg av Ekman »

låter som för stort munstycke men tvivlar då det är samma problem med ostrypt rör om den gick bra förr?
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Absolut, den gick bra innan med samma munstycke. Vet en del om förgasar justeringar och har testat det mesta ink. munstycke. Med hjälp av tändstiftet ser jag också om den får för mycket eller för lite soppa och det är varken det ena utan i princip oboybrun. Tror nästan det är något med tändningen. Den går lite hur den vill. Ena stunden går den bra utan något blödder medans andra går det knappt gasa utan att den dör.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

byt tändstift om de inte är nytt sen kolla efter tjuvluft :P

ligger man på varvstoppet och kör länge så finns risken att man kan bränna boxen ,ja
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

yamaha2pwn skrev:byt tändstift om de inte är nytt sen kolla efter tjuvluft :P

ligger man på varvstoppet och kör länge så finns risken att man kan bränna boxen ,ja
+1

vad haru för luft filtet ;)

hade samma problem med Maxbre här ...det minsta sportluftsfiltret till 70 cc ....
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Jag har inte legat på varvstoppet. Bara ett fåtal gånger. Kör original luftfilter box med plugg avdragen.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Roberto skrev:Jag har inte legat på varvstoppet. Bara ett fåtal gånger. Kör original luftfilter box med plugg avdragen.
testa gå upp/ner i munstycke ....
vad reagerar han då

du kan juh bränt ringarna när du har kört såppas hårt ....
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Fast nej, hur skulle jag lyckats bränna ringarna. Cdi:n stryper vid 10 k jag höll typ 3/4 gas på topp för att inte komma på varvstoppet. Det finns flera Derbi modeller utan strypt cdi original och dem gör lätt 12-13 k beroende på drevning och så. Men ska kolla ,det är inte omöjligt men tror inte det.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Roberto skrev:Fast nej, hur skulle jag lyckats bränna ringarna. Cdi:n stryper vid 10 k jag höll typ 3/4 gas på topp för att inte komma på varvstoppet. Det finns flera Derbi modeller utan strypt cdi original och dem gör lätt 12-13 k beroende på drevning och så. Men ska kolla ,det är inte omöjligt men tror inte det.
jag tror knappast det heller men en brainstorm ;/

men du kan juh ha slitit in dem juh ?

i vilket skicka var cylindern ?
om man kör hårt efter ett tag så slits juh den in dådå men såpass tycker jag inte

men kolla detta
stift
luft
bensinen kanske ?

sen är kag slut på ider ;/
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 420
Blev medlem: 3 augusti 2009, 13:46
Ort: Svedala

Inlägg av Roberto »

Jo, grejer slits. Saken är att motorn gått 620 mil alltså relativt lite för en 05- Derbi. Han som hade den innan körde också trimmat och han har nog kört en del i skog och stigar. Mycket som ska fixas och kollas nu i alla fall.

Förgasaren ( ligger i bensin bad)
Luffiltret (köper luftfilterolja imorgon)
Bytar Stift
Vakum och slangar funkar så inga problem med dem.
Ev kolla in i cylindern och kolla på kolvringarna/kanaler

Ska se vad jag kan göra imorgon.
Återkommer , tack för lite svar i alla fall.
Skriv svar