Aerox typ låst!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
danielsson_1336
Elmoped

Aerox typ låst!

Inlägg av danielsson_1336 »

Min aerox har typ låst sig, rullar ja den framåt så låter det som om den kickar automatiskt och bakåt går den bara riktigt segt.. Det känns som den ligger i en växel inte i friläge, för när jag tryckte den framåt så o gasa så starta den. När jag försöker kicka eller starta den med elstarten rullar den framåt typ 1 dm varje gång jag kickar..
Har inte en aning om vad ja ska göra eller kolla..
Det är en yamaha aerox 03..

Fick ett svar på en annan sida att kopplingen kan ligga i, men vart sitter kopplingen då och hur släpper man den?

Tack på förhand!
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

Skulle nog själv öppna variatorn och kolla hur koppling och allt ser ut först
Om det inte löser sig kanske det är värt o ta en koll i växellådan
danielsson_1336
Elmoped

Inlägg av danielsson_1336 »

#2 ja men vart i variatorn sitter kopplingen..? det är ju en scooter så borde inte finnas någon växellåda..
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

danielsson_1336 skrev:#2 ja men vart i variatorn sitter kopplingen..? det är ju en scooter så borde inte finnas någon växellåda..
efter du tagit bort v-kåpan så sitter det ett fläkthjul längst fram. Lossa på muttern och ta bort fläkt hjulet sen är det bara att fortsätta. kopplingen sitter längst in tror jag
[spoiler]Bild[/spoiler]
Nickarn
Svårstartad skrothög

Inlägg av Nickarn »

danielsson_1336 skrev:#2 ja men vart i variatorn sitter kopplingen..? det är ju en scooter så borde inte finnas någon växellåda..
som sagt som ts sa

Ja såklar det finns det, det är bara en manuel låda
Användarens profilbild
Kirurgen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Kirurgen »

tS skrev:
efter du tagit bort v-kåpan så sitter det ett fläkthjul längst fram. Lossa på muttern och ta bort fläkt hjulet sen är det bara att fortsätta. kopplingen sitter längst in tror jag
Kopplingen sitter väl annars i högersida av variatorn, om du skruvar bort variatorkåpan så sitter ju fläkten på vänster sida och kopplingsklockan på höger? Rätta mig om jag har fel ...
Användarens profilbild
tS
Farsans gamla zündapp

Inlägg av tS »

Kirurgen skrev:
tS skrev:
Kopplingen sitter väl annars i högersida av variatorn, om du skruvar bort variatorkåpan så sitter ju fläkten på vänster sida och kopplingsklockan på höger? Rätta mig om jag har fel ...
jo så är det ju, hehe ber om ursäkt ;)
[spoiler]Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
Kirurgen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Kirurgen »

tS skrev:
Kirurgen skrev:
tS skrev: efter du tagit bort v-kåpan så sitter det ett fläkthjul längst fram. Lossa på muttern och ta bort fläkt hjulet sen är det bara att fortsätta. kopplingen sitter längst in tror jag
jo så är det ju, hehe ber om ursäkt ;)
Man lär sig av sina misstag, kompis! :)

Hur går det för dig Danielsson?
kymcorider
Elmoped

Inlägg av kymcorider »

Det verkar som det ska va koppingsfjädrarna som har gjort sitt. Växelådan/slutväxeln som en annan syftade på kan det inte va eftersom den aldrig går i friläge och om den skulle ha låst sig så skulle moppen inte ens gå att rulla.
Skriv svar