Sida 1 av 1

Insekts skruv rundad på CPI

Postat: 19 februari 2011, 11:46
av ServerError
Jag ska byta galler på mina fram, sido kåpor. Jag tog av sätet och där satt 6 insekts skruvar som håller fast kåporna på min CPI supermoto. Men en av dem har blivit rundad. Hur får jag loss den?

Postat: 19 februari 2011, 12:25
av Smilee
Det enklaste sättet när det gäller rundade insex är att ta en torx som är lite för stor och banka ner i själva skallen på skruven (Notera att den ska gå hela vägen ner) och sedan skruva bort den och byt sedan vid montering :)

Postat: 19 februari 2011, 12:29
av ServerError
Smilee skrev:Det enklaste sättet när det gäller rundade insex är att ta en torx som är lite för stor och banka ner i själva skallen på skruven (Notera att den ska gå hela vägen ner) och sedan skruva bort den och byt sedan vid montering :)
okej tack :)
Men jag vet inte vad torx är?

Postat: 19 februari 2011, 12:30
av willemedDERBIN
och/eller kan det gå med en tång om du har tur ...
leta upp lite 5-56 och lös rosten och sånt först :)

Postat: 19 februari 2011, 12:43
av to0b
googla Torx då!

Postat: 19 februari 2011, 12:43
av ServerError
willemedDERBIN skrev:och/eller kan det gå med en tång om du har tur ...
leta upp lite 5-56 och lös rosten och sånt först :)
Vi har ingen tillräckligt stor tång har redan försökt. Och det finns ingen rost :)

Postat: 19 februari 2011, 12:44
av ServerError
to0b skrev:googla Torx då!
Har gjort det

Postat: 19 februari 2011, 12:56
av Smilee
Då sökte du nog inte riktigt bra ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Torx

Skillnaden mellan torx och insex är att torx har fler "hörn" så om du har tillgång till detta i garaget så banka in en sådan storlek som du anser är lämplig och skruva loss denna :)

Om inte köp detta för det är ett ytterst bra verktyg att ha , eller låna en rörtång / polygrip av grannen :)

Postat: 19 februari 2011, 12:58
av ServerError
Smilee skrev:Det enklaste sättet när det gäller rundade insex är att ta en torx som är lite för stor och banka ner i själva skallen på skruven (Notera att den ska gå hela vägen ner) och sedan skruva bort den och byt sedan vid montering :)
Jag testa nyss det med torx men det går inte heller. Har du ngt annat förslag?

Postat: 19 februari 2011, 12:58
av ServerError
Smilee skrev:Då sökte du nog inte riktigt bra ;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Torx

Skillnaden mellan torx och insex är att torx har fler "hörn" så om du har tillgång till detta i garaget så banka in en sådan storlek som du anser är lämplig och skruva loss denna :)

Om inte köp detta för det är ett ytterst bra verktyg att ha , eller låna en rörtång / polygrip av grannen :)
Aså jag hitta de efter att jag frågade

Postat: 19 februari 2011, 13:01
av Smilee
Okej , med hex menar du ?

Men grejen är att det beror lite på hur skruven sitter, sticker den ut något? isådantfall så kan du använda en hugg mejsel och göra ett jack i skruven och när du har gjort hacket så vinklar du hugg mejseln så att du slår skruven motsols och då brukar den släppa ! :)

Postat: 19 februari 2011, 13:03
av ServerError
Smilee skrev:Okej , med hex menar du ?

Men grejen är att det beror lite på hur skruven sitter, sticker den ut något? isådantfall så kan du använda en hugg mejsel och göra ett jack i skruven och när du har gjort hacket så vinklar du hugg mejseln så att du slår skruven motsols och då brukar den släppa ! :)
Jag mena torx. Ja jag får testa det också. Tack

Postat: 19 februari 2011, 16:26
av G-son
Bästa sättet att få loss en defekt skruv beror på exakt vad den sitter fast i. Gängad i ramen, i metallclips klämda på ramen, metallclips klämda på annan plastkåpa...?

Postat: 19 februari 2011, 16:46
av Smilee
Erik_ skrev:Bästa sättet att få loss en defekt skruv beror på exakt vad den sitter fast i. Gängad i ramen, i metallclips klämda på ramen, metallclips klämda på annan plastkåpa...?
Stämmer mycket bra det, beror helt på vart och hur den sitter fast sedan efter man har den informationen så kan man komma på ett bra sätt att loss den utan att förstöra saker :)

Postat: 19 februari 2011, 17:40
av Hebbe
Fila till minst två jämna kanter på skruven sen tar du en skiftnyckel och skruvar bort den.

Postat: 19 februari 2011, 17:46
av meckarnx-race
Om du har en svetstång och om du kommer åt med den så är det as bra

Postat: 19 februari 2011, 19:11
av ssuzukik50
Om du har en "Dremel" med vinkelslip tillbehör så kan du ta denna o göra ett spår i skruven, vips så har du en spårskruv... Sen tar du bara en plattmejsel och skruver ur den... Går jättesnabbt ;D

Postat: 19 februari 2011, 19:22
av wannaberox
gris-pitt eller såga en skåra i huvet och dra ut med plattmejsel brukar funka för mig

Postat: 19 februari 2011, 19:29
av DiNozzan
jag tänkte precis ställa samma fråga^^

Postat: 19 februari 2011, 19:29
av ssuzukik50
wannaberox skrev:gris-pitt eller såga en skåra i huvet och dra ut med plattmejsel brukar funka för mig
Problemet med grispitt är att man kan vidga skruven såpass mycket att gängorna i materialet skruven sitter fast i vidgas och då blir oanvändbara... :shock:

Postat: 19 februari 2011, 19:34
av wannaberox
sant, men om huvet går av har man inte så många altenativ, aight?

Postat: 19 februari 2011, 19:34
av DiNozzan
En lite fråga bara, (tycker att det stämmer bra i denna tråd)
nu när jag skulle ta bort en skruv så gick den av vid huvet, vad ska jag göra? jag har försökt att greppa den med en tång med det gick inte:(

Postat: 19 februari 2011, 19:46
av ServerError
ssuzukik50 skrev:Om du har en "Dremel" med vinkelslip tillbehör så kan du ta denna o göra ett spår i skruven, vips så har du en spårskruv... Sen tar du bara en plattmejsel och skruver ur den... Går jättesnabbt ;D
Gjorde det med en båg fil ska bara hitta en bred nog skruvmejsel nu.

Postat: 19 februari 2011, 19:47
av DiNozzan
ServerError skrev:
ssuzukik50 skrev:Om du har en "Dremel" med vinkelslip tillbehör så kan du ta denna o göra ett spår i skruven, vips så har du en spårskruv... Sen tar du bara en plattmejsel och skruver ur den... Går jättesnabbt ;D
Gjorde det med en båg fil ska bara hitta en bred nog skruvmejsel nu.
ta kniv;D

Postat: 19 februari 2011, 20:21
av G-son
DiNozzan skrev:En lite fråga bara, (tycker att det stämmer bra i denna tråd)
nu när jag skulle ta bort en skruv så gick den av vid huvet, vad ska jag göra? jag har försökt att greppa den med en tång med det gick inte:(
Även det beror på vad skruven sitter i, åtkomlighet, skruvstorlek o.s.v. Det finns inga generella svar för unika situationer.

Postat: 19 februari 2011, 21:35
av Danne
willemedDERBIN skrev:och/eller kan det gå med en tång om du har tur ...
leta upp lite 5-56 och lös rosten och sånt först :)
tång funkar alltid dra åt så in i helvete bara! :lol:

Postat: 20 februari 2011, 09:08
av Speedfighter nr 1
Bora bara rakt igenom skruven det funkar hur jävla bra som helst.

Postat: 20 februari 2011, 09:49
av ServerError
Born2Ride skrev:
willemedDERBIN skrev:och/eller kan det gå med en tång om du har tur ...
leta upp lite 5-56 och lös rosten och sånt först :)
tång funkar alltid dra åt så in i helvete bara! :lol:
men skruven är rund så den greppar inte

Postat: 20 februari 2011, 09:49
av ServerError
Speedfighter nr 1 skrev:Bora bara rakt igenom skruven det funkar hur jävla bra som helst.
Och sen?

Postat: 20 februari 2011, 10:55
av CaToXXo
Men herregud människa har du ingen fantasi?

Postat: 20 februari 2011, 11:21
av ssuzukik50
wannaberox skrev:sant, men om huvet går av har man inte så många altenativ, aight?
Sant ;)

Postat: 20 februari 2011, 11:53
av ServerError
CaToXXo skrev:Men herregud människa har du ingen fantasi?
Joo men jag har testat allt jag har hittat på. det ända som finns kvar är att göra en skåra i kåpan och dra av den