Moppe eller epa?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 378
Blev medlem: 1 maj 2010, 12:18
Ort: Järfälla

Moppe eller epa?

Inlägg av Bjule »

Nu blir det ju am kortet men är det
Epa elr moppe som gäller? vad tycker ni motivera gärna!
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
Användarens profilbild
tlllm
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 12 maj 2010, 21:53

Inlägg av tlllm »

jag skulle valt epa om jag hade haft pengar till det :D
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

En vettig traktor kostar kraftiga pengar att köpa idag.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 378
Blev medlem: 1 maj 2010, 12:18
Ort: Järfälla

Inlägg av Bjule »

Mjo sant.
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Bjule skrev:Mjo sant.
man köper 2-3 mopeder för samma pengar snart nog.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

nej föfan köp en beta ark :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag säger såhär. Jag har moppe, tycker det är skönt. Men nu på vintern känner jag att epa hade varit härligare. Så har du råd, köp en epa ;)
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
riejudrac03
Elmoped
Inlägg: 71
Blev medlem: 6 maj 2010, 15:27
Ort: boden
Kontakt:

Inlägg av riejudrac03 »

Helt klart en epa men de kostar ju ganska mycke mer som sagt :)
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

Epa kan du ju köra med året om utan att behöva bry dig om vädret så mycket eftersom du har tak över huvudet så köp en sådan! Men driftkostnaderna är nog jobbigast eftersom volvo bilarna drar en del bensin :o
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

philip95 skrev:Epa kan du ju köra med året om utan att behöva bry dig om vädret så mycket eftersom du har tak över huvudet så köp en sådan! Men driftkostnaderna är nog jobbigast eftersom volvo bilarna drar en del bensin :o
En epa drar bortåt 2 liter milen i vissa fall.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
samme1
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 5 december 2010, 10:30

Inlägg av samme1 »

Köp moped

* skönt på sommaren att bara glida runt
* Inte så farligt dyra i drift
* Billigare i inköp än en epa

:D
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 8 augusti 2010, 22:00

Inlägg av MrX rider »

Skåningens-handelsbod skrev:
philip95 skrev:Epa kan du ju köra med året om utan att behöva bry dig om vädret så mycket eftersom du har tak över huvudet så köp en sådan! Men driftkostnaderna är nog jobbigast eftersom volvo bilarna drar en del bensin :o
En epa drar bortåt 2 liter milen i vissa fall.
därför kör man diesel 8)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

MOPED!

Bara utgifter med en a-traktor/epa, svindyra att köpa om du ska ha en fin som funkar bra i motor och låda/lådor.

Köper du en mindre fin traktor för en billigare peng som du ska göra iordning så blir det ändå dyrt i längden med alla grejer.

Drar väldigt mycket bensin = får lägga ut väldigt mycket pengar på bara bensin.

Om nått pajjar i motor/el mm, som inte alls är ovanligt, så är det inte alls billigt att laga.

Kan va kul att ha på vintern att åka runt o sladda med osv, det håller jag med om :D
Men tänk efter lite, speciellt på sommaren, då man ska köra ner på stan med sin traktor till exempel, ligger i max 30 km/h och stoppar upp hela trafiken. Det är inte så kul de heller.

Så mitt tips är moped, om du inte har väldigt mycket pengar som du vill i princip slänga i sjön, för man får sällan något tillbaka på en traktor. Oftast bara massa utgifter.

Nu låter jag väldigt negativ :( men det är min åsikt om traktorer, skriver inte detta för att jag inte gillar traktorer, utan jag tycker det är väldigt kul att åka i en traktor speciellt på vintern, men allt en en stor jävla utgift för plånboken :D
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
stektkorv
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 443
Blev medlem: 13 april 2010, 14:36
Ort: Överkalix <3 ;P
Kontakt:

Inlägg av stektkorv »

säger moppe, epa skull endast va bra till att köra under vintern med :)
Jag: Var sitter förgasaren då?

Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)

FAIL
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Du får en skiiiiiiiiiiiit fet moppe för 1/3 av vad en "skiiiiiiiiit" fet traktor kostar.
Jag säger moppe, det finns ändå något som kallas att gå/ta bussen på vintern, så jobbigt är det inte :) Möjligtvis att traktor hade vart liiiiiiiiite trevligare på vintern med värme osv... Men moped säger jag :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 20 augusti 2010, 17:44
Ort: Nybro

Inlägg av YamahaFille »

Jag har själv haft epa (volvo duett -62, alltså en riktigt gammal).
Den drog ca 1,5 - 2 liter/mil!
Jag köpte den för 14k och sålde den för 20k, men fick byta bakaxel och en massa saker så jag tjänade inget på den igentligen!

Hade dock väldigt roligt med den, hade ju spärr så de gick lite fortare än 30 ibland :P

Polisen säger själva att dom vill ha bort alla epor/a-traktorer från vägarna, så dom är ju på en så fort dom ser när man kör :o

Jag skaffade ju moppe efter ett år (skaffade epan när jag var 15) för jag tröttnade på att nästan bara meka med den hela tiden + att polisen fixa ombess o böter, så hade ett helvete ett tag xD

Så om du tycker det är kul att meka mkt så skaffa en epa, annars moppe :)
Sen finns det ju för och nackdelar med både epa o moppe som du kan läsa!

Till slut, Tänk på vad som passar dig bäst så blir de nog bra :D
Bild
Bild
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 maj 2008, 21:12
Ort: slättsjö

Inlägg av puchmogge »

Köp epa eller a-traktor för det är inte så farligt med bensinen om du hittar en med frisk motor för då drar det inte mer än 1l milen och tak över huvudet
eliasl93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 januari 2009, 20:08
Ort: nyköping

Inlägg av eliasl93 »

puchmogge skrev:Köp epa eller a-traktor för det är inte så farligt med bensinen om du hittar en med frisk motor för då drar det inte mer än 1l milen och tak över huvudet
då kostar de ju skit mkt o köpa?
Användarens profilbild
J.O_bultaco
Svårstartad skrothög
Inlägg: 168
Blev medlem: 14 juni 2008, 23:20
Ort: Uppsala

Inlägg av J.O_bultaco »

köp traktor!
kör ifrån alla trötta köpetrims modifierade mopeder "som går "90" urpluggade, och "130" med tk rör", är mer pökvänligt än en moppe, låter högre än en moppe, spelar musik mycket högre än en moppe, luktar mer doftgran än en moppe, mycket varmare och torrare än en moppe, du kan inte vurpa, och du kan sladda bredare. och den står sig garanterat i värde när du säljer!
J.O
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

J.O_bultaco skrev:köp traktor!
kör ifrån alla trötta köpetrims modifierade mopeder "som går "90" urpluggade, och "130" med tk rör", är mer pökvänligt än en moppe, låter högre än en moppe, spelar musik mycket högre än en moppe, luktar mer doftgran än en moppe, mycket varmare och torrare än en moppe, du kan inte vurpa, och du kan sladda bredare. och den står sig garanterat i värde när du säljer!
En moped med bra setup osv som går i "130" som du sa (Med bra setup) drar nog garanterat skiten ur varenda jävla traktor i acceleration en bra bit upp på mätaren... Och det är verkligen inte coolt att en traktor har massa hål i ljuddämparen så den låter förjävligt :lol:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

som många säger så är det inte ovanligt att saker pajjar på epa-traktor och kostar stora summor pengar.
själv så skulle jag aldrig sätta mig i en sån där bönde hemmabygge.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Born2Ride skrev:som många säger så är det inte ovanligt att saker pajjar på epa-traktor och kostar stora summor pengar.
själv så skulle jag aldrig sätta mig i en sån där bönde hemmabygge.
+1!
Bild

Jag är odödlig
karlsson54
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 september 2010, 20:03

Inlägg av karlsson54 »

jag fattar inte varför alla bara säger att epa/ a-traktorer bara krånglar hela tiden! vafan era föräldrars bilar krånglar la inte hela tiden, varför skulle då en traktor göra det?!
Sen som alla säger att dem bara drar bensin är ju till viss del sant men de drar ju lika mycket som en vanlig bil (beroende på hur man kör) och om ni klagar på att en epa drar mycket bensin hur ska det då gå när ni skaffar bil?

jag tycker du ska köpa epa!:D
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 20 november 2010, 12:52

Inlägg av Asyntiaa »

Moped lätt! du kan alldrig ha lika kul me en epa + mer gemenskap med moppe!
Porsche boxter 2011 <3
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped
Inlägg: 132
Blev medlem: 20 november 2010, 12:52

Inlägg av Asyntiaa »

karlsson54 skrev:jag fattar inte varför alla bara säger att epa/ a-traktorer bara krånglar hela tiden! vafan era föräldrars bilar krånglar la inte hela tiden, varför skulle då en traktor göra det?!
Sen som alla säger att dem bara drar bensin är ju till viss del sant men de drar ju lika mycket som en vanlig bil (beroende på hur man kör) och om ni klagar på att en epa drar mycket bensin hur ska det då gå när ni skaffar bil?

jag tycker du ska köpa epa!:D
epa är för bondar c: + epa krånglar som fan o kostar som fan att fixa..
isf ska man ha en 740 inte en ful duett jävel iaf:D
Porsche boxter 2011 <3
Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 378
Blev medlem: 1 maj 2010, 12:18
Ort: Järfälla

Inlägg av Bjule »

okey tack för svar ni får gärna lämna mer svar!, jag har 3 polare med epor o alla går bra och e fina. tänkte köpa en epa för 35k, och sedan ta hand om den. Hur mycket tror ni jag får tillbaka av dom 35k?
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
Användarens profilbild
YamahaFille
Svårstartad skrothög
Inlägg: 300
Blev medlem: 20 augusti 2010, 17:44
Ort: Nybro

Inlägg av YamahaFille »

karlsson54 skrev:jag fattar inte varför alla bara säger att epa/ a-traktorer bara krånglar hela tiden! vafan era föräldrars bilar krånglar la inte hela tiden, varför skulle då en traktor göra det?!
Sen som alla säger att dem bara drar bensin är ju till viss del sant men de drar ju lika mycket som en vanlig bil (beroende på hur man kör) och om ni klagar på att en epa drar mycket bensin hur ska det då gå när ni skaffar bil?

jag tycker du ska köpa epa!:D
Epor/a-traktorer drar i allmännhet mellan 1 liter och uppåt med tanke på att man sitter och plågar den i höga varv på 2:an. Om man kör lagligt då :wink:

Gamla bilar = mkt mek!! Däremot 740 osv borde ju hålla bättre för de är ju inte så jätte gamla.
Bild
Bild
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

MrX rider skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
philip95 skrev:Epa kan du ju köra med året om utan att behöva bry dig om vädret så mycket eftersom du har tak över huvudet så köp en sådan! Men driftkostnaderna är nog jobbigast eftersom volvo bilarna drar en del bensin :o
En epa drar bortåt 2 liter milen i vissa fall.
därför kör man diesel 8)


Eller så kan du ju köpa mopedbil xD Man hittar ju en i bra skicka för runt 40 000 och är billigare i drift och krånglar inte lika mycket.
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
eliasl93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 januari 2009, 20:08
Ort: nyköping

Inlägg av eliasl93 »

karlsson54 skrev:jag fattar inte varför alla bara säger att epa/ a-traktorer bara krånglar hela tiden! vafan era föräldrars bilar krånglar la inte hela tiden, varför skulle då en traktor göra det?!
Sen som alla säger att dem bara drar bensin är ju till viss del sant men de drar ju lika mycket som en vanlig bil (beroende på hur man kör) och om ni klagar på att en epa drar mycket bensin hur ska det då gå när ni skaffar bil?

jag tycker du ska köpa epa!:D
hur de ska gå när vi skaffar bil? joo när man blir äldre så kan man skaffa ett så kallat jobb, då får man plötsligt råd med bensin :wink: problem solved.

palla lägga alla pengar på bensin till en skruttig epa
karlsson54
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 september 2010, 20:03

Inlägg av karlsson54 »

eliasl93 skrev:
karlsson54 skrev:jag fattar inte varför alla bara säger att epa/ a-traktorer bara krånglar hela tiden! vafan era föräldrars bilar krånglar la inte hela tiden, varför skulle då en traktor göra det?!
Sen som alla säger att dem bara drar bensin är ju till viss del sant men de drar ju lika mycket som en vanlig bil (beroende på hur man kör) och om ni klagar på att en epa drar mycket bensin hur ska det då gå när ni skaffar bil?

jag tycker du ska köpa epa!:D
hur de ska gå när vi skaffar bil? joo när man blir äldre så kan man skaffa ett så kallat jobb, då får man plötsligt råd med bensin :wink: problem solved.

palla lägga alla pengar på bensin till en skruttig epa
men nu när man är yngre så kan man skaffa ett så kallat sommarjobb.
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

karlsson54 skrev:
eliasl93 skrev:
karlsson54 skrev:jag fattar inte varför alla bara säger att epa/ a-traktorer bara krånglar hela tiden! vafan era föräldrars bilar krånglar la inte hela tiden, varför skulle då en traktor göra det?!
Sen som alla säger att dem bara drar bensin är ju till viss del sant men de drar ju lika mycket som en vanlig bil (beroende på hur man kör) och om ni klagar på att en epa drar mycket bensin hur ska det då gå när ni skaffar bil?

jag tycker du ska köpa epa!:D
hur de ska gå när vi skaffar bil? joo när man blir äldre så kan man skaffa ett så kallat jobb, då får man plötsligt råd med bensin :wink: problem solved.

palla lägga alla pengar på bensin till en skruttig epa
men nu när man är yngre så kan man skaffa ett så kallat sommarjobb.
med dom pengarna sparar man till en första bil :)
eliasl93
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 12 januari 2009, 20:08
Ort: nyköping

Inlägg av eliasl93 »

RoxxoR skrev:
karlsson54 skrev:
eliasl93 skrev: hur de ska gå när vi skaffar bil? joo när man blir äldre så kan man skaffa ett så kallat jobb, då får man plötsligt råd med bensin :wink: problem solved.

palla lägga alla pengar på bensin till en skruttig epa
men nu när man är yngre så kan man skaffa ett så kallat sommarjobb.
med dom pengarna sparar man till en första bil :)
+1 o palla jobba hela sommarn för att åka epa-_-
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

philip95 skrev:
MrX rider skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: En epa drar bortåt 2 liter milen i vissa fall.
därför kör man diesel 8)


Eller så kan du ju köpa mopedbil xD Man hittar ju en i bra skicka för runt 40 000 och är billigare i drift och krånglar inte lika mycket.
Mopedbil är bara gay.. Hellre traktor än mopedbil iaf! :o
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög
Inlägg: 328
Blev medlem: 1 oktober 2010, 20:15
Ort: Höör

Inlägg av philip95 »

ktm_danielsson skrev:
philip95 skrev:
MrX rider skrev: därför kör man diesel 8)


Eller så kan du ju köpa mopedbil xD Man hittar ju en i bra skicka för runt 40 000 och är billigare i drift och krånglar inte lika mycket.
Mopedbil är bara gay.. Hellre traktor än mopedbil iaf! :o


Det är inte gay, men det är FJORTIS iallafall :lol:
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Användarens profilbild
wcat
Svårstartad skrothög
Inlägg: 198
Blev medlem: 3 oktober 2010, 09:29

Inlägg av wcat »

ktm_danielsson skrev:
philip95 skrev:
MrX rider skrev: därför kör man diesel 8)


Eller så kan du ju köpa mopedbil xD Man hittar ju en i bra skicka för runt 40 000 och är billigare i drift och krånglar inte lika mycket.
Mopedbil är bara gay.. Hellre traktor än mopedbil iaf! :o
word :wink:
hur mycket en anka försöker så kan den aldrig bli en svan
Skriv svar