Hjälp med ny kedja! (Har bytt dreven)...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Hjälp med ny kedja! (Har bytt dreven)...

Inlägg av SickRazer »

Tjenare!
Har bytt fram och bakdrev från 11-48 original till 13-52 på min Rieju Drac 04... Men originalkedjan verkar vara för kort, den sitter så spänt att det inte går att rulla på hjulet... Så jag undrar nu vad jag ska ha för kedja som passar, och hur man vet vad det är för storlek på den... Hade tänkt mig en vit kedja som lite extra styling.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Om du köper en kedja så är det nog ingen risk att den är för kort,brukar behöva korta av kedjan ca 20 cm till min rrx.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

rrxmacke skrev:Om du köper en kedja så är det nog ingen risk att den är för kort,brukar behöva korta av kedjan ca 20 cm till min rrx.
Ok, men är alla kedjorna lika långa eller vadå? hur vet jag att det inte är en för kort kedja jag köper? Har du någon länk till någon bra kedja som du tror skulle passa i det här läget?
Användarens profilbild
rrxmacke
Elmoped

Inlägg av rrxmacke »

Enklast är väl om du mäter den du har nu och lägger till så många centimeter som fattas.Sen går du till närmsta mc butik och säger vad du ska ha och hur lång den måste vara.Känns onödigt att beställa om du bara ska ha en kedja. mitt tips iaf :)

btw RK kedjor är riktigt bra.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

rrxmacke skrev:Enklast är väl om du mäter den du har nu och lägger till så många centimeter som fattas.Sen går du till närmsta mc butik och säger vad du ska ha och hur lång den måste vara.Känns onödigt att beställa om du bara ska ha en kedja. mitt tips iaf :)

btw RK kedjor är riktigt bra.
Jo, det kan ju vara bra att göra, tack för svaret :)
BodilRacing
Elmoped

Inlägg av BodilRacing »

när man köper kedja anger man hur många länkar man ska ha, så räkna hur många länkar du har nu och så lägger du till några länkar när du köper ny. Och så ska du nog ha storlek 420 på kedjan (420= 4,20mm inutti en kedjelänk)
:)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

BodilRacing skrev:när man köper kedja anger man hur många länkar man ska ha, så räkna hur många länkar du har nu och så lägger du till några länkar när du köper ny. Och så ska du nog ha storlek 420 på kedjan (420= 4,20mm inutti en kedjelänk)
:)
OK, tack för svaret! Ska dra till en cykel och motor affär efter att jag kikat på hur många länkar kedjan har och kolla om de har en kedja som passar.
Låst