drar moppen MYCKET mer med en 17,5mm förgasare?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

drar moppen MYCKET mer med en 17,5mm förgasare?

Inlägg av Aerox_Isse »

tjenare, funderar på att fixa på en 17,5a förgasare på moppen. jag undrar om den drar jävligt mycket bensin då? också har jag effektrör på såklart. ska sitta på en aerox om det har någon betydelse.
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

Jag har 17,5 på min, med gianelli rör(dock är de Derbi), och det drar ju inte lite kan jag säga. Fast jag är ju ingen som ligger o kör i 30 hela tiden heller haha, men min drar mycket iallafall :)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

karlssonlysekil skrev:Jag har 17,5 på min, med gianelli rör(dock är de Derbi), och det drar ju inte lite kan jag säga. Fast jag är ju ingen som ligger o kör i 30 hela tiden heller haha, men min drar mycket iallafall :)
haha okey, jag lär ju inte ligga i 30 heller.... ;)
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

MEN det beror ju helt på vad man tycker är mycket, nu jämför jag såklart med en original moped och då drar den mycket mer. Sen är det ju egentligen inte så mycket men du förstår ;)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

karlssonlysekil skrev:MEN det beror ju helt på vad man tycker är mycket, nu jämför jag såklart med en original moped och då drar den mycket mer. Sen är det ju egentligen inte så mycket men du förstår ;)
okey, är det värt att köpa? det är ju inte så dyrt, och vill ha en effektökning på moppen ;)
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

Ja absolut!:)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

ktm_danielsson skrev:Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Jo, det är sant... Min Drac drar nästan dubbelt så mycket nu med effektrör och 86 munstycke än vad den gjorde original...
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
Jo relativt "mycket" om man jämför med min gamla fs1a, tror jag tanka den 4 gånger på hela sommaren :lol: Fast körde inte så brutalt mycket :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

ktm_danielsson skrev:
karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
Jo relativt "mycket" om man jämför med min gamla fs1a, tror jag tanka den 4 gånger på hela sommaren :lol: Fast körde inte så brutalt mycket :)
Bra ju! I somras, när jag hade fått mitt kort och körde med gianelli röret på så tankade jag var annan- var tredje dag. :S
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:
karlssonlysekil skrev: Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
Jo relativt "mycket" om man jämför med min gamla fs1a, tror jag tanka den 4 gånger på hela sommaren :lol: Fast körde inte så brutalt mycket :)
Bra ju! I somras, när jag hade fått mitt kort och körde med gianelli röret på så tankade jag var annan- var tredje dag. :S
Hahah, jo vet hur det är, på en vecka i somras tanka jag fler gånger än på hela sommaren ( med just den moppen då ) :lol:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

ktm_danielsson skrev:
karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev: Jo relativt "mycket" om man jämför med min gamla fs1a, tror jag tanka den 4 gånger på hela sommaren :lol: Fast körde inte så brutalt mycket :)
Bra ju! I somras, när jag hade fått mitt kort och körde med gianelli röret på så tankade jag var annan- var tredje dag. :S
Hahah, jo vet hur det är, på en vecka i somras tanka jag fler gånger än på hela sommaren ( med just den moppen då ) :lol:
Hahah inte lätt att va moppepojk och moppekåt ;) glad att de har gått över på mig nu haha!
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

karlssonlysekil skrev: Hahah inte lätt att va moppepojk och moppekåt ;) glad att de har gått över på mig nu haha!
Haha mja, åker inte direkt o börnar på närmsta ica parkering. Men vill alltid trimma mer så det kostar ju ändå :lol:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

ktm_danielsson skrev:
karlssonlysekil skrev: Hahah inte lätt att va moppepojk och moppekåt ;) glad att de har gått över på mig nu haha!
Haha mja, åker inte direkt o börnar på närmsta ica parkering. Men vill alltid trimma mer så det kostar ju ändå :lol:
Suget för höga hastigheter går aldrig bort!:D
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:
karlssonlysekil skrev: Hahah inte lätt att va moppepojk och moppekåt ;) glad att de har gått över på mig nu haha!
Haha mja, åker inte direkt o börnar på närmsta ica parkering. Men vill alltid trimma mer så det kostar ju ändå :lol:
Suget för höga hastigheter går aldrig bort!:D
Riktigt jävla sant det ;)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

ktm_danielsson skrev:
karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev: Haha mja, åker inte direkt o börnar på närmsta ica parkering. Men vill alltid trimma mer så det kostar ju ändå :lol:
Suget för höga hastigheter går aldrig bort!:D
Riktigt jävla sant det ;)
Haha jaa!:D
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

men visst kommer det inte göra så mycket på toppfarten? ;) och en till fråga, när man har större förgasare visst behöver man mindre munstycke till sin setup då? och vi säger att jag tex har 86 i munstycke med en 12mm förgasare, och sen när jag skaffar 17,5mm behöver jag typ 76 eller något? :wink:
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
jo jag vet, men mopeder har sådan jävla liten tank tycker jag. hatar när man är ute och kör också lägger moppen av, så kollar man i tanken och sern att det är torrt. men aja får väll kolla efter lite oftare :wink:
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Jag märkte ingen större skillnad iaf, har kört längre sträckor (ca 25min fram och tillbaka + andra småsträckor) och den har bara dragit ca 2-3liter, maxfart hela tiden och 70cc, effektrör och 17,5mm förgasare

Förresten om du ska köpa 17,5mm förgasare och vill ha en med autochoke så hör av dig till mig, säljer min
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 november 2009, 23:59

Inlägg av Aerox_Isse »

2stroke skrev:Jag märkte ingen större skillnad iaf, har kört längre sträckor (ca 25min fram och tillbaka + andra småsträckor) och den har bara dragit ca 2-3liter, maxfart hela tiden och 70cc, effektrör och 17,5mm förgasare

Förresten om du ska köpa 17,5mm förgasare och vill ha en med autochoke så hör av dig till mig, säljer min
hur mycket ska du ha, och vad är det för märke?
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

Aerox_Isse skrev:
2stroke skrev:Jag märkte ingen större skillnad iaf, har kört längre sträckor (ca 25min fram och tillbaka + andra småsträckor) och den har bara dragit ca 2-3liter, maxfart hela tiden och 70cc, effektrör och 17,5mm förgasare

Förresten om du ska köpa 17,5mm förgasare och vill ha en med autochoke så hör av dig till mig, säljer min
hur mycket ska du ha, och vad är det för märke?
Kolla din pmbox :P
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

med 17,5mm, effekt och 70cc drar det rätt mkt :)
Men om man vill ha en moped som går bra får det ju kosta vad det vill, inte sant?
Användarens profilbild
^Nilsson^
Svårstartad skrothög
Inlägg: 271
Blev medlem: 22 december 2008, 22:46
Ort: Ysby
Kontakt:

Inlägg av ^Nilsson^ »

Ska jag va ärlig så tycker jag inte det är lönt att skaffa 17.5 mm förgasare till effektrör, dricker bara mer bensin o ger inte mycket effekt.

Har själv en aerox med effektrör och 12mm org förgasare, och jag märker knappt någon skillnad på min och min kompis aerox med likadant rör (stage6 pro replica) och 17.5mm förgasare :)
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

^Nilsson^ skrev:Ska jag va ärlig så tycker jag inte det är lönt att skaffa 17.5 mm förgasare till effektrör, dricker bara mer bensin o ger inte mycket effekt.

Har själv en aerox med effektrör och 12mm org förgasare, och jag märker knappt någon skillnad på min och min kompis aerox med likadant rör (stage6 pro replica) och 17.5mm förgasare :)
Kan ju bero på andra inställningar så som variator också, jag märkte iaf stor skillnad med ny förgasare :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Att byta till större förgasare gör inte mycket på toppfarten, men det blir 3-5 km mera, men ofta gör det mycket på motorstyrka och acc. En större förgasare ger bättre kylning än en mindre. Ska man fortsätta att trimma vidare så är det aldrig fel att byta redan från början från mindre till större förgasare. Men kolla även insugsröret innan du köper större förgasare, ofta är detta en flaskhals som bör bytas ut till större också. Har du ett insugsrör som är 12mm spelar det inte någon roll om du bytar till större förgasare, då blir skiten det samma som förut. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

ger inte ett skit på org cylinder
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
haha skojar du med oss eller? ni tycker alltså att en moppe med 17,5 + rör som drar 1l+-/milen är LITE? :roll:
en soppa snål modern bil tar under halvlitern och dom har något mer effekt än en effektrörs moppe..
fattar inte hur ni resonerar :)
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

guth skrev:
karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:Äsch, 17 + rör är inte så jävla farligt, jag tycker inte min med 28mm, avstämt rör o portad cylinder osv drar speciellt överdrivet mycket :)
Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
haha skojar du med oss eller? ni tycker alltså att en moppe med 17,5 + rör som drar 1l+-/milen är LITE? :roll:
en soppa snål modern bil tar under halvlitern och dom har något mer effekt än en effektrörs moppe..
fattar inte hur ni resonerar :)
Slår vad om att någon sån skit bil som du snackar om blir dragen av ex antal moppar i axx en bit :) Fan man kan ju inte ha nån sån klen bil :P

Edit : En moppe drar knappast 1liter milen?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

ktm_danielsson skrev:
guth skrev:
karlssonlysekil skrev: Nej jag menar det, mopeder drar ju inte mycket. Men jämför du din moped och den setupen med en originalare så drar den ju "mycket" :)
haha skojar du med oss eller? ni tycker alltså att en moppe med 17,5 + rör som drar 1l+-/milen är LITE? :roll:
en soppa snål modern bil tar under halvlitern och dom har något mer effekt än en effektrörs moppe..
fattar inte hur ni resonerar :)
Slår vad om att någon sån skit bil som du snackar om blir dragen av ex antal moppar i axx en bit :) Fan man kan ju inte ha nån sån klen bil :P

Edit : En moppe drar knappast 1liter milen?
Haha vad snackar guth om
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

karlssonlysekil skrev:
ktm_danielsson skrev:
guth skrev: haha skojar du med oss eller? ni tycker alltså att en moppe med 17,5 + rör som drar 1l+-/milen är LITE? :roll:
en soppa snål modern bil tar under halvlitern och dom har något mer effekt än en effektrörs moppe..
fattar inte hur ni resonerar :)
Slår vad om att någon sån skit bil som du snackar om blir dragen av ex antal moppar i axx en bit :) Fan man kan ju inte ha nån sån klen bil :P

Edit : En moppe drar knappast 1liter milen?
Haha vad snackar guth om
frågan är vi ni snackar om?
och ja, inte ovanligt att en moppe trimmad med rör och förgasare tar runt litern :) min , och mina kompisars moppar (AM6 urplugg typ) dricker alla därikring..

märks att du inte är det MINSTA insatt vad det gäller bil ;) okej, under 0.5 är väl inte det vanligaste, men därikring burkar de ligga.. http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... -spec.aspx till exempel :) och ja, din effekt rörs moppe kanske drar någon av dom ett par meter men den är inte i närheten lika snabb :roll:

och lysekil: vad är det som du tycker är konstigt =)?
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

Vem snackade om bilar då?
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

karlssonlysekil skrev:Vem snackade om bilar då?
come on, de där kopplingen måste du ju klara av att göra själv.. rent generellt slukar moppar bensin, och då jämnförde jag det med bilar :)
ex: en trimmad moppe har 5hk, den väger 160kg ink. förare och drar 0.9
samtidigt tar en bil med 115hk och väger 1,5 ton--> MINDRE en moppen. alltså kan man ju verkligen inte säga att en moppe, tar LITE bränsle med tanke på sin effekt, eller hur? :)
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket
Inlägg: 879
Blev medlem: 6 juni 2010, 20:54

Inlägg av karlssonlysekil »

guth skrev:
karlssonlysekil skrev:Vem snackade om bilar då?
come on, de där kopplingen måste du ju klara av att göra själv.. rent generellt slukar moppar bensin, och då jämnförde jag det med bilar :)
ex: en trimmad moppe har 5hk, den väger 160kg ink. förare och drar 0.9
samtidigt tar en bil med 115hk och väger 1,5 ton--> MINDRE en moppen. alltså kan man ju verkligen inte säga att en moppe, tar LITE bränsle med tanke på sin effekt, eller hur? :)
Du har så rätt så ;)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Moderna bilar drar allt mellan 0.4l till över litern. (kombiklass)
Moderna Turbodiesel drar mindre än bensinmotorer.
Moderna Turbodiesel går mycket bättre än bensinmotorer också!
Min fars Passat TDI med 180 häst drar runt 0.7l (oftast mindre). Även MED fullpackat släp. Det är bra effekt per soppaförbrukning tycker jag iaf.
Sen finns hybrid/miljöbilarna, kan inte säga mycket för har inte mycket erfarenhet av dom tyvärr. Dock så lovar dom mycket på förbrukning/100km.

Moppar slurpar i sig väldigt mycket soppa med tanke på effekten man får ut.... :)

17.5mm är väldigt värt att skaffa på effektrör om man vill ha bättre respons och effekt. Och sen är det gött att ha det klart när man smäller på 70cc :D
Jag hatar den dåliga responsen med små förgasare.

Edit: Soppaförbrukningen styr du med högerhanden.
Låst