Sida 1 av 1
aerox - startar inte.
Postat: 30 oktober 2010, 21:07
av DanielSahlin
hur vet man att man har fått kortslutning? tips tack.
KOM MED SVAR!
det börja med att jag var ute och körde lite med roxxen, men så börja den misstända och dog när jag gasade.
den startade direkt efter.
sen så hände det yttligare en gång när jag var på väg hem från skolan (( misstände o dog i farten. ))
men sen så startade den inte, verkar som den inte fick någon gnista.
så jag drog och köpte ett tändstift, men vägrade ändå att starta.
säkringen hade också gått sönder.
det jag misstänker är att tändspolen är kass eller kortslutning.
vad tror ni? och vad behövs bytas i värsta fall om den fått kortslutning?
tack på förhand.
/danne.
Postat: 31 oktober 2010, 15:09
av DanielSahlin
kom med svar!
/danne.
_________________________
Derbi Senda extreme sm - 04 till salu! PM:a
Postat: 31 oktober 2010, 19:57
av DanielSahlin
finns det ingen kunnig här på TSR?

Postat: 1 november 2010, 09:34
av fredde802
min blev typ så då kablarna på tändspolen satt löst

Postat: 1 november 2010, 09:40
av HasSse666
DanielSahlin skrev:finns det ingen kunnig här på TSR?

Jo
Denna guide är för att kolla tändspole på en Baotian men de flesta moppar går att kolla på samma sätt.
Denna guide är tänkt att kunna användas vid felsökning på tändspolen
Det du behöver är en multimeter för att kunna mäta resistans (Ohm) med.
Övrigt
Denna tändspole sitter på en Baotian men är universal och sitter på de flesta scootrar
Dock finns det en typ av tändspole med endast ett flatstift som inte täcks av denna guide
Länk: Läs mer om tändspolen - Wikipedia
Bild 1 - Starta med att ta bort tändhatten från tändstiftet
Bild 2 - Ta sedan bort de två flatstiften från tändspolen
Bild 3 - Mät primärspolens resistans
Detta gör du genom att mäta över de två stiften på tändspolen
Notera - 0,3 Ohm är OK (resistansen kan variera mellan 0,1 - 1,0 0hm)
Bild 4 - Mät sekundärspolens resistans
Detta gör du genom att mäta på ett av stiften på tändspolen (spelar ingen roll vilket)
samt på mittpolen på tändhatten
Notera - 7,91 KiloOhm är OK (resistansen kan variera mellan 7-9 KOhm)
Bild 5 - Ta bort tändhatten från tändkabeln (den är skruvad fast på kabeln)
Notera - Att det sitter en "skruv" i tändhatten
Bild 6 - Mät tändhatten som på bilden
Resistansen skall vara ca 5 Kohm
Bild 7 - Resistans graverad på tändhatten (5KOhm)
Bild 8 - Mät tändspolens resistans utan tändhatten
Detta gör du genom att mäta på ett av stiften på tändspolen (spelar ingen roll vilket) och på metalltråden som finns i mitten på tändkabel
Resistansen skall vara ca 2-4 Kohm
Hoppas du har glädje av min enkla guide för kontroll av tändspolen
Kom gärna med kommentarer för att hjälpa mig att förbättra min guide.
Postat: 1 november 2010, 18:48
av DanielSahlin
tack för en otroligt bra guide!
Postat: 1 november 2010, 18:58
av HasSse666
OBS!
Stämmer resistansen i Bild 4 behöver du inte mäta vidare
Postat: 1 november 2010, 20:01
av yahama94
om du kickar mycke, låter de då någon gång som att den "nyser"?
Postat: 1 november 2010, 23:10
av DanielSahlin
låter absolut ingenting.
fick reda på att det har inte något med tändspolen o göra.
det är elsystemet som spökar... igen...
vad kan det då vara? kom med svar!
tack på förhand!
/danne.
Postat: 2 november 2010, 07:30
av HasSse666
DanielSahlin skrev:låter absolut ingenting.
fick reda på att det har inte något med tändspolen o göra.
det är elsystemet som spökar... igen...
vad kan det då vara? kom med svar!
tack på förhand!
/danne.

Tändsystem Speedfight men de flesta moppar är uppbyggda på samma sätt
Du har alltså ingen gnista?
1. Kontrollera att jordkablar sitter ordentligt
Mät med instrument på CDI-boxen att gröna kabeln har noll ohm till jord
2. Kolla även att "dödarkabeln"( svart/vit) inte jordar ned (har noll ohm mot jord)
(du kan koppla loss kabeln från cdi´n och testa starta)
3. Eftersom du uteslutit tändspole och tändstift är nästa sak du bör kolla är CDI´n den går inte att mäta upp utan special mätinstrument (med säkerhet iaf)..
Så du får nog låna en kompis CDI-box och testa
4. Kontrollera att pickupen sitter fast du kan även mäta den
(motståndet över den bör vara 80-160 ohm)
5. Sedan är det dags att kolla tändplattan/stator men det är lite svårare så det går jag inte in på nu..
Postat: 2 november 2010, 15:40
av DanielSahlin
ok tack

Postat: 10 november 2010, 21:46
av DanielSahlin
nu är problemet löst.. har upptäckt att killen som har haft den innan var inte så kunnig om moppar, han hade klippt lite överallt i elsystemet. han på verkstaden tyckte det var bästa o ta dem grejerna jag ville ha från mopeden o bränna upp den..