Jag tycker att man inte ska behöva trimma en moppe bara för att den "går uselt och låter dåligt." Isånafall ska man nog försöka fixa problemet först. Dock vet jag inte varför din Derbi låter som en elmoppe som du säger. Men jag hoppas att några av mina tips kan hjälpa. Troligtvis så börjar man oftast med att kolla tändstiftet eftersom det är det enklaste och inget skitgöra.

Det kan vara surt, torrt eller sotigt eller nån jäkla kycklingsoppa blandning av det, dvs jag har tex hört att folk säger att det ska vara "oboybrunt- Då är det perfekt." Det har jag svårt att hålla med om. Det beror på vad man har för sorts stift och hur fet oljeblandning man ska ha, vilken moped, gammal, ny m.m. På min veteranmoped Dakota 77;a så blandar man till 2-taktsoljan i tanken i samband när man tankar såklart. En erfaren puch expert säger att puchen ska ha 2-3% till 5liter bensin. Stiftet blir ofta sotigt av det. På en relativt ny moppe som din (antar jag) så ligger det på 1%.. och den kräver inte lika mycket som min, det har ju utvecklats genom åren. En annan sak som man kan göra är att kolla elektrodernas avstånd på stiftet som ska vara typ 0.2-0.5mm och man kan mäta med bladmått eller ögonmått

För mycket avstånd; Knacka försiktigt med skruvmejsel- skaft eller nån plastklubba. För lite avstånd; Böj upp med t.ex en spetsig skruvmejsel eller liknande.
Sorry för det långa svaret om tändstiftet.
Det kan vara förgasaren som krånglar också. Om jag misstänker att problemet ligger där brukar jag skruva bort den, rengöra med avfettning och gå igenom den,, kan bli lite småjusteringar- och det är oftast enkla grejjer..
Om du kräver mer svar så tror jag ärligt att du behöver förklara lite mer. Hur den har gått förut, hur den går nu, om du har upptäckt något annat problem, ja.. du fattar nog. Det kan vara svårt att svara på ämnen som 1-"Min moppe startar inte, vad är felet? 2- "Den blöddrar bara varför?"- Som kräver typ 400 ord om massa tips.