Elmoppe..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Mystisk2000
Elmoped

Elmoppe..

Inlägg av Mystisk2000 »

Tjatja! Undrar om nån vet varför min Derbi Senda xtreme låter som en elmoppe.. typ. Och hur jag kan fixa till det. Är det bara att dra pluggen eller nåt? Den har inget trim.. Än :D
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Roberto »

Det har med drevet o göra , min låter likadant också man tänker på en elmoped när man gasar iväg ,,
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Jag tycker att man inte ska behöva trimma en moppe bara för att den "går uselt och låter dåligt." Isånafall ska man nog försöka fixa problemet först. Dock vet jag inte varför din Derbi låter som en elmoppe som du säger. Men jag hoppas att några av mina tips kan hjälpa. Troligtvis så börjar man oftast med att kolla tändstiftet eftersom det är det enklaste och inget skitgöra. :) Det kan vara surt, torrt eller sotigt eller nån jäkla kycklingsoppa blandning av det, dvs jag har tex hört att folk säger att det ska vara "oboybrunt- Då är det perfekt." Det har jag svårt att hålla med om. Det beror på vad man har för sorts stift och hur fet oljeblandning man ska ha, vilken moped, gammal, ny m.m. På min veteranmoped Dakota 77;a så blandar man till 2-taktsoljan i tanken i samband när man tankar såklart. En erfaren puch expert säger att puchen ska ha 2-3% till 5liter bensin. Stiftet blir ofta sotigt av det. På en relativt ny moppe som din (antar jag) så ligger det på 1%.. och den kräver inte lika mycket som min, det har ju utvecklats genom åren. En annan sak som man kan göra är att kolla elektrodernas avstånd på stiftet som ska vara typ 0.2-0.5mm och man kan mäta med bladmått eller ögonmått :lol: För mycket avstånd; Knacka försiktigt med skruvmejsel- skaft eller nån plastklubba. För lite avstånd; Böj upp med t.ex en spetsig skruvmejsel eller liknande.
Sorry för det långa svaret om tändstiftet. :)

Det kan vara förgasaren som krånglar också. Om jag misstänker att problemet ligger där brukar jag skruva bort den, rengöra med avfettning och gå igenom den,, kan bli lite småjusteringar- och det är oftast enkla grejjer..

Om du kräver mer svar så tror jag ärligt att du behöver förklara lite mer. Hur den har gått förut, hur den går nu, om du har upptäckt något annat problem, ja.. du fattar nog. Det kan vara svårt att svara på ämnen som 1-"Min moppe startar inte, vad är felet? 2- "Den blöddrar bara varför?"- Som kräver typ 400 ord om massa tips.
Användarens profilbild
Mystisk2000
Elmoped

Inlägg av Mystisk2000 »

Moppen har låtit så ända sen jag köpte den. vet inte om det är något fel på den men jag vill bara att den ska låta lite ''maffigare'' :lol: [/code][/quote]
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

en polare lossade på 2 av skruvarna som håller ljuddämparen, då var han skit tuff :0....-.-
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Jag uppfattade det du skrev som ett problem som du hade med moppen, men du vill alltså att den ska låta maffigare :?: Som "yamaha2pwn" skrev- att man kan lossa avgas muttrarna/skruvarna. Det kan man ju göra, men det kommer troligtvis moppen inte må så bra av- kanske inte du heller eftersom det läcker ut massa avgaser som du andas in (speciellt på tomgång). + att det inte är så skönt för öronen, kan störa andra, och bränsleförbrukningen ökar eftersom det inte är tätt.

När man börjar trimma en moppe så bör man nog ta små steg i taget, pluggen är nog det allra första. Senare blir det motorklyvning, nya vevpartin, större cylinder, förgasare osv. Tror nog att de flesta som har en moppe helt i original, blir trimmsugna för att de tillslut tycker att det går segt- Man har börjat ta hastigheten för givet- thumbs down.
Caught on a barbed wire fence
Låst