Sida 1 av 1

klyva Derbi maskin...

Postat: 13 september 2010, 14:44
av fuck_rooster
Skall renovera min Derbi maskin men behöver hjälp med när man skall lossa muttern till kopplingskronan...Nån som har nått tips på hur man kan låsa den så den inte går runt? nr6 på denna bild http://www.easyparts.nl/showdrawing/106 ... lutch.html

Postat: 13 september 2010, 15:00
av Daaanne
Mutterdragare

Postat: 13 september 2010, 15:56
av Osten R
har undrat ifall man ska dra av och på primär drevet men mutter dragare stämmer de eller?

Postat: 13 september 2010, 19:49
av Tompa1122
Som jag förstår det så ja en mutterdragare.

Postat: 13 september 2010, 19:52
av fuck_rooster
gick som en dans med mutterdragaren!Tack för svaren :D

Postat: 13 september 2010, 20:27
av fuck_rooster
Har ännu en fråga...Gör det något att vevstaken glappar i sidled 2-3mm?Och skall jag frysa/kyla ner vevaxeln när jag för in den i de nya vevlagrena?

Postat: 13 september 2010, 20:53
av Karlberg1011
Om man inte har en mutter dragare så kan man hålla fast bulten till fram drevet som motstånd när man ska bort med kopplingen :) Om det snurrar åt fel håll så kan man hålla i hela drevet ist med en rörtång :)

Postat: 13 september 2010, 21:10
av willemedDERBIN
fuck_rooster skrev:Har ännu en fråga...Gör det något att vevstaken glappar i sidled 2-3mm?Och skall jag frysa/kyla ner vevaxeln när jag för in den i de nya vevlagrena?
värma dem tror jag la ?
den dem blir kalla so krymper dem och det blir inta alls bra när dem blir varma i motorn :/

Postat: 13 september 2010, 21:13
av KarlssoN^
willemedDERBIN skrev:
fuck_rooster skrev:Har ännu en fråga...Gör det något att vevstaken glappar i sidled 2-3mm?Och skall jag frysa/kyla ner vevaxeln när jag för in den i de nya vevlagrena?
värma dem tror jag la ?
den dem blir kalla so krymper dem och det blir inta alls bra när dem blir varma i motorn :/
värma lagrena, kyla axeln...

lagrena är ju kalla när den står ute och den inte är igång..
så det spelar ingen roll eftersom dom expanderar till sin normala storlek när dem blir varma igen.

Postat: 14 september 2010, 19:27
av fuck_rooster
Hur är det ifall veven glappar 2-3mm i sidled då gör det nån skillnad

Postat: 14 september 2010, 21:12
av KarlssoN^
i sidled är det lugnt, bara det inte glappar uppåt .

Postat: 14 september 2010, 21:21
av Daaanne
Är så att den rör sig i sidled redan från början. Det rör väl sig om någon mm.

Postat: 14 september 2010, 21:26
av bensinskalle
fuck_rooster skrev:Hur är det ifall veven glappar 2-3mm i sidled då gör det nån skillnad
Helt naturligt att det glappar lite i sidled.

Värm upp ramlagrena med värmepistol och trä på dom fort, skaffa gärna ett rör/ hylsa som passar mot lagrena och använd att trycka med. Normalt sett ska toleransen vara så liten så du inte behöver kyla vevpartiet också, det är nästan en nackdel då det svalkar lagrena fortare vid montering istället.

Postat: 18 september 2010, 08:26
av fuck_rooster
Har plockat ihop allt nu och har lagt den på ramen och den startad och gick som den ska! :)
Har inte luftat kylarslangarna detvar en polare till mig som sa att det måste göras på Derbi.
Har alltså inte luftat nånting alls men reder det sig själv detdär eller är det bäst att jag luftar det?Hur gör man?

Postat: 18 september 2010, 09:13
av willemedDERBIN
du tar lås den slangen som går från toplocket och häller i så mycket vatten du kan

sen håller du i vattenberhållaren och i kyllaren

VATTEN VATTEN VATTEN ÖVERALLT:D

Postat: 18 september 2010, 11:58
av fuck_rooster
Har ett till ¨problem¨ kylarslangarna blir väldigt varma nästan som att det bränns när man håller i dom eller är det ett normalt fenomen?