Sida 1 av 1

Driver och rasslar på friläge

Postat: 7 september 2010, 13:11
av zykus
Hejsan, det är så här att jag var ute o körde varva på ganska rejält sen så börja de skramla som fan, så jag stannade o växlade ner till friläge och då rasslade det och den börja driva lite på friläge, kjädjan typ skaka som fan, sen så la ja i 1an då sluta de rassla men så fort jag kopplade för att köra iväg så börja de rassla igen. När jag drar in kopplingen på 1an så slutar de rassla. Då testa jag åka lite rassla på 1an men sen så när jag la i 2an så rassla de inget och resten av växlarna så rassla de. Jag stängde av moppen o rullade på friläge och då rasslade de som fan ibland bara. Tänkte att de kanske var nått med kopplingen så jag tog bort kopplingskopan och såg allt såg helt okej ut. Så jag testa rulla utan koppling och det var samma sak de rassla ibland då o då och det låter från växellådan, så nu har jag tat bort motorn för klyvning. Så nu till frågan vad skulle de kunna vara? Har fått ett svar att en hade samma problem och det var bara till att fylla på olja kan de vara de?

Tacksam för svar!

Postat: 7 september 2010, 17:22
av Robban_91_dakotan
Jag har haft ett liknande problem med min gamla puch dakota. Det började med ett svagt "skårrande ljud" vilket senare övergick till ständigt rassel, och blev mer högljudd än vanligt. Tillslut gick ramlagerna sönder och det var bara att försöka ta itu med problemet genom att klyva motorn.

Anledningen var att jag hade kört med för fet oljeblandning, vilket resulterade i att lagerna skar tyvärr. Du kanske också har gjort det? Det kan ju även ske att det går sönder pga för lite växellådasolja i motorn, eller att den bara är gammal o bildats massa sotpartiklar i o sånt skit. Nu när du ändå har plockat ner motorn så kanske du inte ska börja med att kolla oljenivån ännu, eftersom jag antar att du har tömt den :) ? Jaja, som sagt.. jag tror att det kan vara ramlagerna. Om inte, tkr ja att du ska göra ett oljebyte med ny fräsch olja i lådan

Postat: 9 september 2010, 17:47
av 2stroke4ever
eftersom han rullade in den, dvs inte ha den igång och det rasslade. då går inte motorn runt och spec inte på lite högra varv. dvs inte ramlagren.

byt olja först, komma om det kommer massa spån ur oljan och hur svart den är.
hör sedan efter olje bytet. om det fortfarande rasslar så är det troligtvis nå lager glapp. skulle gissa på framdrevslagret om något!

Postat: 9 september 2010, 20:02
av Robban_91_dakotan
Då var det troligtvis jag som missuppfattade frågan lite grann sorry :o Om inte motorn är igång o man rullar den så fattar man ju självklart att det inte kan vara några lager i motorn

Postat: 9 september 2010, 20:23
av 2stroke4ever
Robban_91_dakotan skrev:Då var det troligtvis jag som missuppfattade frågan lite grann sorry :o Om inte motorn är igång o man rullar den så fattar man ju självklart att det inte kan vara några lager i motorn
:wink:

Postat: 9 september 2010, 21:06
av ostklump
2stroke4ever en fråga till dig bara vart det någon märkvärdig skillnad när du tog bort katalysatorn inuti röret? :wink:

Postat: 9 september 2010, 21:13
av KarlssoN^
ostklump skrev:2stroke4ever en fråga till dig bara vart det någon märkvärdig skillnad när du tog bort katalysatorn inuti röret? :wink:
kanske lite väl offtopic där ja ;) ;) vi har en pm funktion :)

Postat: 9 september 2010, 21:13
av 2stroke4ever
ostklump skrev:2stroke4ever en fråga till dig bara vart det någon märkvärdig skillnad när du tog bort katalysatorn inuti röret? :wink:
ohhååå ja 8)

röret blev inte lika hett, den sura ur lättare om den blev sur. och blev betydligt STARKARE. han klarade uppförsbackar som jag förut åkt på 4an, men så fort jag lagt i 5 an hade han inte orkat. nu klara den på 6an :D men nå fortare gick den INTE. inte ens 0,1km/h ( mätt med gps) :roll: