plugg i avgasröret

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

plugg i avgasröret

Inlägg av jacke MH enduro »

TJENARE

Om jag ta bort pluggen i avgasröret och sen vill sätta tillbaks den när jag ska sälja den, hur gör jag då?

svetsar man tillbaks den eller?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

svetsar ja :|
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

det kan väl inte vara så svårt? bara lägga dit två punktsvesningar eller?

Vad tror ni att den kommer gör, helt orginal och sen tar man bort pluggen? :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

0km/h efter ett kolv och vev ras :)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

70-80 :)
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

KarlssoN^ skrev:0km/h efter ett kolv och vev ras :)
vad menar du nu? :O Menar du att kolven o veven kommer pajja? det tror inte jag....
GRieju
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 15 juni 2010, 19:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av GRieju »

veven vmaybe, bros på hur mkt du varvar
ktm_danielsson skrev:
Startgas på kicken... ?

Edit: Såg att du var från stockholm, förklarar allting
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

jacke MH enduro skrev:
KarlssoN^ skrev:0km/h efter ett kolv och vev ras :)
vad menar du nu? :O Menar du att kolven o veven kommer pajja? det tror inte jag....
han sa faktist bara dra pluggen ;) = inte gå upp i munstycke :D
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

KarlssoN^ skrev:
jacke MH enduro skrev:
KarlssoN^ skrev:0km/h efter ett kolv och vev ras :)
vad menar du nu? :O Menar du att kolven o veven kommer pajja? det tror inte jag....
han sa faktist bara dra pluggen ;) = inte gå upp i munstycke :D
sant, orkar inte fixa med förgasaren, för den sitter mitt i allting mellan ramen! fuck it
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög
Inlägg: 309
Blev medlem: 11 april 2009, 18:29

Inlägg av nasse_89 »

det är bara att ta av kylarvingarna och lyfta tanken så kommer då åt tar typ 5 min att göra :)
hum....
Användarens profilbild
rrMotardisMe
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 7 april 2009, 19:54
Ort: Lindome

Inlägg av rrMotardisMe »

Beror helt på moped till moped men antar den är svetsad i kröken
Ja det är ju bara att svetsa ihop sedan som sagt:p

Och att inte gå upp i munstycke efter att du tagit bort strypningar
är dumt som bara fan.. eftersom sverige stryper ner dom något otroligt och därefter går ner ~20-30storlekar i munstycke ;)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

jacke MH enduro skrev:
KarlssoN^ skrev:
jacke MH enduro skrev: vad menar du nu? :O Menar du att kolven o veven kommer pajja? det tror inte jag....
han sa faktist bara dra pluggen ;) = inte gå upp i munstycke :D
sant, orkar inte fixa med förgasaren, för den sitter mitt i allting mellan ramen! fuck it
gnäll inte om du får byta vev sen då.
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

KarlssoN^ skrev:
jacke MH enduro skrev:
KarlssoN^ skrev:han sa faktist bara dra pluggen ;) = inte gå upp i munstycke :D
sant, orkar inte fixa med förgasaren, för den sitter mitt i allting mellan ramen! fuck it
gnäll inte om du får byta vev sen då.
jaja, jag tror inte den kommer gå sönder. tror heller inte att munstycket är ett måste utan mer om man vill/gå bättre. men tror mig, det är jobbit på min


men finns det nåt trim då man inte behöver gå upp i munstycke?
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Den är ett måste om du vill behålla en hel cylinder! För moppen får för lite bensin, så det kan till och med vara så att den inte kommer gå alls också, och den kommer för eller senare att skära! Så hoppa inte över att byta munstycke, inte värt det senare!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Det kan pajja eller inte, beror på hur original röret går, vet inte något om Mh typ :)

men finns det nåt trim då man inte behöver gå upp i munstycke?
boost bottel :) membran strypning, ehm CDI strypning (dock så varvar den lite mer så jao några strl kanske )
Dekaltrimm och snabbgas 8)
Senast redigerad av KarlssoN^ den 8 september 2010, 20:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
xps_martin
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 572
Blev medlem: 3 mars 2009, 15:47

Inlägg av xps_martin »

KarlssoN^ skrev:Det kan pajja eller inte, beror på hur original röret går, vet inte något om Mh typ :)
lågvarvigt som saaten :D
Peugeot Xps Sm -04 <3
TGB Hawk -07
Peugeot Ludix Snake Furious -07 <3
Malaguti XTM -04 :D <33333

when I´m sad I just stop being sad and start being awsome instead, true story! , /"barney stinson"
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

dessutom har han ecu box som är strypt så stryper man inte av den så går den inte mycket bättre

och som sagt munstycke byter man bara för att den inte ska skära och för att den ska gå lite bättre
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

okej, tack

jag tycker inte att det låter bra...men om man låter avgaserna gå ut snabbare så behöver den mer bensin! liksom det är ju om man gör nåt trim som har med bensinflöde att göra, då fattar jag.

men typ drevning... är det samma grej att man måste byta?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

[quote="jacke MH enduro"]okej, tack

jag tycker inte att det låter bra...men om man låter avgaserna gå ut snabbare så behöver den mer bensin! liksom det är ju om man gör nåt trim som har med bensinflöde att göra, då fattar jag.

men typ drevning... är det samma grej att man måste byta?[/quote] nix iom att det inte har med förbränningen i motorn att göra. ;)
Användarens profilbild
guth
Varnad
Inlägg: 778
Blev medlem: 27 maj 2009, 21:06

Inlägg av guth »

ibland kan man dra pluggen utan att byta munstycke :) jag och alla mina kompisar (utom en1!) kör med original. men du lär märka om den vill ha mer , suger som innan den kommer igång
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"

=)
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

karlsson, jag fattade inte va du skrev.

behöver man byta munstycke om man drevar om, samt drar pluggen?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

jacke MH enduro skrev:karlsson, jag fattade inte va du skrev.

behöver man byta munstycke om man drevar om, samt drar pluggen?
inte om man byter drev men om man drar pluggen så skall du gå upp i munstycke :)
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

KarlssoN^ skrev:
jacke MH enduro skrev:karlsson, jag fattade inte va du skrev.

behöver man byta munstycke om man drevar om, samt drar pluggen?
inte om man byter drev men om man drar pluggen så skall du gå upp i munstycke :)
okej, tror jag bara kör på drev! :D går det bra med typ 12-53 på en orginalmoppe eller?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

jacke MH enduro skrev:
KarlssoN^ skrev:
jacke MH enduro skrev:karlsson, jag fattade inte va du skrev.

behöver man byta munstycke om man drevar om, samt drar pluggen?
inte om man byter drev men om man drar pluggen så skall du gå upp i munstycke :)
okej, tror jag bara kör på drev! :D går det bra med typ 12-53 på en orginalmoppe eller?
kan nog bli förtungt om inte pluggen är dragen ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Enklast att göra ....
Dra pluggen!
byt munstycke !
det är det ENKLASTE att få lite fart i Original mopeder ;)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

för allt trim som optimerar förbränningen och leder till ökad effekt ska munstycket justeras. Byter man rör betyder det att flödet genom cylindern blir högre och fyllnadsgraden ökar markant samtidigt som varvet ökar och ökad fyllnadsgrad i cylindern = mer bensin & luft. Ökar man bara luft så kommer det bli väldigt varmt i cylindern då den kylande bensinen inte finns där och tids nog kommer det skära då kolven sväller av värmen och veven inte får tillräcklig smörning, dessutom kommer effekten bli låg samt den kommer bli orolig på tomgång.

Samma sak med membranstrypning faktiskt. Tar man bort den ökar man det möjliga flödet genom membranet och man kan faktiskt tjäna på att gå upp någon storlek i munstycke.

Lägg upp en bild på hur det ser ut så kanske någon trevlig typ här kan ge dig tips på hur du ska byta på enklast möjliga sätt. Tror dock det inte kommer vara så svårt när röret är av.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

Bild

jag har förkortat blindröret med en träplugg (tror inte det kommer hålla så länge, men det har hållt ett tag nu) hehe. Förkortningen innebar ett bättre acc, bättre toppfart samt starkare i backar. :D

Det svarta röret med pluggen i ska egentligen sitta i gummiröret som den andra pilen är på, detta gummirör går till ett annat gummirör som slutar vid luftboxen, pluggen gjorde därför en väldig förändring på blindröret :D

Bild

hoppas ni ser hur krångligt min förgasare ligger, måsste ta bort tank och sadel. Därför pluggar jag ut orginalröret och skiter i att byta munstycke, tror det funkar men är inte bra!
Användarens profilbild
jacke MH enduro
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 20 maj 2010, 18:58
Ort: Göteborg

Inlägg av jacke MH enduro »

...
Låst