När man haft bil några år, blir bilen bara ett transportsätt att ta sig fram på, ett fruktansvärt dyrt sätt. En bil ska skattas, besiktigas och försäkras, dessutom drar en bil betydligt mycket mer bensin än vad en moped gör och detta märks i plånboken. Man ska betala parekeringsavgifter överallt man ska parkera allra värst i städerna.
Mopeden är ett oöverträfferligt fordon som inte kostar ens 1/4-del att köra på gämtemot bilen. Men trots detta lever den gamla mytbilden kvar bland många vanliga Svenssons att den som kör moppe och är äldre är töntar som inte har körkort till bil. Men sätter jag mig på en tramp-cykel och kämpar uppför backar och i motvind är jag plötsligt inte någon tönt längre i svenssons trångsynta värld.
Det är ju bara att se hos vanliga svenssons hur de tänker och hur de är funtade. Ska de ha en bil ska den vara stor, annars känner sig många av dem förnedrade bakom ratten. Trots att de bara använder bilen för att köra korta sträckor.
Ska de köra motorcykel så duger inte något annat än den största motorcykeln med största antal cc. Annars kan ju grannen i radhuset lätt få för sig att han är nybörjare på köra MC. Med andra ord är svensken en löjlig och hämmad figur.
Överallt i hela världen används EU-moppen flitigt av alla ålders kateriogier av människor som transportfordon, men inte i Sverige eller nordiska länderna.
Men visst har bilen positiva egenskaper som att man kan ta flera personer med sig och man kan har någonstanns att ha tunga saker man ska hämta eller lämna. man sitter skyddad från väder och vind osv.
Men vad är anledningen till köra bil när man ska till jobbet på den varma årstiden på året, såvida man inte har 6-10 mil dit och hem?
Men vårt stora problem i Sverige är att vi har lagstiftare som inte har vanligt enkelt sunt förnuft. Den hastighet som en EU-mopded lagligt får gå är 45-km. Hastigheten anses att vara för hög för att man ska få köra på cykelbanor, men är för låg att vistas i trafiken där medelhastigheten ligger mellan 50-65 km/h. Med andra ord är 45-km en fullständigt livsfarlig hastighet som för eller senare tvingar de flesta mopeddister att trimma för att slippa bli trängda och i värsta fall nermajade av vansinniga bilister. Eu-mopeden borde få gå i stället i 55-60 km/h och då skulle många säkert avstå från att trimma mopederna. Dessutom skulle ännu flera äldre intressera sig för användadet av dessa mopeder än vad de gör i dag.
