Moped när man är över 18? - Vad säger alla forummedlemmar

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
toxicstone
Kinaraket

Moped när man är över 18? - Vad säger alla forummedlemmar

Inlägg av toxicstone »

Hej jag har en intressant fråga här

Vad säger ni i tycke om att ha moped när man är över 18?

Hör många säger att det är bil som gäller bara bil, moped är för småungar osv.

Är det sant? bör man skämmas?
Är det inne att ha under 18 år men sedan ute ?

Vad tycker ni och era vänner runtom.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bjule »

man lär ju göra det med stil, men gillar man sin moped så är det klart att man ska köra det några år till :) har 4 polare som kör moppe ibland som är över 18 :) bry dig inte om vad andra tycker om du tycker det e kul
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
Filur
Elmoped

Inlägg av Filur »

Jag e 35. Älskar att skruva. Blir man för gammal för att leka med moppar? Hmm...e de då inte dags för mig att sluta lyssna på psy-trance, gå på skogs-fester och börja lyssna på svensktoppen typ. :D
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Är inne på min 4e moppe och är 20.
Aldrig kört en orginal moped heller kan tilläggas.
Började köra när jag var 13.
:P
runners
King of the street

Inlägg av runners »

När man haft bil några år, blir bilen bara ett transportsätt att ta sig fram på, ett fruktansvärt dyrt sätt. En bil ska skattas, besiktigas och försäkras, dessutom drar en bil betydligt mycket mer bensin än vad en moped gör och detta märks i plånboken. Man ska betala parekeringsavgifter överallt man ska parkera allra värst i städerna.

Mopeden är ett oöverträfferligt fordon som inte kostar ens 1/4-del att köra på gämtemot bilen. Men trots detta lever den gamla mytbilden kvar bland många vanliga Svenssons att den som kör moppe och är äldre är töntar som inte har körkort till bil. Men sätter jag mig på en tramp-cykel och kämpar uppför backar och i motvind är jag plötsligt inte någon tönt längre i svenssons trångsynta värld.

Det är ju bara att se hos vanliga svenssons hur de tänker och hur de är funtade. Ska de ha en bil ska den vara stor, annars känner sig många av dem förnedrade bakom ratten. Trots att de bara använder bilen för att köra korta sträckor.
Ska de köra motorcykel så duger inte något annat än den största motorcykeln med största antal cc. Annars kan ju grannen i radhuset lätt få för sig att han är nybörjare på köra MC. Med andra ord är svensken en löjlig och hämmad figur.
Överallt i hela världen används EU-moppen flitigt av alla ålders kateriogier av människor som transportfordon, men inte i Sverige eller nordiska länderna.

Men visst har bilen positiva egenskaper som att man kan ta flera personer med sig och man kan har någonstanns att ha tunga saker man ska hämta eller lämna. man sitter skyddad från väder och vind osv.
Men vad är anledningen till köra bil när man ska till jobbet på den varma årstiden på året, såvida man inte har 6-10 mil dit och hem?

Men vårt stora problem i Sverige är att vi har lagstiftare som inte har vanligt enkelt sunt förnuft. Den hastighet som en EU-mopded lagligt får gå är 45-km. Hastigheten anses att vara för hög för att man ska få köra på cykelbanor, men är för låg att vistas i trafiken där medelhastigheten ligger mellan 50-65 km/h. Med andra ord är 45-km en fullständigt livsfarlig hastighet som för eller senare tvingar de flesta mopeddister att trimma för att slippa bli trängda och i värsta fall nermajade av vansinniga bilister. Eu-mopeden borde få gå i stället i 55-60 km/h och då skulle många säkert avstå från att trimma mopederna. Dessutom skulle ännu flera äldre intressera sig för användadet av dessa mopeder än vad de gör i dag. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög

Inlägg av nasse_89 »

jag är 21år och jag åker moppe fortfarende kommer nog göra det hela livet så jävla skönt sätt att ta sig fram på :D
Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bjule »

Ser du ! det är inte bara du som kör moppe över 18! :DTwostroke for lajf! :)
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag känner många som är över 30-år som kör moppe och allt fler och fler i trafiken ser jag som är äldre på scooters. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

känns skönt, bor i staffanstorp och där är det småungarna som kör hehe, vad man hört folk säga är det yngre och åldre, min fassa har själv moped som är småtrimmad som en sa för att anpassa sig till trafiken.

Men är mellanåldern som många säger att då gäller bil för att man "mognar" kommer självklart skaffa bil eftersom jag har en dotter osv som man vill gärna ta med sig och sin flickvän, men väntar på att få övningsköra med min styvfassa för att spara in på körkortet då det är svindyrt.

Kommer själv troligtvis ha moped största delen av livet även när jag har bil för att det är roligare om man nu kanske inte har en värsting bil såklart och för att det är så mycket billigare att köra osv, sliter mindre på sin bil sen ju :)

förväntade mig faktiskt att dem flesta skulle påpeka bil som en standard vid 20 - 30 års åldern men känns skönt att få det bekräftat , är självklart ingen som låter mig styras av andra men självklart om största delen av sverige hade tyckt så med bil så blir man påverkad.

Keep on driving on the scooter - be alive :P hehe

tackar tackar igen

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

Alltså, att moped bara skulle vara för folk som är 15-16 för att det är den åldern man får börja ha det låter ju lite orimligt.. Moppe är kul att köra, lätt att hantera och billigare än bil, kommer nog ha min några år framöver iaf (är 16 nu), men tycker absolut inte att det är töntigt med "äldre" som kör :)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

moped/lätt mc är ju det fordonet man ska ha till man har bil ( om man nu ska ha det ) så det är ju inte fel !! :)

MVH:)
Årets Styrelsemedlem 2013
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

2stroke skrev:Alltså, att moped bara skulle vara för folk som är 15-16 för att det är den åldern man får börja ha det låter ju lite orimligt.. Moppe är kul att köra, lätt att hantera och billigare än bil, kommer nog ha min några år framöver iaf (är 16 nu), men tycker absolut inte att det är töntigt med "äldre" som kör :)

hehe nä menar ju det, lättare att ta sig fram som sagt med moped också, lättare parkera, ingen böter:P iaf inte på 30 men gjorde på min eu förr att jag tog bort skylten när jag tog cykelbannan, hade självvhäftande på hehe:P

runners
King of the street

Inlägg av runners »

toxicstone skrev:
2stroke skrev:Alltså, att moped bara skulle vara för folk som är 15-16 för att det är den åldern man får börja ha det låter ju lite orimligt.. Moppe är kul att köra, lätt att hantera och billigare än bil, kommer nog ha min några år framöver iaf (är 16 nu), men tycker absolut inte att det är töntigt med "äldre" som kör :)

hehe nä menar ju det, lättare att ta sig fram som sagt med moped också, lättare parkera, ingen böter:P iaf inte på 30 men gjorde på min eu förr att jag tog bort skylten när jag tog cykelbannan, hade självvhäftande på hehe:P
Jag skru va bort skrvarna också på min skylt och satte på kardborreband. Regskylten lade man bara i hjälmfacket. :D
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

runners skrev:
toxicstone skrev:

Jag skru va bort skrvarna också på min skylt och satte på kardborreband. Regskylten lade man bara i hjälmfacket. :D
precis, ännu en fördel med moped :D

KennethH
Elmoped

Inlägg av KennethH »

Jag är 44 och har kört trimmade moppar sen jag var 12 :-)
Helt klart det absolut bästa fordonet för stadstrafik.
Kolla utomlands, tex spanien eller grekland. Där kör alla scooter oavsett ålder.
Låst