Litet problem efter rör-byte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Litet problem efter rör-byte

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag bytte för några dagar sedan rör på min jetforce c-tech (Förgasar-modellen för er som inte vet)

Bytte till Stage6 pro replica.

Så min nuvarande setup är

Stage6 pro replica
Malossi E5 Sportluft filter
Dragen v-bricka
6g vikter (Blev inge bra med 5,5)
98 munstycke
Allt annat orginal

Jag vet att röret är högvarvigt, men precis när jag ska dra iväg så blödrar den och det händer knappt ngt, sen efter ett tag kommer den upp i varv och sticken iväg.
Jag hade 92 munstycke innan och tändstiftet var helt perfekt, men jag bytte upp till 95 och tiden den blödrade blev kortare och lika så när jag bytte till 98. Men tändstiftet såg ju bra ut på 92? :O

Vet att några av er kommer säga "Byt vikter" men jag hade ju 5,5 innan och det funkade inge bra.

Men kan det vara koppling/tryck-fjädern com ska bytas till en hårade?

Vet dock inte om det är tryckfjädern eller kopplingsfjädrarna som gör att den varvar mer innan den åker iväg. Och vad ska jag ha för styrka på dem?

Så mina frågor, ska jag fortsätta byta upp i munstycke trots att tändstiftet var bra på 92?

Ska jag byta koppling/tryck-fjäder? och isåfall till vilken hårdhet?

Och om jag byter fjädrar, kommer jag behöva köpa en ny rem då???

Tacksam för svar från folk som kan sin sak, ni som tror kan gå till kyrkan, ni som "har hört" kan gå och höra lite mer och ni filosofer kan skriva en bok. Tack
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Men helvete, har skrivit 1000 gånger snart tror jag - BYT TILL LÄTTARE VIKTER! HÖGVARVIGT RÖR = LÄTTA VIKTER
både 6g och 5.5g är TUNGA vikter som man har till lågvarviga setuper!
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Pontooz skrev:Men helvete, har skrivit 1000 gånger snart tror jag - BYT TILL LÄTTARE VIKTER! HÖGVARVIGT RÖR = LÄTTA VIKTER
olika variatorer är olika formade/tunga så alla variatorer skall ha olika vikter så tex så kan 6g för hans variator vara som 3g för någon med en aerox

jag tror hellre du skall ta en titt på lågfartsmunstycket
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

fax110 skrev:
Pontooz skrev:Men helvete, har skrivit 1000 gånger snart tror jag - BYT TILL LÄTTARE VIKTER! HÖGVARVIGT RÖR = LÄTTA VIKTER
olika variatorer är olika formade/tunga så alla variatorer skall ha olika vikter så tex så kan 6g för hans variator vara som 3g för någon med en aerox

Lågfartsmunstycke är faktist ngt jag har funderat på, men det sägs att man inte ska behöva byta det :P
Men om jag gör det, ska det vara mindre då?
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Jetforce_Dahlin skrev:
fax110 skrev:

Lågfartsmunstycke är faktist ngt jag har funderat på, men det sägs att man inte ska behöva byta det :P
ifall det ska bytas ska det vara större men du kan ju vänta på fler kommentarer innan du gör det
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög

Inlägg av Karlberg1011 »

Jetforce_Dahlin skrev:
fax110 skrev:

Lågfarts munstycket bestämmer hur mkt bensin mopeden ska få (på lågfart) vilket gör att den blöddrar mindre
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Karlberg1011 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:
fax110 skrev: olika variatorer är olika formade/tunga så alla variatorer skall ha olika vikter så tex så kan 6g för hans variator vara som 3g för någon med en aerox

Lågfarts munstycket bestämmer hur mkt bensin mopeden ska få (på lågfart) vilket gör att den blöddrar mindre
dock så ändrar man det sist, om den går dåligt på låga varv så ställer man in det, med nålen och luftskruven.

om den blöddrar har den INGET med variation att göra, dra ner ett hack i nålen ist.
lovet_93
Elmoped

Inlägg av lovet_93 »

98 värkar jävligt stort, hade det på min gilera med 70 och sånt och då var det typ förstort
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

KarlssoN^ skrev:
Karlberg1011 skrev:
Jetforce_Dahlin skrev: Lågfartsmunstycke är faktist ngt jag har funderat på, men det sägs att man inte ska behöva byta det :P
dock så ändrar man det sist, om den går dåligt på låga varv så ställer man in det, med nålen och luftskruven.

om den blöddrar har den INGET med variation att göra, dra ner ett hack i nålen ist.
Nålen var ngt vi har tänkt på, så vi tänkte ändra det, men kom fram till att den är fast och inte går att ändra. Har aldrig sett det förr. Och luftskruven har ngt skit-konstigt skruvhuvud, är som en hel cirkel som är avsågad pyttelite på ena sidan. Har inget jag kan skruva med -.-'
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Vad är det för härj i tråden?

Tips: Sätt i 92 igen och byt till lättare vikter. Pilla inte med trottelnål och luftskruv om den går rent på lågvarv/mellanvarv.

Pröva med 4g och sen utgå från det.

Köp inte hårdare tryckfjäder, men däremot kan du köpa kopplingsfjädrar om du verkligen vill slänga bort lite cash!

edit: innan folk går till angrepp, han skrev att den gick rent med 92 och att den inte ORKADE komma upp i hastighet/varv = för tunga vikter
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Pontooz skrev:Vad är det för härj i tråden?

Tips: Sätt i 92 igen och byt till lättare vikter. Pilla inte med trottelnål och luftskruv om den går rent på lågvarv/mellanvarv.

Köp inte hårdare tryckfjäder, men däremot kan du köpa kopplingsfjädrar om du verkligen vill slänga bort lite cash!

edit: innan folk går till angrepp, han skrev att den gick rent med 92 och att den inte ORKADE komma upp i hastighet/varv = för tunga vikter
snackar du i natt mössan eller kan du inte läsa ? han sa att den bluddra med allt från 92-98 men munstycket färg var bäst med 92 han sa aldrig nåt om att mopeden inte bluddrade

såhär menade han om du inte fattade ''den bluddrade som mest med 92 men oboy brunt stift, 95 och 98 mindre blödder men mörkare stift''

och då svara du ju liksom på hans fråga även om du inte tror det

''Pilla inte med trottelnål och luftskruv om den går rent på lågvarv/mellanvarv'' och den går ju inte rent på lågvarv !!!!!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

1, talade om att det inte funkar med lättare vikter
2, talade om att jag varken kunde pilla med nål lr luftskruv
3, det var på låga varv den INTE gick rent

Slutsats, gå till optikern eller tänk efter innan du svarar.
såhär menade han om du inte fattade ''den bluddrade som mest med 92 men oboy brunt stift, 95 och 98 mindre blödder men mörkare stift''
Precis, det är ju det som är så konstigt, har dock inte tittat på stiftet när jag har haft 95/98 men det förstår man ju att det är mörkare
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

fax110 skrev:

snackar du i natt mössan eller kan du inte läsa ? han sa att den bluddra med allt från 92-98 men munstycket färg var bäst med 92 han sa aldrig nåt om att mopeden inte bluddrade

och då svara du ju liksom på hans fråga även om du inte tror det

''Pilla inte med trottelnål och luftskruv om den går rent på lågvarv/mellanvarv'' och den går ju inte rent på lågvarv !!!!!!!!!!!!!!!
Har säkert tolkat TS text helt fel. Fattar inte vad han menar riktigt för texten är ju inte direkt bra skriven.

Har DETALJLÄST och försökt tolka en andra gång och då verkar det ju vara nålen som är fel och munstycket som är för stort.
Lösning ?
- Ställa in nålen om han vill att den ska gå bra på halvgas~
- Byta munstycke till ett mindre så den inte bluddrar på fullgas

Lika solklart som det är dumt, det är ju grunderna i hur en förgasare fungerar.

Eller köp en annan förgasare/insug
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

tror fortfarande du inte förstod 92 munstycke = bludder på låga varv och drar på förfullt när den sluttar att bluddra och perfekt munstycke färg och då ska munstycket vara rätt

byter han till större munstycke så bluddrar den lite mindre på låga varv men med för mörk färg på stiftet

och han skrev nyss att nålen inte gick justera

det är alltså när han börjar gasa den bluddrar och när den slutar (på höga varv) drar den iväg fint
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

sänk nålen 2 hack. det borde göra susen!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

fax110 skrev:tror fortfarande du inte förstod 92 munstycke = bludder på låga varv och drar på förfullt när den sluttar att bluddra och perfekt munstycke färg och då ska munstycket vara rätt

byter han till större munstycke så bluddrar den lite mindre på låga varv men med för mörk färg på stiftet

det är alltså när han börjar gasa den bluddrar och när den slutar (på höga varv) drar den iväg fint
Kallepalle :roll:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

KarlssoN^ skrev:
fax110 skrev:tror fortfarande du inte förstod 92 munstycke = bludder på låga varv och drar på förfullt när den sluttar att bluddra och perfekt munstycke färg och då ska munstycket vara rätt

ojj, missade den raden då jag läste igenom, förlåt. ett alternativ om varken nålen eller luftskruv går att justera är att säta på sportluftfilter och öka huvudmunstycket en aning extra. eller helt enkelt, byta lågfartsmunstycke.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

kallepalle skrev:
KarlssoN^ skrev:

ojj, missade den raden då jag läste igenom, förlåt. ett alternativ om varken nålen eller luftskruv går att justera är att säta på sportluftfilter och öka huvudmunstycket en aning extra. eller helt enkelt, byta lågfartsmunstycke.
Men jag skrev min setup i första inlägget och då skrev jag med sportluft filter. Och jag har gürtner förgasare och jag hittar inge lågfartsmunstycke till dem. Men om jag hittar senare, ska jag ha mindre då?
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Om den börjar blöddra och inte orkar varva upp på fullgas har han ju för tunga vikter?
Den ska ju lägga sig på toppen av effektkurvan dirr när man gasar fullt. EDIT: Den kommer ligga på lite lägre varv från 0-15kmh, men kommer inte påverka mycket.
Sen går det att byta ut hela nålen till mindre/större (har en likadan förgasare som TS med fast nål) men vet inte hur man gör det.

Enklaste är att byta till en annan förgasare och insug. Sen kommer han få fixa vikterna ändå för 6g vikter är ju toktungt på en högvarvig setup.

Till TS: Du är säker på att den inte bööar innan den varvar upp? Gick moppen rent innan du bytte till effektröret?
Låst