Sida 1 av 1
70cc och orginalvev...
Postat: 16 augusti 2010, 16:11
av Jocke f
tja, har en peugeot vivacity 03 och orginalveven har gått ca 500 mil och jag kör nu trimmat med;
-polini 50cc sport
-sportluft
-leovince tt
-polini membran
-stage 6 insug
-malossi multivarr
och jag tänker nu byta upp till en polini 70cc sport och undrar bara om veven,, packboxar etc pallar det. vet ej hur mkt en org.vev kan varva...
vad tror ni?
jocke
Postat: 16 augusti 2010, 16:12
av MartenRRX
din vev kan nog säga godnatt och adjö:P
Postat: 16 augusti 2010, 16:18
av llu1201
Den borde hålla, org veven håller för mer än vad man tror, klarar lättare 70cc cyllar
Postat: 16 augusti 2010, 16:18
av 940103
Jag skulle ha bytt vev, inte värt att chansa..
Postat: 16 augusti 2010, 16:21
av Pontooz
Polini Sport 70cc är ganska lågvarvig till skillnad mot Stage6 Sport 70cc.
Tror faktiskt veven slits mindre av 70cc Sport än 50cc Sport eftersom 50cc brukar varva som fan istället för att ha "vridet" som man får med 70cc.
Vet inte hur länge en vev/lager håller dock. 500mil låter långt, men det får andra svara för som vet.
My opinion!
Siffror som jag sett på nätet är:
Polini Sport 70cc - ~8-9k rpm
Stage6 Sport 70cc - ~10k rpm
Postat: 16 augusti 2010, 16:34
av runners
Beror lite på hur man kör. Är det fullt vrid på rullen ständigt kan veven hålla ett tag men inte i längden. Men drar du bara på i bland kan den på lättare klassen av 70cc hålla hur länge som helst.

Postat: 16 augusti 2010, 16:43
av erik_94
kör på. kompisen aerox 01a med dr:evo 70cc +sp+19mm har gått typ 900mil och den verkar hålla. själv ska jag köra st6 sport pro på min slider, org vev och 460 mil. tror det kommer hålla
Postat: 16 augusti 2010, 16:56
av KarlssoN^
500 mil är inte mkt för en vev... om den inte glappar uppåt då är det lugnt.
Jag skulle ha bytt vev, inte värt att chansa..
chansa vad ? att original veven gå sönder ? det är ju samma jobb och pengar om du skulle köpt en ny vev och smeckt i.
Postat: 16 augusti 2010, 17:40
av KizZamP
den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

Postat: 16 augusti 2010, 17:53
av KarlssoN^
KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

då satte du ihop allt fel.
Postat: 16 augusti 2010, 17:57
av Fradz
min original vev höll prefekt till 70 polini men jag kör med 50 polini sport nu istället fett mycket bättre än 70n

Postat: 16 augusti 2010, 18:45
av KizZamP
KarlssoN^ skrev:KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

då satte du ihop allt fel.
nej nej, skyll på verkstan som satte ihop de åt mig isåfall. och jag tror yamaha kan sätta ihop sina egna saker som de ska vara.
Postat: 16 augusti 2010, 19:00
av zvynx
jag körde polini 70cc sport med original vev funkade utmärkt.
Postat: 16 augusti 2010, 19:02
av KarlssoN^
KizZamP skrev:KarlssoN^ skrev:KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

då satte du ihop allt fel.
nej nej, skyll på verkstan som satte ihop de åt mig isåfall. och jag tror yamaha kan sätta ihop sina egna saker som de ska vara.
alltså cylinder mm, går att köra hyper på original vev, dock kanske inte så länge

Postat: 16 augusti 2010, 19:04
av runners
Fradz skrev:min original vev höll prefekt till 70 polini men jag kör med 50 polini sport nu istället fett mycket bättre än 70n

Jag hade en 50 cc Polini sport på min förra moppe och accet blev grymt och tophastigheten från 65km i ostrypt nästan till 80 i topp med sportcylindern.
Jag har haft 70cc också. Tophastigheten blev bättre på 70 cc men moppen blev mycket mera varvig och accvillig med 50 sport, helt enkelt mycket roligare att köra i stadstrafik med.

Postat: 16 augusti 2010, 19:04
av erik_94
KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

myyyytarN

Postat: 16 augusti 2010, 20:25
av kallepalle
veven håller utan problem. inget snack om saken. du kan hålla full rulle hur länge du vill, cylindern kommer skära före veven.
Postat: 16 augusti 2010, 20:57
av runners
kallepalle skrev:veven håller utan problem. inget snack om saken. du kan hålla full rulle hur länge du vill, cylindern kommer skära före veven.
Alla vevar på olika fabrikat är inte samma kvalitet, man ska nog vara försiktig med att generalisera. När jag sålde min förra PGO vet jag att veven på den var hel. Jag kontrollerade den innan jag satte en 50cc sport och sedan bytade jag tillbaka till originalcylindern och kolla veven igen. Sedan sålde jag moppen till en polare som körde ett tag med originalcylindern och sedan satte på 70cc sport cylinder. Efter ett par månader började det slamra i motorn och började gå allt sämre och sämre. När vi monterade av cylindern visade veven att den tagit skador och det var tydligt glapp i den. Jag håller just nu på hjälpa honom att sätta ny vev i.
Jag vill defenetivt inte garantera att originalveven håller i längden för 70cc och ständigt full rulle, dessutom är inte vevarna i dessa mopedmotorer tänkta för att användas till dessa cylindrar i heller.
Men som sagt kan det hålla bättre på ena fabrikatet men inte på andra. Självklart ska man räkna in hur sliten motorn redan är när man monterar ny cylinder. En ny motor kan klara det bättre än en mera begagad.
Postat: 18 augusti 2010, 15:15
av KizZamP
[quote="erik_94"][quote="KizZamP"]den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

[/quote]
myyyytarN

[/quote]
hahah du kan få min gamla vev om du vill

så seru själv

Postat: 18 augusti 2010, 15:35
av bluerider94
ofta din förstärkta vev inte klarade en 70cc sport :S tnt eller?
Postat: 18 augusti 2010, 15:35
av ml65
KizZamP skrev:erik_94 skrev:KizZamP skrev:den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

myyyytarN

hahah du kan få min gamla vev om du vill

så seru själv

Den lär jö dött av för dålig kylning elr något . för du smular inte ner packboxar och lager
Postat: 18 augusti 2010, 15:37
av ml65
ml65 skrev:KizZamP skrev:erik_94 skrev:
myyyytarN

hahah du kan få min gamla vev om du vill

så seru själv

Den lär jö dött av för dålig kylning elr något . för du smular inte ner packboxar och lager
kan till läga att min aerox vev pallade med full rulle med min portade mallosi sport och den kördes göö hårt

Postat: 19 augusti 2010, 18:51
av KizZamP
[quote="ml65"][quote="KizZamP"][quote="erik_94"][quote="KizZamP"]den håller nog några gånger.... men inte värt att chansa, jag körde med en starkare vev till min polini 70cc sport och den höll tills jag kom upp i 80+ sen rasade allt ihop.. alla lager,veven o packboxar borta.. så köp en ny vev istället för att ta risken som ja gjorde

[/quote]
myyyytarN

[/quote]
hahah du kan få min gamla vev om du vill

så seru själv

[/quote]
Den lär jö dött av för dålig kylning elr något . för du smular inte ner packboxar och lager[/quote]
den fick bra med kylning, och fortfarande inte jag som satte ihop allt :S och min gamla vev var Motoforce - Vevparti (Racing) men den höll inte :S