Tvätta mopeden till grunden

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Tvätta mopeden till grunden

Inlägg av Roserud »

Jag hade tänkt att plocka ner lite delar och göra rent på mopeden, det är en Yamaha Dt50R -08 men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga när jag gör rent delarna, kan man göra ett bensinbad för de flesta delar i metall och så eller? Fäljarna, det är som ingrodd smuts, men det går inte bort med vanligt bilschampo märkte jag, det är inte heller rost så vet inte om ni har några bra tips? Sedan, ska man smörja in delarna igen med något slags fett efter att man tvättat allt eller?

Lite tips på hur man kan tvätta mopeden till grunden hade verkligen uppskattats :) Har inte någon tidigare erfarenhet av detta så hoppas på lite hjälp.
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

köp autosol och kör på fälgarna så blir dom som nya :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Avfättning på fälgarna och wax på allt så rinner allt av nästa gång det blir vått :)
Användarens profilbild
ErikssonM
Elmoped

Re: Tvätta mopeden till grunden

Inlägg av ErikssonM »

Roserud skrev:Jag hade tänkt att plocka ner lite delar och göra rent på mopeden, det är en Yamaha Dt50R -08 men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga när jag gör rent delarna, kan man göra ett bensinbad för de flesta delar i metall och så eller? Fäljarna, det är som ingrodd smuts, men det går inte bort med vanligt bilschampo märkte jag, det är inte heller rost så vet inte om ni har några bra tips? Sedan, ska man smörja in delarna igen med något slags fett efter att man tvättat allt eller?

Lite tips på hur man kan tvätta mopeden till grunden hade verkligen uppskattats :) Har inte någon tidigare erfarenhet av detta så hoppas på lite hjälp.
Såna fälgar måste du ha autosol eller liknande o sitta o putsa lite grann så ser dom nya ut ;)
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

som sagt ta avfättning och autosol till fälgarna, en annan del som kanske inte ger så mycket bättre utseende men som ändå kan vara bra att göra rent är förgasaren, kom ihåg hur allt sitter och skruva sedan av allt som går. lägg sedan allt i ett bensinbad och du har en fiiin fögg
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

men passa dig med avfettning, sitter det lite länge så kan färg o liknande förstöras, kanske inte på fälgarna, men på kåpor o liknande.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

DEA!! skrev:men passa dig med avfettning, sitter det lite länge så kan färg o liknande förstöras, kanske inte på fälgarna, men på kåpor o liknande.
beror på vad det är för lack, om det är original lack(oftas att bara plasten är färgad) så är det lungt men är det "spray burks" lackad så kan du få lite problem(ungefär som bensin, om du inte har haft problem med bensin, så får du troligen inte det här heller, för att bensin är starkare ;) )

men på fälgarna är det lungt :) är ju troligt vis eloxerade eller kromat, så det tål det mesta 8)
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Jag har ännu inte gjort något med mina fälgar och såhär ser dom ut, postade denna bilden även i min projekttråd, såhär ser det ut och jag behöver verkligen få hjälp med dom så att dom blir som nya. Fungerar autosol bra som Mura sa? Länka gärna från TwoStroke.se då jag snart ska beställa nya delar så tar jag allt på samma frakt.

Bild
Användarens profilbild
zappa_5
Elmoped

Inlägg av zappa_5 »

autosol fungerar jättebra som putsmedel men du ska nog avfetta först.
"Bra att veta: "Om de sjuka är i majoritet, så är det de som är friska!". Det är BARA döda fiskar som följer med strömmen!" av Birger-Zorro
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Avfettning!
Diskmedel/schampo med svamp
Tvätta bort
Avfettning!
Schampoo och svamp igen, även ta en tandborste att göra rent motorrum och trånga utrymmen med :)
Sen tvätta av allt och torka.
Autosol!

= SKIT FIN MOPPE :D :D
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
smt50
Elmoped

Inlägg av smt50 »

på fälgarna kan du ta av fettning och sen autosol du kan ta med svinto på ekrarna men du får ta autosol sen på ekrarna annars rostar det:)
gilera smt 07 mkt fin till salu
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

ta stålull på fälgarna, funkade super på mina :)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

svinto = stålull :)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Låst