Får inte bort kopplingsklockan på TMS

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Får inte bort kopplingsklockan på TMS

Inlägg av DEA!! »

Hejsan!
Jag och en kompis försökte att ta bort kopplingsklockan och kopplingen då för att byta kopplingsfjädrar och vikter i variatorn.

Vi tog hjälp av denna guide och fäste ett spännband.
http://twostrokerider.se/artiklar/1295
Vi tog i så in i nordens... Men inget hände, till sist rök spännbandet av.
Vi hade inte tillgång till någon mutterdragare, är det det som behövs?

Sedan skedde det en liten olycka, när vi tog bort variatorkåpan så sprack packningen överallt.
Någon som kan länka en ny, gärna TS!
TMS Classic

MVH
DEA!!
Senast redigerad av DEA!! den 1 juli 2010, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Årets Styrelsemedlem 2013
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

kronmuttern till kopplingklockan kan sitta ordentligt, men i bland kan det vara bättre med ett kraftigare snöre, som man kan linda flera varv än tunnt spännband. Men med mutterdragare är den oftast en skitsak att ta av.
Det sitter alltid någon form av packning till variatorkåpan, men vad den egentligen ska vara bra för vet inte jag. Jag hade en moppe där denna packning var helt pajad men jag tog bort den helt och mopeden gick inte sämre än tidigare. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Nej märkte ingen skillnad heller med pajjad packning, det är om man ska köpa en ny iallafall? :P

Samtidigt får inte snöret eller repet vara för tjockt, då det inte kommer mellan kopplingen & kopplingsklockan. Men om man lindar det flera varv säger du?
Man förstör inte muttern med ett spärrhandtag då?
Eller en fast nyckel för den delen :P
Årets Styrelsemedlem 2013
Ezzon1
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 augusti 2009, 12:34

Inlägg av Ezzon1 »

Finns ett verktyg http://twostroke.se/product.asp?product=2929 som är perfekt, med en vanlig tving och något mjukt mellan kan du själv göra nått liknande. Var då iaf vad jag och min polare gjorde

Som vilken annan packning som helst så sitter den väll där för att hålla tätt :P, det ska ju inte precis vara skit i variatorn/ kopplingen ..


http://twostroke.se/product.asp?product=14255 är för liggande Minarelli, vet dock inte vad TMS har .. ;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Ezzon1 skrev:Finns ett verktyg http://twostroke.se/product.asp?product=2929 som är perfekt, med en vanlig tving och något mjukt mellan kan du själv göra nått liknande. Var då iaf vad jag och min polare gjorde

Som vilken annan packning som helst så sitter den väll där för att hålla tätt :P, det ska ju inte precis vara skit i variatorn/ kopplingen ..


http://twostroke.se/product.asp?product=14255 är för liggande Minarelli, vet dock inte vad TMS har .. ;)
Förstår inte riktigt hur man ska använda verktyget, men men ...

Tms har GY6 motor. Innehåller detta paket den packningen?
http://twostroke.se/product.asp?product=20198
Årets Styrelsemedlem 2013
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

DEA!! skrev:Nej märkte ingen skillnad heller med pajjad packning, det är om man ska köpa en ny iallafall? :P

Samtidigt får inte snöret eller repet vara för tjockt, då det inte kommer mellan kopplingen & kopplingsklockan. Men om man lindar det flera varv säger du?
Man förstör inte muttern med ett spärrhandtag då?
Eller en fast nyckel för den delen :P
Du bör använda en spärrnyckel med en passande hylsa. Om du ska använda en fast nyckel ska du använda ringnyckel och inte gaffelnyckel. Med gaffelnyckel är risken stor att du slinter och skadar muttern. Jag kan inte se någon anledning att du skulle skada muttern om du använder rätt verktyg.
Snöret får inte vara för tjockt och det är ganska knepigt att få egenom som det redan är.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Snöret bör hålla en hel del, då det satt riktigt riktigt hårt!!
Men om jag tar in och ut från varje hål i kopplingsklockan, med ett lite rejält snöre, ska det hålla?
Årets Styrelsemedlem 2013
Ezzon1
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 augusti 2009, 12:34

Inlägg av Ezzon1 »

Verktyget funkar så att det sitter gänger som på an vanlig tving, så när du skruvar ihop det så drar den åt kopplingsklockan. Då har man någonting att hålla emot med när man drar av kronmuttern ;)
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Okejokej :)
Men ingen vet om dem packningen ingår i paketet?
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 5 april 2008, 10:08

Inlägg av Dredde »

Vet inte om det ingår i paketet, men du skulle kunna köpa Packnings papper och skära ut själv. Eller mkt lättare köpa packingspasta och smeta på.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Årets Styrelsemedlem 2013
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

yees det är sån du kan använda :)
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

OKej, tack så mycket! :)
Årets Styrelsemedlem 2013
Låst