tjena, jag undrar hur ni gör när ni räknar ut hur tunga vikter man ska ha. när man köper effektrör så står de oftast vilka vikter man ska ha, men och man köper 70cc till den ska man ha lättare eller tyngre vikter? hur räknar man ut det?
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
man testar sig fram tror inte att man kan räkna ut exakt vad man ska ha även om en del kan vad det ska vara på ett ungefär
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Om du har för litet munstycke kommer motorn kvävas när du gasar och om du har för stort kommer motorn fyrtakta, liksom blöddra när du kör. Du kan även läsa på ditt tändstift om hur din blandning är. Är tändstiftet vitaktigt får motorn för lite bensin och är det svart och sotigt får motorn för mycket bensin. Men är munstycket rätt i storlek så ska tändstiftet vara gyllenbrunt, ungefär som "oboy chocklade" färgat.
På många mopder sitter det alldeles för tunga variatorvikter i original. Anledningen att tillverkaren satt för tunga vikter är för att hålla bränsleförbrukningen låg på mopden.
Har man för tunga vikter kommer motorn få arbeta tungt och blir trög i accet, har man alldeles för lätta vikter kommer den varva men inte acca särskilt bra.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Om du har för litet munstycke kommer motorn kvävas när du gasar och om du har för stort kommer motorn fyrtakta, liksom blöddra när du kör. Du kan även läsa på ditt tändstift om hur din blandning är. Är tändstiftet vitaktigt får motorn för lite bensin och är det svart och sotigt får motorn för mycket bensin. Men är munstycket rätt i storlek så ska tändstiftet vara gyllenbrunt, ungefär som "oboy chocklade" färgat.
På många mopder sitter det alldeles för tunga variatorvikter i original. Anledningen att tillverkaren satt för tunga vikter är för att hålla bränsleförbrukningen låg på mopden.
Har man för tunga vikter kommer motorn få arbeta tungt och blir trög i accet, har man alldeles för lätta vikter kommer den varva men inte acca särskilt bra. :wink:
okey
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Lånar tråden lite
Jag har ett Doppler S3R och en 17,5mm dellorto förgasare på min aerox.
Tidigare har jag inte brytt mig om att ställa in den men har tänkt göra det nu, på beskrivningen till röret står det att 4-5g variatorvikter rekommenderas.
Så min fråga är helt enkelt: Är det detta riktmärke jag ska köra på? Eftersom jag har ny förgasare kanske man bör höja/sänka vikterna något extra menar jag
Aerox_Isse skrev:tjena, jag undrar hur ni gör när ni räknar ut hur tunga vikter man ska ha. när man köper effektrör så står de oftast vilka vikter man ska ha, men och man köper 70cc till den ska man ha lättare eller tyngre vikter? hur räknar man ut det?
Aerox_Isse skrev:tjena, jag undrar hur ni gör när ni räknar ut hur tunga vikter man ska ha. när man köper effektrör så står de oftast vilka vikter man ska ha, men och man köper 70cc till den ska man ha lättare eller tyngre vikter? hur räknar man ut det?
Leta runt lite på forumet om du hittar nått!
hittar inget
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
[quote="znyggolle"]Lånar tråden lite
Jag har ett Doppler S3R och en 17,5mm dellorto förgasare på min aerox.
Tidigare har jag inte brytt mig om att ställa in den men har tänkt göra det nu, på beskrivningen till röret står det att 4-5g variatorvikter rekommenderas.
Så min fråga är helt enkelt: Är det detta riktmärke jag ska köra på? Eftersom jag har ny förgasare kanske man bör höja/sänka vikterna något extra menar jag [/quote]
bara prova dig fram så ska du see att den kommer gå bra tillslut;)
Är du extremt duktig på matematik så skulle du kunna räkna ut vilka vikter du ska ha. Men det förusätter att du gör exakta beräkningar utifrån den effekt du har i motorn. Men det är knappast sådant vi döingar håller på med så vi får nöja oss med att prova oss fram och fråga andra som har erfarenhet. Ett bra tips är att köpa en uppsättning vikter och sedan prova dig fram. När du märker att moppen går bra ska du inte vara nöjd för bara t ex 0,20 gr mindre kan göra stor skillnad på vikter. När du märker att du har för lätta vikter börjar motorn varva mera än acca och har du överdrivet för lätta vikter kommer din moppe bara varva utan att du kommer framåt. Med för tunga vikter upplevs som du drar en kärra med två välvuxna fetknoppar efter mopeden när du ska i väg.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Är du extremt duktig på matematik så skulle du kunna räkna ut vilka vikter du ska ha. Men det förusätter att du gör exakta beräkningar utifrån den effekt du har i motorn. Men det är knappast sådant vi döingar håller på med så vi får nöja oss med att prova oss fram och fråga andra som har erfarenhet. Ett bra tips är att köpa en uppsättning vikter och sedan prova dig fram. När du märker att moppen går bra ska du inte vara nöjd för bara t ex 0,20 gr mindre kan göra stor skillnad på vikter. När du märker att du har för lätta vikter börjar motorn varva mera än acca och har du överdrivet för lätta vikter kommer din moppe bara varva utan att du kommer framåt. Med för tunga vikter upplevs som du drar en kärra med två välvuxna fetknoppar efter mopeden när du ska i väg. :wink:
okey. men lixom när man har effektrör med 4,2 g vikter och sen köper man 70cc lägger man till tyngre eller lättare vikter. de bror väll på om de är typ högvarvigt eller lågvarvigt va??
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet