Stalker tänder inte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Stalker tänder inte

Inlägg av Spikez »

för några veckor sedan så skulle ja ta ut moppen ur garaget för att se om den startade och de gjorde den, och lät den stå på tomgång, sen helt plötsligt dog den bara, så ja tänkte att de va lite bensin i den för mätaren visade att de va rätt lite i den, så ja fyllde på men den startade inte. ja ställde in skiten i garaget och efter ytterligare en vecka så skulle ja testa igen så ja startade och de gick utan problem, sen körde ja en liten runda och sen bara dog den, precis som om ja vred av tänningen med nycklen fast ja inte gjorde det :( och ja har bytt tändstift men de hjälpte inte, ja testade med en ny tändspole, och de hjälpte inte heller :( så är det ngn som kanske vet vad det kan bero på ?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

cdi problem ?
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

KarlssoN^ skrev:cdi problem ?

den sitter väl tsm med tändspolen om jag har fattat rätt?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

fråga inte mig :O jag kan inget om scootrar ;)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

dör all el eller är de bara motorn som försvinner?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

bensinskalle skrev:dör all el eller är de bara motorn som försvinner?

det är bara tändningen, alla annan el fungerar som det ska
Användarens profilbild
phille94
Elmoped

Inlägg av phille94 »

kollat gnistan ?
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

phille94 skrev:kollat gnistan ?
det är ju det som är problemet,, det kommer ingen gnista även om ja har bytt tändstift och jagg har testat med en annan tändspole..
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig :roll:
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Spikez skrev:Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig :roll:
Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.

Jag hade ett sånt problem med båda mopederna. När CPIn hade de så löste de sig genom att de va ett kast stift. Har inte tänkt på att byta de, och annars har jag spenderat pengar på annat. Så jag slipade stiftet mellan blecken och sen dess har jag bara kört, kört kört kört.......kört, kört kört... Sen har den stått 2 dagar.. Och sen kört igen.

-När stiftet blev kasst så gick dock moppen skit bra när den va kall.. När den blev varm så dog den också bara. Ifs blöddrade ner tills den dog.

På Gileran hade jag också ett sånt problem. Första gången så var de att veven skar, andra gången så va tändstiftet kasst, tredje gången så skulle ja testa om den starta med ett annat. De va för kort och de blåste ut me gängorna från toppen.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

g-ounze skrev:
Spikez skrev:Fortfarande inte ngn som vet ngt om problemet? skulle verkligen uppskatta om ngn försökte hjälpa mig :roll:
Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.

Jag hade ett sånt problem med båda mopederna. När CPIn hade de så löste de sig genom att de va ett kast stift. Har inte tänkt på att byta de, och annars har jag spenderat pengar på annat. Så jag slipade stiftet mellan blecken och sen dess har jag bara kört, kört kört kört.......kört, kört kört... Sen har den stått 2 dagar.. Och sen kört igen.

-När stiftet blev kasst så gick dock moppen skit bra när den va kall.. När den blev varm så dog den också bara. Ifs blöddrade ner tills den dog.

På Gileran hade jag också ett sånt problem. Första gången så var de att veven skar, andra gången så va tändstiftet kasst, tredje gången så skulle ja testa om den starta med ett annat. De va för kort och de blåste ut me gängorna från toppen.
så du menar att den skulle kunna ha skurit? lr att det är fel ngn stans i mitt tändning system ? :)
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Spikez skrev:
g-ounze skrev:

så du menar att den skulle kunna ha skurit? lr att det är fel ngn stans i mitt tändning system ? :)
Ja.. Kompar den inte och kolven inte flyter genom cylinder loppet så är den skuren.

Kommer de ingen gnista trots nytt stift, så är de fel på tändningen. Antagligen kass CDI.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
_jk_
Elmoped

Inlägg av _jk_ »

Har haft ungefär samma problem, och då var det "start kabeln" som gått av.
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

g-ounze skrev:
Spikez skrev:
g-ounze skrev: Låter som ett jävla skumt problem. Men om den slutar tända och tvär dör så kan de vara någon slags skum kortslutning i tändningen.

Ja.. Kompar den inte och kolven inte flyter genom cylinder loppet så är den skuren.

Kommer de ingen gnista trots nytt stift, så är de fel på tändningen. Antagligen kass CDI.

cdi:n sitter i hop med tändspolen på min , och ja har testat med en annan och de hjälpte inte
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

_jk_ skrev:Har haft ungefär samma problem, och då var det "start kabeln" som gått av.
startkabeln? säger itne så mkt :$ :P startmotorn funkar som den ska, det är bara det att fanskapet inte tänder, allt annat funkerar som det ska :)
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Vänta vänta vänta.. "CDIn sitter ihop med tändspolen" ?

Du har en Gilera Stalker. Samma motor som min Gilera Runner, fast luftkyld. Men endå... Samma motor.

Då sitter INTE din CDI ihop med tändspolen.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

g-ounze skrev:Vänta vänta vänta.. "CDIn sitter ihop med tändspolen" ?

Du har en Gilera Stalker. Samma motor som min Gilera Runner, fast luftkyld. Men endå... Samma motor.

säker? den ser ju ut som denna : http://www.twostroke.se/product.asp?product=20380

men var skulle CDIn sitta då?
Användarens profilbild
Spikez
Varnad

Inlägg av Spikez »

Spikez skrev:
g-ounze skrev:Vänta vänta vänta.. "CDIn sitter ihop med tändspolen" ?

säker? den ser ju ut som denna : http://www.twostroke.se/product.asp?product=20380

men var skulle CDIn sitta då?
Ngn som vet? sitter CDIn ihop med tändspolen ? om den inte gör det, var sitter CDIn då ?
Stalkarn
Elmoped

Inlägg av Stalkarn »

på min gilera stalker -03 sitter CDIn ihop med tändspolen. Har du testat och byta tändplattan?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Innan du fördjupar problemet så kolla först enkla orsaker som t ex att det inte är fel på tändhatten eller tändkabeln, ofta är felen inte större än så.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

Be någon du känner med stalker pröva din cdi och kolla så den funkar , därefter kan du leta igenom tändingen . Troligen en kabel som glappar elr något annat.
Låst