Tja, har en Dakota och den blöddrar som f*n och misständer. Hade precis samma problem för ca 2 veckor sedan men då köpte jag ny tänkabel och brytarsats, och justerade brytarna till 0.30 mm. Moppen har gått jäkligt bra sen dess men plötsligt idag så segade den ner sig igen. Så jag har försökt att åtgärda det, och det jag gjort är justerat brytarna till 0.25 och även o.20, kollat om den sugit tjuvluft och gjort rent tändstiftet och topplocket där det satt lite skit. Har ni några andra förslag på vad det kan vara? Jag är säker på att det inte är igensotat för det brukar jag kolla lite då och då. Tacksam för svar!
Det har jag gjort. Idag gjorde jag rent hela förgasaren, gick igenom den och inget verkade vara fel. Gjorde rent luftfiltret. Är säker på att det inte har något med det att göra iaf. Efter rengöringen skruvade jag dit förgasaren igen och skulle starta moppen, men gick ej.. Ställde munstycket som det ska vara, men gick ej. Skruvade lite till, lite till och lite till, fortfarande död. Men den var pågång 2 ggr men gav upp. Efter det ställde jag brytarspets-h*lvetena igen till 0.25 mm men gick ej. Stiftet får fin gnista.. Vad f*n kan det vara? Jag har gjort precis ALLT jag kan och orkar inte räkna upp alla tillfällen.
för att den ska starta så behövs bränsle, tändning och kompression. du säger att den har tändning, alltså är det något av dom andra två som saknas. eftersom den gick tidigare så antar jag att den har kompression. då är det alltså soppatilförseln / soppablandningen som är felet. om du tar loss tändhatten från stiftet och kickar lite, ta sedan loss stiftet, är det blött? om inte så får den ingen bensin. är det blött så är bensinblandningen fel. eftersom du har haft loss förgasaren osv, så antar vi att alla kanaler är öppna och bensin kommer fram. då borde felet ligga i blandningen. har du kollat efter tjuvluft? om inte så gör det. är det inte tjuvluft, så ska du ställa munstycket någorlunda rätt. prova även att starta med startgas.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Ja, har det gått så långt så måste tändningen stå fel ja.
Somsagt inte så överdrivet insatt i dakota direkt, men du får väl ta och ge svänghjul/ tändning en översyn om inget av det andra hjälper. Det borde vara något mekaniskt eftersom det varierar lite med långa intervaller. Glappkontakt är ju väldigt mycket till och från, så ja skulle i så fall tro på att något sitter löst helt enkelt eller något liknande...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tänkte kolla en grejj/flera grejjer idag som att skruva bort svänghjulet för att se om tändkabeln sitter i tändspolen tillräckligt. Kan passa på och kolla om krysskilen sitter i också, men isåna fall skulle ju inte stiftet få gnista. Ska antagligen justera brytarna som just nu ligger på 0.25. Ska testa med 0.40.. Jag har kollat om den får soppa, och det får den. När jag flödar mer än 3 gånger så rinner det över flottörhuslocket. När jag kickat många gånger och inte fått igång moppen o ska kolla tändstiftet så är det oftast rätt så surt. När den gått igång så är det nästan alltid lite sotigt o svart, ibland gyllenbrunt. Har ingen aning om den kan bli seg pga att jag har för mycket olja (3-4% till 5 liter bensin 95). Men jag tycker det är säkert, vill inte riskera att lager skär.
Kan det vara något med förtändningen? Hur ställer jag in det isåna fall? Jag har inte så mycket mätverktyg så det räcker ännu men kan nån svara så vore det bra
om jag inte minns helt galet, så går det att vrida tändplattan på dom? isf ska du vrida tändplattan så att brytarn är helt öppen just före övre dödpunkt på kolven. på vissa modeller ät det brytaren man vrider på så att den öppnar i rätt läge.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
Jo det stämmer. Jag har testat det också men märkte knappt nån skillnad, den går ändå inte bra. Ska kolla om det är något med tändplattan ändå och ta bort svänghjulet
Kollat alla oljor? Har hört att dom kan dö om dom inte har växellådsolja, dock var ju det på en maxi. Trodde först det var förgasare/tjuvluft/bränsle o.sv. men kolla oljan annars är det väll som dom andra sagt, tändningen.