Sida 1 av 1
rätt bestyckning
Postat: 26 maj 2010, 21:52
av simmelimme1
tjena jag har tänkt på en sak... hur får man ihop att om munstycket är förlitet eller förstört så bli tänd stiftet brunt/vitt/svart? med tanke på att nästan alla mopeder har separat oljetank och då blir ju blandningen fortfarande samma % som oljepumpen är inställd på att den ska ge?
(hoppas att jag postade rätt

)
Re: rätt bestyckning
Postat: 27 maj 2010, 15:50
av 2stroke4ever
simmelimme1 skrev:tjena jag har tänkt på en sak... hur får man ihop att om munstycket är förlitet eller förstört så bli tänd stiftet brunt/vitt/svart? med tanke på att nästan alla mopeder har separat oljetank och då blir ju blandningen fortfarande samma % som oljepumpen är inställd på att den ska ge?
(hoppas att jag postade rätt

)
blandningen är mellan luft och bensin, inte olja och bensin när det gäller siftets färg!
Postat: 27 maj 2010, 16:31
av TK_DRAC
om du blandar i tanken 2-3% så brukar stiftet oftast va svart så den metoden funkar nog bara om man kör med olje pump som ger 1,25% olja. tycker själv att det är bäst att lyssna på motorn. den talar bättre å lättare än stiftet (tycker jag iaf)
Postat: 27 maj 2010, 20:23
av simmelimme1
TK_DRAC skrev:om du blandar i tanken 2-3% så brukar stiftet oftast va svart så den metoden funkar nog bara om man kör med olje pump som ger 1,25% olja. tycker själv att det är bäst att lyssna på motorn. den talar bättre å lättare än stiftet (tycker jag iaf)
jag med men jag bara undrade för på alla guider om storlek på munstycken skriver dom typ kolla färgen på stiftet om du har rätt. det är ju liksom inte så svårt att känna om det är fel storlek.

men även att folk är överdrivet fjantiga och typ " shit jag tror jag har 2 storlekar förlitet, om jag kör 1km kommer den skära"
2stroke4ever skrev:simmelimme1 skrev:tjena jag har tänkt på en sak... hur får man ihop att om munstycket är förlitet eller förstört så bli tänd stiftet brunt/vitt/svart? med tanke på att nästan alla mopeder har separat oljetank och då blir ju blandningen fortfarande samma % som oljepumpen är inställd på att den ska ge?
(hoppas att jag postade rätt

)
blandningen är mellan luft och bensin, inte olja och bensin när det gäller siftets färg!
ok, men jag tycker nog att man ska lyssna istället för om man är dålig på mopeder, som man förmodligen är om man följer guider. så om man då har luftskruven felinställd borde det ju kunna ge miss visande resultat och att dom byter munstycke istället för att ställa in den rätta

Postat: 27 maj 2010, 21:36
av 2stroke4ever
luftskurven ställer man bara i 1,5varv ut och så håller man FULLT en längre sträcka och stänger sedan av den när man kollar stiftet, då blir d ej missvisande.
Postat: 27 maj 2010, 22:09
av simmelimme1
2stroke4ever skrev:luftskurven ställer man bara i 1,5varv ut och så håller man FULLT en längre sträcka och stänger sedan av den när man kollar stiftet, då blir d ej missvisande.
ja men jag tänker mer på nyborjarna som läster guiderna om dom då kör med fel inställd luftskruv så ändrar dom munstycket istället när det egentligen är luftskruven. men de jag inte fattar är varför man skriver kolla stiftet istället för att lyssna ?

Postat: 28 maj 2010, 07:03
av 2stroke4ever
simmelimme1 skrev:2stroke4ever skrev:luftskurven ställer man bara i 1,5varv ut och så håller man FULLT en längre sträcka och stänger sedan av den när man kollar stiftet, då blir d ej missvisande.
ja men jag tänker mer på nyborjarna som läster guiderna om dom då kör med fel inställd luftskruv så ändrar dom munstycket istället när det egentligen är luftskruven. men de jag inte fattar är varför man skriver kolla stiftet istället för att lyssna ?

drf det kan vara väääldigt svårt att lyssna och bedömma och kommer troligtvis ta lång tid att få korrekta inställningar och kräver erfarenhet, stiftet berättar nästan på en gång ifall du behöver öka eller ej.
Postat: 28 maj 2010, 08:52
av bensinskalle
att lyssna räcker sällan. En motor kan gå bra på tunn blandning och då får man ett ras senare, något som bara ett vitt tändstift kan avslöja.
Sen avslöjas ju inte allt av stiftet, hårdpress på högvarv ser man lätt ( och de är ju det viktigaste ) , men mellanvarv och lågvarv får man ju känna efter.