puch dakota

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Sandgren94
Varnad
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 oktober 2008, 17:59
Ort: Arvidsjaur

puch dakota

Inlägg av Sandgren94 »

är det någon som vet hur hög sitt höjd puch dakota har och hur mycket dom väger.
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 maj 2008, 21:12
Ort: slättsjö

Inlägg av puchmogge »

de väger typ 70 och sitt höjden är inte så hög

edit: 80 cm hög exakt
Sandgren94
Varnad
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 oktober 2008, 17:59
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Sandgren94 »

så den har högre sitt höjd än Derbi och gilera
Sandgren94
Varnad
Inlägg: 56
Blev medlem: 5 oktober 2008, 17:59
Ort: Arvidsjaur

Inlägg av Sandgren94 »

och hur fort går dakota med bortagen plugg och effekt ljuddämpare
Användarens profilbild
Fradz
Elmoped
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 april 2008, 15:10
Ort: Kållered, Mölndal

Inlägg av Fradz »

lägg bara allt i en post ist för att göra två? finns " Ändra "

de går la i 40-60 beror på mopedens skick overall. min puch maxi gick i 55 med effekt rör bara
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Fradz skrev:lägg bara allt i en post ist för att göra två? finns " Ändra "

de går la i 40-60 beror på mopedens skick overall. min puch maxi gick i 55 med effekt rör bara
allt från 40 100+ beroende vad man gjort med den. men generellt jävligt svårtrimmad.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

näe, det kan jag inte hålla med om. äldre mopeder är ju väldigt lättrimmade, men för att få dom till att gå fort så krävs det större kunskaper än med dagens mopeder
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

kallepalle skrev:näe, det kan jag inte hålla med om. äldre mopeder är ju väldigt lättrimmade, men för att få dom till att gå fort så krävs det större kunskaper än med dagens mopeder
precis det jag menar.
Det krävs lite mer än ett moppefucko med mycket lovor i näven i en moppebutik för att få fart på dem.

O jag inte minns fel så låg tjänstevikten på 68 kg, vilket var idiotlätt jämfört med t.ex. en samtida Zündapp. Som tippar nästan över till fel sida om 100 kg.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 maj 2008, 21:12
Ort: slättsjö

Inlägg av puchmogge »

Sandgren94 skrev:och hur fort går dakota med bortagen plugg och effekt ljuddämpare

jag har hat två dakotor och de gick mycket fint och hade en bra styrka när de är ur pluggade men med en 60 cc så är det en rapp maskin men köp aldrig den billiga versionen av 17 mm bing förgasaren för den går dåligt och man kan knappt stegra med den för då rinner bensinen ut ur koppen.
Användarens profilbild
leovince
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 augusti 2009, 11:27
Ort: vånga
Kontakt:

Inlägg av leovince »

fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
fjärdhundra va faan!!!!
Användarens profilbild
rajklo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 18 november 2009, 17:51
Ort: göteborg

Inlägg av rajklo »

leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
Hur kan ett varvstopp vara bortslipat? xD
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
Användarens profilbild
Thorsken
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 juni 2009, 20:03
Ort: Skara

Inlägg av Thorsken »

rajklo skrev:
leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
Hur kan ett varvstopp vara bortslipat? xD
jag vet inte heller, men antar han menar varvstoppet är borta, sen att han har en krök han slipat invertes?
(00:45:54) Tiepkoffeh: min *fult ord* är 2x större en din thorsken
(00:46:27) Tiepkoffeh: MÄTA?!?!?
(00:46:45) Tiepkoffeh: Vi kan cama
(00:47:21) Tiepkoffeh: Vi öppnar videochat och mäter
(00:47:30) Tiepkoffeh: Vad heter du på skype?
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
Puch Dakota har Bosch tändsystem, och har således inget varvstopp. Men du måste mena pluggen. Och en urpluggad dakota gör inte 65-70. Skulle tro din gör snarare 45-50.
Användarens profilbild
rajklo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 18 november 2009, 17:51
Ort: göteborg

Inlägg av rajklo »

Thorsken skrev:
rajklo skrev:
leovince skrev:fan min dakota är urpluggad och den gör 65-70 då :shock: men då är varv stoppet bort slipat 28mm krök borrad 12mm förgasare så den blev15-17mm :roll: och 12 drev i fram :) och den rycker man bara upp 8) och jag funderar på 60cc för den hänger inte med alla derbis i våran byhåla :( men det ska jad ändra på :twisted:
Hur kan ett varvstopp vara bortslipat? xD
jag vet inte heller, men antar han menar varvstoppet är borta, sen att han har en krök han slipat invertes?
Haha så är det väl :)
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
PuchPojken
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 april 2010, 21:19
Ort: alingsås

puch

Inlägg av PuchPojken »

Jag har en puch dakota som jag började köra när jag var 12 och jag är inte lång :P dom väger inte så mkt heller.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Går två verkligt fina dakotor här i Nossebro som dessutom pinnar på verkligen duktigt, ägarna verkar inte helt purunga, men intresset tycks finnas kvar för dessa verkliga klassiker.

När jag var ung så var dakotan en av de absolut vanligaste mopparna som fanns. Som derbin och Riejun idag
Forumets nippertippa! Puss på er!
Skriv svar