Sida 1 av 1

Skuren Cyllinder?

Postat: 3 november 2009, 17:40
av Aeroxnoob
Har en aerox 05a som oljeslangen till oljepumpen hoppade ur för några dagar sen. Lämnade in den på Yamaha center som fixade detta, serva den och kollade så inte cyllindern var skuren.
Nu när jag fick tillbaka den går den JÄTTE ojämt och hackar sig fram hela tiden. Innan detta gick den i ca 85 och nu hackar den upp i 65 och ner i 55...
Dem på Yamaha hade gjort en koll på cyllindern sa dem och sa att det inte var skuren. Dem bytade också den slitna remmen.
Men jag tror ändå att cyllindern är skuren?
Eller finns det några täcken som tyder på det?
Tack!

Postat: 3 november 2009, 17:43
av samybooy
Den är inte skuren för dom skulle bytt den isf. men de kan va nått med förgasaren eller nått.

Postat: 3 november 2009, 17:53
av Aeroxnoob
ja, men den var ju inte så innan jag lämnade in den?

Postat: 3 november 2009, 17:56
av stunt_pojken^^
du kan itne köra med moppen om den har skurit

isf har den värmenypt(kolven blir varm o expanderar o fastnar i cylindern)

men den har inte skurit iaf men vet inte vad det kan va faktiskt

Postat: 3 november 2009, 18:16
av Aeroxnoob
okej, tror ni det om den gör det måste man köpa ny cyllider då?

Postat: 3 november 2009, 18:18
av samybooy
Hur menar du med hakar?:) De kanske har nått med täningen att göra.. Fast igentligen borde de ju inte vara nått fel på den efter som den va ju nyss inne. Annars åk dit och säg till dom att de har hänt nått sen dom pilla med den.

Postat: 3 november 2009, 18:20
av Aeroxnoob
asså det känns som hela motor dör för en sekund. Slutar spruta ut avgaser osv. Ja, får nog ta och ringa dem imorgon..

Postat: 3 november 2009, 18:33
av samybooy
Aeroxnoob skrev:asså det känns som hela motor dör för en sekund. Slutar spruta ut avgaser osv. Ja, får nog ta och ringa dem imorgon..
De kan vara nått med täningen... :P

Postat: 3 november 2009, 18:46
av sefio
eller så har nån kolvring gått sönder.

Postat: 3 november 2009, 18:47
av Aeroxnoob
okej

Postat: 3 november 2009, 20:31
av kallepalle
om kolven/rinarna eller cylindern är trasig/skurna så skulle dom ju säga till om det ofc. så det är inte felet.


kolla så att tänbdstiftet sitter som det ska, att tändhatten och tändkabeln sitter som som ska.

annars är det förmodligen tjuvluft, eller så har dom gjort fel vid montering. alternativt inte bytt packningar så den läcker komp/drar tjuvluft.

Postat: 3 november 2009, 21:10
av sefio
man behöver inte nödvändigtvis inte alltid se om en kolvring är trött?

Postat: 3 november 2009, 21:30
av Aeroxnoob
tror det är tjuvluft som du säger för det är precis som den stannar helt och drar in. Det känns som den typ andas...

Postat: 4 november 2009, 16:26
av kallepalle
sefio skrev:man behöver inte nödvändigtvis inte alltid se om en kolvring är trött?
jupp, det ser man direkt. för då är det sot under kolvringen, det är det inte om den är fräsch :)