Sida 1 av 9

CPI SM / SX - Tråden! Uppdaterad fakta! (Igen) 7/3 - 2011

Postat: 24 oktober 2009, 01:01
av g-ounze
CPI SM / SX TRÅDEN!

Tjena tjena! ;) Tänkte starta en CPI SM / SX tråd! :P

Här diskuterar vi allt kring CPI SM / SX!

Problem, styling o.s.v... iprincip allt som har med denna modellen att göra!

Själv äger jag en CPI SM White Edition -08 som ja köpte samma dag som jag startar denna tråden!

Min CPI!
Bild

INFO OM CPI SM / SX! LÄS INNAN DU POSTAR

PRISER!
CPI SM : 24 995 :-
CPI SX : 24 995 :- (riktigt ovanliga)

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

MOTOR!
Där sitter en motor som heter LE-TECH. Vilket är en så kallad AM6 kopia. CPI själva vill inte kalla de en kopia utan snarare en uppgradering på AM6an!

Motorn i sig är EXAKT som en helt vanlig AM6a med skillnaderna;
-CPI's egna cylinder
-CPI's egna motor kåper
-CPI's egna koppling (Blandning mellan Derbi & Rieju)
Läs under "Koppling"

Läste här om dan att TNT's växelpetare o bakbroms inte skulle passa på CPI SM. Detta kan jag dock inte bekräfta, men ha de i åtanke.

Du kan dock köpa reservdels växelpetare och bakbroms på www.racing-planet.se .

Sen vet jag inget om tändningen eller så, men tydligen ska tändning från Rieju AM6 passa. CDI boxen är ostrypt original, så de finns inga behov till o köpa ostrypt.

Motorn är en vätskekyld, 6 växlad, 2 takts motor på 4,8 hästkrafter.

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

FÖRGASARE!
Där sitter en 18mm mikuni förgasare. Kan påpeka att Dell'orto's 6mm munstycken passar på den så bra så. (För dom som undrar). Inga strypningar här inte. Dock en skorsten på luftburken på höger sida vid bak kåpan.

Original munstycket är 72,5!

Och jo... Där är en 18mm förgasare.. Tog mig tiden när ja rengjorde den!

Bild

De nedersa måttet är i cm (centimeter) och är då på 1,8cm.. = 18mm

De översta måttet är i tumm! 1" = 2,5cm

Måste påpeka att förgasarens insug är oval och jag mätte på den smala sidan. Där är ett par extra milimeter o hämta om man mäter på höjden. Mytare? nej. Köp och mät själva, moppe fucko's :p Hade inte brytt mig om där satt 14mm förgasare för den går ändå som fan med effektrör.


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

Koppling!
Kopplingen är en väldigt unik koppling i sig. Utseendemässigt ser de ut som en blandning mellan AM6 kopplingen och Derbi kopplingen.

Derbi lamellerna lär dock INTE passa då dom har 12 kanter medans
CPI och Rieju har 10 kanter. Så ska du köpa lamellsats, kör då på
Rieju lameller.

Spänn kopplings vajern vid kopplings greppet vid styret för att eliminera friläget mellan 5an och 6an. Funkade iallfall för mig!

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

CYLINDER / AVGAS!
Cylindern är CPI's egna cylinder. Men en vanlig AM6 cylinder passar lika bra. Så alla Rieju RRX cylindrar (50, 70, 80cc) passar på CPI SM / SX!

Iumed att de är skruv fäste för avgasrör så passar Derbi's underliggande avgasrör på CPI SM (SX?)! Dock skulle du skaffa en helt vanlig AM6 cylinder (70cc sport eller 50cc original.. whatever) så passar Rieju RRX underliggande rör på den. (självklart?)

(En polares underliggande Kundo-rör passade dock inte då höjden mellan resonanslådan och mynningen var för litet så avgasröret gick på startmotorn. Så De kan finnas behov utav att skruva av startmotorn för elstarten. Startmotorn sitter på undersidan utav motorn för de okunninga)


Själv har jag testmonterat ett original överliggande Derbi Senda rör som i sin tur INTE passade. Anledningen var den att avgasporten på min cylinder va vinklad ner och mynningen på avgasröret gick rakt in mot motorn.

Något jag ska testa är att se ifall Rieju RRX rör går på då mynningen på AM6 avgasporten är lite vinklad ner. Iallfall mer vinklad än Derbi avgasportarna. Återkommer med resultat.


Kolven på min CPI skar en dag när jag buskörde. Anledningen va att klantiga jag sket i att kolla oljenivån. (Så jag har Original CPI cylinder i kör-skick med packningar o allt, UTAN KOLV, till salu för den sugna)

Köpte FDM kolv på Twostroke som inte passade och den verkar vara borttagen att köpa till CPI SM.

Slutade med att jag köpte Airsal 50cc sport och nu går den!

Barikit kolven som finns och köpa nu har jag ingen aning om den passar.


Tilläg!: Där ska finnas 2 stycken CPI cylindrar. En med skruv fäste för avgasrör samt en med fjäder fäste a lá AM6

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_


DREV O KEDJA!

Den är drevad 11x62 från fabrik.

Med 13x62 totalvarvar den i 6an i ca 80km/h.
Är du fartgalen rekommenderar jag att du tar hem ett 56tandat bakdrev för att öka toppfarten.

(Rek: Om du stryper av originalröret bör du byta munstycke i förgasaren med några storlekar (rek. från 72 till 82) och ett byte på framdrev från 11 till 13 rekommenderas starkt då den för övrigt varvar som satan i de!)



STRYPNINGAR!
1 Strypning @ Avgasröret.

Guide finns nedanför!

Inga förgasarstrypningar här inte! Skorsten på luftburken! Reed ventilerna (membranen) har jag inte hunnit kolla på!

INGEN CDI STRYPNING. Man kan i princip varva den så långt den får bensin i motorn.

Med strypningen i avgasröret varvar den dock bara ca 8500rpm.
Med ostrypt originalrör så går den upp till ca 12 000rpm tror jag.
Med effektrör så är de iprincip obegränsat. Enda begränsningen
är mängden bensin som den får in.


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

Guide till att strypa av!!

Bild




Rekommenderar min lilla "trim story" med CPI'n :D

CPI SM med LeoVince ZX rör :) http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19388


-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_

SLUTSATS!

Jag ska göra detta på ett brittiskt sätt! Ska gå igenom de dåliga med den till en början!


Denna mopeden är inget för den okunnige. När de bär till trim och CPI SM krävs de lite erfarenheter då de kan vara ett riktigt pain in the ass att hitta delar!

KOPIERA ORIGINALNYCKELN DIREKT EFTER KÖPET!!!!
Jag lyckades knäcka båda mina nycklar.

Den är för övrigt riktigt rapp för att vara original!
Den är riktigt snygg enligt mig! En riktig "ShowStopper" i moppegänget när de bär till utseende! Motorns kvalité kan man inte klaga på tycker jag.

Jag har lekt och dragit i min motor så de fiser om de. Fucko kört den och behandlat den som en billig h**a. Veven glappar INTE och den varvar friskt och den gick typ iprincip bättre efter varje körning. Så kvalitén tycker jag inte man kan klaga på! Den skar för att jag inte tänkt på att kolla oljenivån. :oops:


Låter i princip som original när man stryper av den. Dock upplever jag att den får något gudomligt skönt metall ljud på de högre varven!
Ni moppekåta pojkar lär spruta när ni kör en ostrypt CPI SM för första gången för ljudet är något att dö för =).

Rekommenderar även att regelbundet dra åt alla skruvar regelbundet.
Av någon anledning har jag tyvärr lyckats vibrera av 2 stycken svänghjuls kåpskruvar.

Detta är ingen långdistans moppe! Man får ont i röven efter längre körsträckor! Och den är riktigt hög! Polarnas Derbi Sendo'r framstår som minimoto's bredvid denna nykomlingen på gatan.

Längre än så finns de bara fördelar.

+ Kvalité! Går aldrig sönder
+ Lättmeckad enligt mig
+ Låter gudomligt när den är ostrypt
+ Snygg som satan!
+ Går bra original
+ Ganska bränslesnål
+ Går att använda även om man tappar nycklarna ;)
+ Fatbar styre original
+ Faktiskt ganska rapp när den är endast ostrypt

- Dålig kvalité på nycklarna (KOPIERA INNAN NI KNÄCKER DOM)
- Svårt att hitta delar
- Elfel ibland. Inget allvarligt!
- Originalröret blir skabbigt snabbt
- Vissa plastdetaljer håller tyvärr inte super kvalité
- Friläge mellan 5te och 6te växeln
- Lätt o tjuvkoppla! Ha alltid med något extra lås.
- Tråkigt att den är lågt drevad om man ska trimma (+ om man kör original)
-Kopplings/bromshandtagens kvalité är inget o hurra över


Bara sätt igång att fråga och svara!

Svara dock inte om ni inte är 110% säkra på era svar!
Annars gör de tydligt att ni är osäkra!
:P :P :P :P :P :P :P

Postat: 24 oktober 2009, 08:07
av derbimannen
bra info men växellådan är väl inte AM6. AM6 har ju friläge mellan alla växlar men cpi har bara mellan 5 och 6

Postat: 24 oktober 2009, 09:05
av g-ounze
derbimannen skrev:bra info men växellådan är väl inte AM6. AM6 har ju friläge mellan alla växlar men cpi har bara mellan 5 och 6
Tro mig. De är AM6 låda här också :P Fast man har satt växlarna lite tätare.. = Eliminerat frilägen mellan alla växlar :P Nu är de bara mellan 5an o 6an på denna.. Skruvar du ner den så är den likadan innuti ;)

Postat: 24 oktober 2009, 09:08
av Frukt Soda
schysst tråd med bra info grabben :) men om alla ska göra en tråd om sin moppe så blir det alldeles för många

Postat: 24 oktober 2009, 09:10
av g-ounze
Frukt Soda skrev:schysst tråd med bra info grabben :) men om alla ska göra en tråd om sin moppe så blir det alldeles för många
Sant..! Men tänk på de positiva! Alla andra problem trådar elimineras om CPI SM / SX då dom frågorna ställs här! Dessutom blir de lättare att hitta frågor o svar kring sin moppe! =)

Postat: 24 oktober 2009, 11:12
av kallepalle
derbimannen skrev:bra info men växellådan är väl inte AM6. AM6 har ju friläge mellan alla växlar men cpi har bara mellan 5 och 6
alla vxl-lådor har friläge mellan alla växlarna. det är bara mer eller mindre. dock det enda som märks av på AM6 är mellan just 5-6. men vet du varför? för att lådan inte är konstruerad för att 6:an ska gå i när du kör i 50 km/h den är konstruerad för att 6:an ska gå i när du kör 65+

så när man trimmar märker man inte av något.

Postat: 24 oktober 2009, 11:23
av bluerider94
storleken på munstycket skrev du i drev och kedjor.. flytta det till förgasar rubriken

Postat: 24 oktober 2009, 20:18
av g-ounze
bluerider94 skrev:storleken på munstycket skrev du i drev och kedjor.. flytta det till förgasar rubriken
Ändrat! ;D Tack!

Postat: 24 oktober 2009, 20:24
av g-ounze
kallepalle skrev:
derbimannen skrev:bra info men växellådan är väl inte AM6. AM6 har ju friläge mellan alla växlar men cpi har bara mellan 5 och 6
alla vxl-lådor har friläge mellan alla växlarna. det är bara mer eller mindre. dock det enda som märks av på AM6 är mellan just 5-6. men vet du varför? för att lådan inte är konstruerad för att 6:an ska gå i när du kör i 50 km/h den är konstruerad för att 6:an ska gå i när du kör 65+

så när man trimmar märker man inte av något.
Jahaaaaa! :P Då vet man! =D Tack så fett mkt du =D! Jo ja märkte de..

Ska lämna in min CPI i veckan för en liten "inspektion" då ja råka lägga den i friläge mellan 5an o 6an 3-4 gånger idag :P Så när ja försöker lägga den i 6an igen så harklar den till i växellåda.. =/ Tror ni de har skadat mycket på en HELT ny moppe som jag har ägt i drygt 40 timmar.. kört i 2 timmar? tror ni de har skadat mycket?

Postat: 24 oktober 2009, 23:13
av kallepalle
har gjort så för mig grymt många ggr när jag krypkört. inte märkt något iaf.

Postat: 24 oktober 2009, 23:47
av fax110
vill bara tilläga att det finns 2 olika cylindrar på cpiarna den AM6 lika cylindern med fjäder fästen och så finns det en ''Derbi style''(aka cpi) med skruv fästen för avgasröret . annars jävligt bra med information :D

Postat: 25 oktober 2009, 10:38
av g-ounze
kallepalle skrev:har gjort så för mig grymt många ggr när jag krypkört. inte märkt något iaf.
ah okey. För de harklande ljudet ee typ som om 2 växellåds drev skulle skrapa mot varandra.. Men ajja! Tack för svar :D SKa fylla på lite i trådens första inlägg ;D


Mycket bra jobbat grabbar! =D fortsätt såhär ;)

Postat: 25 oktober 2009, 10:41
av g-ounze
derbimannen skrev:bra info men växellådan är väl inte AM6. AM6 har ju friläge mellan alla växlar men cpi har bara mellan 5 och 6
Tjena igen! :P Ville bara säga att när ja "krypkörde" igår.. O växlade upp hela tiden, så ja hade 6ans växel i o la i 20 km/h så fick jag ett friläge iprincip mellan alla växlar! :)

Sorry för DP

Postat: 25 oktober 2009, 10:52
av meanzick
Skriv gärna med cirka pris på dem olika modellerna :)
Bra tråd!
cpi är lite speciell, men ändå såpass vanlig att den är värd en tråd imo.

Ingen vanlig Derbi/Rieju eller vad man säger.

Postat: 25 oktober 2009, 11:46
av g-ounze
meanzick skrev:Skriv gärna med cirka pris på dem olika modellerna :)
Bra tråd!
cpi är lite speciell, men ändå såpass vanlig att den är värd en tråd imo.

Ingen vanlig Derbi/Rieju eller vad man säger.
Till lagt! :P

Postat: 25 oktober 2009, 20:40
av g-ounze
Va utte o pillade me moppen. Mätte upp original förgasaren till 18,5 :S Visst är de positivt... Man kan köra 70cc på de. Men de va fanimej en rejäl original förgasare! =)

Postat: 25 oktober 2009, 21:18
av Frukt Soda
g-ounze skrev:Va utte o pillade me moppen. Mätte upp original förgasaren till 18,5 :S Visst är de positivt... Man kan köra 70cc på de. Men de va fanimej en rejäl original förgasare! =)
Då har du nog mätt fel kära du :wink:

Postat: 25 oktober 2009, 22:48
av g-ounze
Frukt Soda skrev:
g-ounze skrev:Va utte o pillade me moppen. Mätte upp original förgasaren till 18,5 :S Visst är de positivt... Man kan köra 70cc på de. Men de va fanimej en rejäl original förgasare! =)
Då har du nog mätt fel kära du :wink:
Absolut INTE! :P mätte 4-5 gånger om o om igen för ja trodde inte på de.. sen mätte ja min 19 förgasare om ja kanske kollat fel på skjut måttet.. sen mätte ja förgasaren igen.. o nejdu.. De va 18,5 förgasare när ja kollade..

Postat: 26 oktober 2009, 09:49
av kallepalle
jag hoppas att du inte mätte längst ut på insugsanslutningen eller luftburksanslutningen?

Postat: 26 oktober 2009, 10:15
av stunt_pojken^^
storleken ska stå på förgasaren och det är inte 18,5

du ska mäta så långt inne så möjligt om du kan(alltså helst i mitten

Postat: 26 oktober 2009, 10:55
av g-ounze
kallepalle skrev:jag hoppas att du inte mätte längst ut på insugsanslutningen eller luftburksanslutningen?
Vart ska man annars mäta? Jag satte i skjutmåttet o mätte så långt in i insugs anslutningen vid den minsta punkten.. Där fick ja den till 18,5.. Längst ut fick ja den till 20mm.. Men man mäter den vid den minsta punkten. Samt återförsäljaren sa också att de va antingen 18 eller 19mm när han mätte på en han lagade.. Så enkelt är de bara.. Fråga era vänner me CPI SM o mät själva..

Postat: 1 november 2009, 11:38
av g-ounze
Viktigt!
Lösning på friläget mellan 5an och 6an... Läs under "Koppling"

BUMP

Postat: 1 november 2009, 12:04
av derbimannen
min kompis cpi sm 09 har 16mm förgasare.

Postat: 1 november 2009, 20:24
av g-ounze
derbimannen skrev:min kompis cpi sm 09 har 16mm förgasare.
Coolt.. ögonmått då va? Jag har en CPI SM... Jag har meckat me den.. Så ja tror ja vet liiiite bättre =) Palla att ens sätta emot

Postat: 1 november 2009, 20:59
av derbi_senda93
g-ounze skrev:
derbimannen skrev:min kompis cpi sm 09 har 16mm förgasare.
Coolt.. ögonmått då va? Jag har en CPI SM... Jag har meckat me den.. Så ja tror ja vet liiiite bättre =) Palla att ens sätta emot
Cpi har inte 18mm förgasare, bara så du vet. Ditt skjutmått måste varit skevt eller nåt :P

Postat: 1 november 2009, 21:01
av g-ounze
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev:
derbimannen skrev:min kompis cpi sm 09 har 16mm förgasare.
Coolt.. ögonmått då va? Jag har en CPI SM... Jag har meckat me den.. Så ja tror ja vet liiiite bättre =) Palla att ens sätta emot
Cpi har inte 18mm förgasare, bara så du vet. Ditt skjutmått måste varit skevt eller nåt :P
Kontrollerade med en 19 areche förgasare.. Varför kan de inte vara de? Är de för att "Derbi DRD är den bästa moppen o har störst förgasare" som ja hört folk säga eller vaddå?

Postat: 1 november 2009, 21:05
av derbi_senda93
g-ounze skrev:
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev: Coolt.. ögonmått då va? Jag har en CPI SM... Jag har meckat me den.. Så ja tror ja vet liiiite bättre =) Palla att ens sätta emot
Cpi har inte 18mm förgasare, bara så du vet. Ditt skjutmått måste varit skevt eller nåt :P
Kontrollerade med en 19 areche förgasare.. Varför kan de inte vara de? Är de för att "Derbi DRD är den bästa moppen o har störst förgasare" som ja hört folk säga eller vaddå?
Nej. Du säger ju att det är AM6 på cpi förutom cylinder typ, eller hur?

Postat: 1 november 2009, 21:07
av g-ounze
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev:
Derbi_senda93 skrev: Cpi har inte 18mm förgasare, bara så du vet. Ditt skjutmått måste varit skevt eller nåt :P
Kontrollerade med en 19 areche förgasare.. Varför kan de inte vara de? Är de för att "Derbi DRD är den bästa moppen o har störst förgasare" som ja hört folk säga eller vaddå?
Nej. Du säger ju att det är AM6 på cpi förutom cylinder typ, eller hur?
Yes.. o kopplingen.. Derbi style... Ja kan t.ex starta i växel som en Derbi.. o har prestandan som en Rieju.. Ja drar en Rieu Drac me underliggande kundo rör o drevning (en av dom rappaste i stan) då min bara är urpluggad.. O tro mig.. Den Riejun är sjuk den också!

Postat: 1 november 2009, 21:11
av derbi_senda93
g-ounze skrev:
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev: Kontrollerade med en 19 areche förgasare.. Varför kan de inte vara de? Är de för att "Derbi DRD är den bästa moppen o har störst förgasare" som ja hört folk säga eller vaddå?
Nej. Du säger ju att det är AM6 på cpi förutom cylinder typ, eller hur?
Yes.. o kopplingen.. Derbi style... Ja kan t.ex starta i växel som en Derbi.. o har prestandan som en Rieju.. Ja drar en Rieu Drac me underliggande kundo rör o drevning (en av dom rappaste i stan) då min bara är urpluggad.. O tro mig.. Den Riejun är sjuk den också!
Så bra. men eftersom resten måste vara AM6 då, som vi var överens om, så är förgasaren 16mm eftersom Rieju rrx har 16mm original och det är ju AM6. hur går det ihop ? ;)

Postat: 1 november 2009, 21:12
av g-ounze
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev:
Derbi_senda93 skrev: Nej. Du säger ju att det är AM6 på cpi förutom cylinder typ, eller hur?
Yes.. o kopplingen.. Derbi style... Ja kan t.ex starta i växel som en Derbi.. o har prestandan som en Rieju.. Ja drar en Rieu Drac me underliggande kundo rör o drevning (en av dom rappaste i stan) då min bara är urpluggad.. O tro mig.. Den Riejun är sjuk den också!
Så bra. men eftersom resten måste vara AM6 då, som vi var överens om, så är förgasaren 16mm eftersom Rieju rrx har 16mm original och det är ju AM6. hur går det ihop ? ;)
Om jag har Derbi koppling och Rieju RRX inte har de?

Min är 18-19 förgasare.. Så enkelt är de bara.. Varför har folk svårt att tro på de?

Mikuni 18,5a typ och 72,5 munstycke..!

Postat: 1 november 2009, 21:16
av derbi_senda93
g-ounze skrev:Om jag har Derbi koppling och Rieju RRX inte har de?

Min är 18-19 förgasare.. Så enkelt är de bara.. Varför har folk svårt att tro på de?

Mikuni 18,5a typ och 72,5 munstycke..!
jag menar förgasaren, det är en 16mm. Den skulle drunkna om det va en 18,5mm. Men skitsamma, :P

Postat: 1 november 2009, 21:18
av g-ounze
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev:Om jag har Derbi koppling och Rieju RRX inte har de?

Min är 18-19 förgasare.. Så enkelt är de bara.. Varför har folk svårt att tro på de?

Mikuni 18,5a typ och 72,5 munstycke..!
jag menar förgasaren, det är en 16mm. Den skulle drunkna om det va en 18,5mm. Men skitsamma, :P
Ajja.. De är 18,5 förgasare... 1 mm större än min runner förgasare..

Postat: 1 november 2009, 21:23
av derbi_senda93
g-ounze skrev:
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev:Om jag har Derbi koppling och Rieju RRX inte har de?

Min är 18-19 förgasare.. Så enkelt är de bara.. Varför har folk svårt att tro på de?

Mikuni 18,5a typ och 72,5 munstycke..!
jag menar förgasaren, det är en 16mm. Den skulle drunkna om det va en 18,5mm. Men skitsamma, :P
Ajja.. De är 18,5 förgasare... 1 mm större än min runner förgasare..
Kör på de (y)

Postat: 2 november 2009, 18:33
av derbimannen
g-ounze skrev:
derbimannen skrev:min kompis cpi sm 09 har 16mm förgasare.
Coolt.. ögonmått då va? Jag har en CPI SM... Jag har meckat me den.. Så ja tror ja vet liiiite bättre =) Palla att ens sätta emot
det står ju 16mm på förgasaren.

Postat: 2 november 2009, 18:39
av klurrs_derbi_drd_racing
Derbi_senda93 skrev:
g-ounze skrev:Om jag har Derbi koppling och Rieju RRX inte har de?

Min är 18-19 förgasare.. Så enkelt är de bara.. Varför har folk svårt att tro på de?

Mikuni 18,5a typ och 72,5 munstycke..!
jag menar förgasaren, det är en 16mm. Den skulle drunkna om det va en 18,5mm. Men skitsamma, :P
Hur kommer det sig inte att Derbi drd inte drunknar då?