Sida 1 av 1

hur funkar drevning??

Postat: 21 september 2009, 21:15
av Viinika
Shenne gubbs... har jag fattat rätt med drevning.
mindre fram/större bak = bättre axx, mindre toppfart
större fram/mindr bak= sämre axx, högre toppfart
har jag rätt elr är jag helt ute och cyklar???

sorry om de är felpost...

kom inpå chatten så jag kan bevisa en kille att han har fel!!

Mhv:Viiniikka

Postat: 21 september 2009, 21:19
av mtpower
Tyngre drevning ger bättre acceleration.

Bild

Ju fler växlar man har och ju jämnare effektkurvan är desto mindre skillnad är det i acceleration. Bilden är en väldigt snabb skiss som visar ungefär hur det ligger till, så fort man lägger i tvåan med den lättare drevningen (blå graf), så har den tyngre drevningen mer effekt på bakhjulet, därav tar den ikapp. Det där fortsätter och pendlar fram och tillbaks.

Att man drevar lätt för sprint eller så är för att vassare tvåtaktare har väldigt kort effektband och behöver ligga inom ett visst varvtalsområde för att accelerera som bäst. Stegen mellan dom högre växlarna är mycket kortare än mellan ettan och tvåan. Med andra ord så ligger man inom tightare varvtalsområde där man ligger så nära maxeffekten som möjligt tidigare!

På en motor med bredare effektband så spelar det mycket mindre roll, men ändå fördel för den lättare drevningen, så länge man inte förlorar så mycket tid vid växlingarna.

Taget direkt från Emil123.

För övrigt är det jag de försöker övertyga. Emil123 är på min sida i alla fall. Ni vet, hyperbyggaren på mnf.

Postat: 21 september 2009, 21:41
av v2
mindre framrev ger bättre acceleration

Postat: 22 september 2009, 06:10
av Muffä
Edit : sorry såg inte, aah du har rätt! :D

Postat: 22 september 2009, 06:34
av mtpower
v2 skrev:mindre framrev ger bättre acceleration
Estilete_Stuntarn skrev:simpelt, Mindre framdrev o större bak ger acceleration...

Större fram drev o mindre bak ger mer topp hastighet!

Där har du en sammanfattning
Läser ni ens? Vad grundar ni det på?

Postat: 22 september 2009, 06:46
av bensinskalle
mtpower skrev:
v2 skrev:mindre framrev ger bättre acceleration
Estilete_Stuntarn skrev:simpelt, Mindre framdrev o större bak ger acceleration...

Större fram drev o mindre bak ger mer topp hastighet!

Där har du en sammanfattning
Läser ni ens? Vad grundar ni det på?
Men samtidigt så kan man inte säga att ett tyngre drev ger bättre acceleration hela tiden. Ett tyngre drev jämfört med en för lätt drevning kan ge effektivare acceleration, men en för tung drevning är sämre än en för lätt... Som allt annat så är det den rätta inställningen som är bäst

Postat: 22 september 2009, 09:55
av kallepalle
wöörd på bensinskalle, allt är till en viss gräns. går man över eller under den gränsen så blir det sämre!

Postat: 22 september 2009, 10:32
av chifen
mtpower skrev:Tyngre drevning ger bättre acceleration.

Bild

Ju fler växlar man har och ju jämnare effektkurvan är desto mindre skillnad är det i acceleration. Bilden är en väldigt snabb skiss som visar ungefär hur det ligger till, så fort man lägger i tvåan med den lättare drevningen (blå graf), så har den tyngre drevningen mer effekt på bakhjulet, därav tar den ikapp. Det där fortsätter och pendlar fram och tillbaks.

Att man drevar lätt för sprint eller så är för att vassare tvåtaktare har väldigt kort effektband och behöver ligga inom ett visst varvtalsområde för att accelerera som bäst. Stegen mellan dom högre växlarna är mycket kortare än mellan ettan och tvåan. Med andra ord så ligger man inom tightare varvtalsområde där man ligger så nära maxeffekten som möjligt tidigare!

På en motor med bredare effektband så spelar det mycket mindre roll, men ändå fördel för den lättare drevningen, så länge man inte förlorar så mycket tid vid växlingarna.

Taget direkt från Emil123.

För övrigt är det jag de försöker övertyga. Emil123 är på min sida i alla fall. Ni vet, hyperbyggaren på mnf.
Grafen visar inte ens hur accelerationen är, bara hur långt du kan dra på varje växel, inte hur lång tid det tar för varje drevning till sin toppfart. Effekten på kommer inte förändras hur du än drevar, utväxlingen blir en annan bara och effekten kan kännas högre då det accelererar bättre. För att en tung drevning ska bli effektivare krävs en högre effekt (Se vridmoment) i motorn som klarar av att driva den tyngre drevningen lätt. T ex om vi tar en Senda med enbart effektrör då med dessa drevningnar:

11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket oftare så han har inte tillgång till effekten lika länge som den som har drevat 12/53. Högst toppfart blir det för den med 12/53 också då den är drevad tyngre och samma varvtal på samma växel är vid en högre hastighet med 12/53 drevningen då utväxlingen inte är den samma. Det krävs 6,36 varv på motordrevet för att bakhjulet ska snurra ett varv med 11/70 drevning och "endast" 4,4 varv på motordrevet för att få ett på bakhjulet med 12/53, man ser ju enkelt vilken som går lättast men då har man passerat gränsen av vad som är effektivt och det är alltså ingen mening att dreva för lätt.

Tar man däremot 15/48 drevning vs 12/53 så kommer 12/53 accelerera betydligt bättre då motorn inte orkar driva runt den tunga drevningen så snabbt och man förlorar accelerationen och även mycket möjligt att man förlorar toppfart då effekten inte är tillräckligt hög i motorn för att orka driva upp bakhjulet i samma hastighet när det går så mycket tyngre. Med 15/48 krävs det då bara 3,2 varv på framdrevet för att få ett varv på bakhjulet och det kommer då bli för tungt för den motorn.

Rent generellt så säger man att en lättare drevning ger en bättre acceleration men det är ju relativt, för mycket åt något håll och det kommer att slå fel. Men tar du en helt vanlig drevning på en moped med effektrör, säg 13/53 så kommer du få bättre acceleration om man byter ned till 12/53 men det kommer bli en lite lägre toppfart. Accelerationen till toppfarten blir alltså snabbare med en lättare drevning, men ska man mäta accelerationen till toppfarten på den tyngre drevningen är det ju klart det blir bättre för den tyngre då den lätta inte ens kommer upp i den farten, men det är inte heller ett bra sätt att mäta på. Men om man tar en fast hastighet, säg 0-80km/h för det klarar bägge drevningarna så kommer 12/53 vara snabbare upp till 80 än 13/53 som går lite tyngre med vinner igen det på toppfarten men det är inte heller med mycket.

Drevningen beror väldigt mycket på vad man har för motor som driver runt grejerna, med enkelt sagt så är det bättre acceleration på en motor som är lätt drevad och det förändras inte. Varför tror du att stuntåkarna drevar sina mc:s lätt, de får toppfarter på endast ca 160km/h på 600cc sporthojar men har grym acceleration istället och effekten ligger alltid lite närmare till hands, vilket de behöver.

Samma sak för dragracingbilar, nästan alla som kör dragrace byter diffklumpen till en som har en mycket lättare utväxling så deras toppfart är nästan max och de varvar ur sista växeln precis vid målgång, just för att kunna få en snabbare tid och accelerera snabbare. Dragracing är ju trots allt en accelerations sport och den ändringen är inte förgäves utan i flera fall kan det kapa upp till någon sekund (såklart beroende på bil och effekt) och det är väldigt mycket inom dragracing då sträckan bara är 402 meter. Bara tiondelar gör stora skillnader inom den sporten och det finns en anledning till att de byter till lättare utväxlingar. Det ska accelerera snabbare, toppfarten är i princip oviktig sålänge den är tillräckligt hög för att inte nå den innan sträckans slut.

Postat: 22 september 2009, 10:58
av Dz2
chifen skrev: *masa text*.
+1 , Tumme upp, Word :)

Postat: 22 september 2009, 20:12
av chifen
Kanske nästan borde infoga detta i drevningstråden, kan vara ganska givande fakta ändå.

Postat: 22 september 2009, 20:21
av Dz2
chifen skrev:Kanske nästan borde infoga detta i drevningstråden, kan vara ganska givande fakta ändå.
Det borde du göra!
Mycket bra skrivet.

Postat: 22 september 2009, 20:33
av Speedfighter nr 1
Det du menar är rätt, och allt annat shaffs kan man ta någon annan stans

Postat: 22 september 2009, 20:34
av Riejumrx
Gör de chifen!
detta var på tiden, mycket lärorikt för nybörjare och de som trodde de visste mycket omdrevning :wink:

Lägg den på första sidan exempelvis! =)

Postat: 22 september 2009, 20:35
av Dz2
11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 12/53 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket

Du menar väll;
11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket

Postat: 22 september 2009, 20:42
av chifen
Dz2 skrev:11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 12/53 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket

Du menar väll;
11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket
Såklart xD Ändrat nu, blev ju en slarvmiss i allt skrivande. tar och infogar lite från denna konversation i drevningstråden då.

Postat: 22 september 2009, 20:42
av Riejumrx
tänkte också på de där Dz2 xD

Postat: 22 september 2009, 20:51
av chifen
Ni kan ju även kolla långt ned, sidan 25 i drevningstråden så har jag skrivit ett inlägg där med. Tycker ni att det är värt att ta med på förstasidan med?

Postat: 22 september 2009, 20:51
av Dz2
chifen skrev:
Dz2 skrev:11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 12/53 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket

Du menar väll;
11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket
Såklart xD Ändrat nu, blev ju en slarvmiss i allt skrivande. tar och infogar lite från denna konversation i drevningstråden då.
Tänkte på det ;) Man borde göra en flashfilm där man visar det.
Tror många kan ha svårt att föreställa sig det i huvudet.

Men låt oss gå enligt darwins lag.. de som är bra, de FÖRSTÅR :) haha

Postat: 22 september 2009, 21:06
av chifen
Dz2 skrev:
chifen skrev:
Dz2 skrev:11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 12/53 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket

Du menar väll;
11/70 vs 12/53 så kommer den med 12/53 accelerera bättre och det beror mest på att den med 11/70 får extremt kort tid på varje växel och måste släppa gasen och växla mycket
Såklart xD Ändrat nu, blev ju en slarvmiss i allt skrivande. tar och infogar lite från denna konversation i drevningstråden då.
Tänkte på det ;) Man borde göra en flashfilm där man visar det.
Tror många kan ha svårt att föreställa sig det i huvudet.

Men låt oss gå enligt darwins lag.. de som är bra, de FÖRSTÅR :) haha
Men vem har tid för flashfilmer ;) Är det någon som undrar något går det alltid att fråga :) Antingen i tråden eller pm funkar fint det med.

Men vad tycker ni om det jag skrivit på sid 25 i drevingstråden, hissa eller dissa på förstasidan i drevningstråden?

Postat: 22 september 2009, 21:08
av Riejumrx
hissa,

skriv ihop det på s25 md detta ovan (:

:D

Postat: 22 september 2009, 22:13
av proler
RIKTIGT bra skrivit!

Postat: 23 september 2009, 15:10
av chifen
Fixat till förstasidan på drevningstråden nu med info om drevning. Blev ju ganska bra tycker jag. Någon till fråga här eller kan jag låsa?