Sida 1 av 1

Linolja

Postat: 28 juli 2009, 11:11
av Pingi
Hejsan, nån som kunskaper om hur man linoljar in avgasröret ? Hur gör man för att få det att härda mm ?

Postat: 28 juli 2009, 12:23
av mtpower
Linoljans molekyler drar ju in i metallen av sig självt, rå linolja ska ha mindre molekyler och de borde täta bättre men tar avsevärt längre tid på sig att härda.

Men annars borde det fungera att pensla in och låta det dra sig ett tag, och sen varmköra lite.

Postat: 28 juli 2009, 12:40
av Pingi
OKej, jag ska precis åka till biltema och köpa rå kallpressad linolja. Så man applicerar lite väntar ett tag och sedan varmkör och upprepar allt 2-3 gånger ?

Spelar det nå roll om det är kvar pytte lite rost som ej går och få bort ?

Postat: 28 juli 2009, 12:59
av mtpower
Pingi skrev:OKej, jag ska precis åka till biltema och köpa rå kallpressad linolja. Så man applicerar lite väntar ett tag och sedan varmkör och upprepar allt 2-3 gånger ?

Spelar det nå roll om det är kvar pytte lite rost som ej går och få bort ?
Rå kallpressad kan ta upp till 14 dagar på sig att härda ordentligt, jag skulle nog provat att låta det härda i ett par dygn och sedan varmköra.

Det drar in även om rost finns kvar, se bara till att det är rent.

Postat: 28 juli 2009, 15:44
av Pingi
Varför inte varmköra på en gång ?

Postat: 28 juli 2009, 16:00
av bensinskalle
Pingi skrev:Varför inte varmköra på en gång ?
Kommer nog lukta bränt då :lol:

Men ja förstår inte va du ska kladda med linolja för... Linolja använder man till trä om ni inte visste de. Till metall använder man nåt som heter lack, ( ni vet sånt som sitter på bilar :lol: ).




Nerå skoja bara, men ja tycker du ska satsa på nåt lite mer seriöst än linolja ;)

Postat: 28 juli 2009, 16:12
av Pingi
Linolja blir bra :)

Men efter att jag smetat på ett tunt lager hur länge ska jag vänta tills jag kan smeta på nästa ? Och hur långt borde jag vänta innnan jag börjar åka ?

Edit: Ytan som man ska ta linolja över, ska den vara så polerad som möjligt eller grov ?

Postat: 28 juli 2009, 18:08
av mtpower
bensinskalle skrev:
Pingi skrev:Varför inte varmköra på en gång ?
Kommer nog lukta bränt då :lol:

Men ja förstår inte va du ska kladda med linolja för... Linolja använder man till trä om ni inte visste de. Till metall använder man nåt som heter lack, ( ni vet sånt som sitter på bilar :lol: ).




Nerå skoja bara, men ja tycker du ska satsa på nåt lite mer seriöst än linolja ;)
Linolja används som rostskydd av många som vill ha ett miljövänligt och icke hälsovådligt alternativ. Fungerar lika bra på metall som trä.
Pingi skrev:Linolja blir bra :)

Men efter att jag smetat på ett tunt lager hur länge ska jag vänta tills jag kan smeta på nästa ? Och hur långt borde jag vänta innnan jag börjar åka ?

Edit: Ytan som man ska ta linolja över, ska den vara så polerad som möjligt eller grov ?
Vänta några timmar i alla fall så att det hinner absorberas lite. Men jag har funderat lite och har kommit fram till att det inte ska behövas varmköras. Då jag kom att tänka på att en del rostskyddar hela bilkarosser med linolja.

Det ska vara rent, om den ska vara grov eller fin vet jag inte men ett mellanting borde fungera. Borsta av det värsta och tvätta rent med Cleaner eller vad du nu har och sedan applicera oljan.

Postat: 28 juli 2009, 18:55
av meanzick
mtpower skrev:
Linolja används som rostskydd av många som vill ha ett miljövänligt och icke hälsovådligt alternativ. Fungerar lika bra på metall som trä.
haha, varför inte skrota moppen och börja gå/cykla då också ? :mrgreen:

Postat: 28 juli 2009, 18:58
av Pingi
Många säger att den ska varmköras. Vem ska jag lita på? Finns det ingen här som är säker ?

Postat: 28 juli 2009, 19:23
av bensinskalle
Pingi skrev:Många säger att den ska varmköras. Vem ska jag lita på? Finns det ingen här som är säker ?
nej de verkar inte vara många som testat detta unika rostskydd ;)

Bara att testa själv ;)

Postat: 28 juli 2009, 20:29
av Pingi
Haha, käften xD.

Har smetat på ett lager nu, får vänta över natten. Återkommer med resultat. :)

Postat: 28 juli 2009, 20:52
av Thorsken
måste säga att de är bra med lite greenpeace på forumet! :lol:

ot llinolja har ja hört många gånger att de ska förhindra rost men i ditt fall skule ja satsa på lack :)

Postat: 28 juli 2009, 21:04
av Pingi
Varför ? :O

Postat: 28 juli 2009, 21:13
av mtpower
Jag undrar också varför.

Lacken stänger bara porerna, linoljan tränger in på djupet.


I varje fall skulle inte jag varmkört, för den tränger in ändå, rå, kallpressad linolja har väldigt små molekyler och tränger in i det mesta. Man värmer ju inte upp trä till exempel.

Och för övrigt vill jag bara säga att bland annat Mt5-ronken använder linolja på sina avstämda avgasrör. Säkert många fler. Så var den disskusionen om att linolja inte används ur världen.

Postat: 28 juli 2009, 21:15
av Thorsken
sorry men ja kör med vad som är rikt beprövat :D souce a fag i am :lol:

Postat: 28 juli 2009, 21:31
av Pingi
mt power tack iaf för att du tog dig tid på att svara på mina frågor. Jag har satte på motorn nån minut bara för att få upp värmen så har ej varmkört. Kan jag hoppas på ett torrt resultat redan imorgon eller dröjer det länge tills det blir härdat ?

Postat: 28 juli 2009, 21:34
av mtpower
Pingi skrev:mt power tack iaf för att du tog dig tid på att svara på mina frågor. Jag har satte på motorn nån minut bara för att få upp värmen så har ej varmkört. Kan jag hoppas på ett torrt resultat redan imorgon eller dröjer det länge tills det blir härdat ?
Rå linolja tar lång tid på sig att härda klart, upp till 14 dagar vill jag minnas. Vet faktiskt inte om det kan vara torrt så snart som imorgon.

Ingen orsak.

Postat: 2 augusti 2009, 22:04
av Pingi
Nu har det gott ett par dar och resultatet vet jag inte riktigt. Närmast cilyndern är röret gultbrunt medans slutet av röret är det svart bränt. Och på vissa ställen är det borta helt? vad kan det bero på ?

Postat: 2 augusti 2009, 23:18
av kallepalle
om det är borta helt så ska du smeta på mer för då är det inte mättat. svartbränt? du har inte kört motorn för länge då?

Postat: 2 augusti 2009, 23:41
av mtpower
emil_stro skrev:måste ju gå med solrosolja också va?
Varför måste det göra det? Jag tvivlar starkt på det.

Postat: 2 augusti 2009, 23:44
av mtpower
emil_stro skrev:
mtpower skrev:
emil_stro skrev:måste ju gå med solrosolja också va?
Varför måste det göra det? Jag tvivlar starkt på det.
jaha, jag vet inte. läste det på hamsterpaj eller och det var jesper.. men finns bara fuckon där.
Hamsterpaj är ju fullt med motorkunniga. Du kan absolut lita på allt som skrivs där.

Postat: 2 augusti 2009, 23:48
av kallepalle
mtpower skrev:
emil_stro skrev:
mtpower skrev: Varför måste det göra det? Jag tvivlar starkt på det.
jaha, jag vet inte. läste det på hamsterpaj eller och det var jesper.. men finns bara fuckon där.
Hamsterpaj är ju fullt med motorkunniga. Du kan absolut lita på allt som skrivs där.
hahaha skulle inte tro de va ;)

Postat: 3 augusti 2009, 01:30
av mtpower
kallepalle skrev:
mtpower skrev:
emil_stro skrev: jaha, jag vet inte. läste det på hamsterpaj eller och det var jesper.. men finns bara fuckon där.
Hamsterpaj är ju fullt med motorkunniga. Du kan absolut lita på allt som skrivs där.
hahaha skulle inte tro de va ;)
Jooodå. :D

Postat: 3 augusti 2009, 12:14
av Pingi
kallepalle skrev:om det är borta helt så ska du smeta på mer för då är det inte mättat. svartbränt? du har inte kört motorn för länge då?
Vad menar du med det ? Alltså jag har kört en helt normal runda och på vissa ställen blir det gyllenbrunt vissa försvinner den och vissa blir det bränt på ?

Postat: 3 augusti 2009, 12:22
av kallepalle
alltså om linoljan försvinner helt så betyder det att allt har dragits inn i röret. dvs plåten är omättad, kan ta inn mer.










att det blir bränt på vissa ställen gissar jag på att de e för att du startade motorn innan det var torrt. och varför de blev brunt på vissa ställen å svart på vissa då e förmodligen pga olika varmt på olika ställen.